StoryEditor

Hlavný hrdina je vždy zákazník. Váš produkt hrá vedľajšiu rolu

Krutá pravda o ľudskej náture je tá, že sa v prvom rade staráme o komfort seba a svojich najbližších, až potom príde na rad okolie.

Hneď niekoľko zaujímavostí odkrývajúcich ľudský charakter sa udialo uplynulý týždeň:

  1. Populárny britský prírodovedec a bojovník za ochranu prírody sir David Attenborough sa stal držiteľom Guinnessovho rekordu v rýchlosti, akou získal prvý milión sledovateľov na svojom Instagrame. Podarilo sa mu to za 4:44 hodiny a o polhodinu tak predbehol dovtedajšiu držiteľku prvenstva Jennifer Aniston.
  2. Metronóm, známe hodiny v New Yorku, začali odpočítavať, koľko času nám ostáva do momentu, po ktorom už nebude možné zvrátiť globálne otepľovanie.

New York Times

  1. ZOO v Tampe spustilo kampaň, v ktorej sa pred očami návštevníkov pomaly roztápajú dva pantery (pozri titulnú fotografiu). Chcú tak rozšíriť povedomie o vplyve otepľovania na všetky zvieratá žijúce na planéte, vrátane ľudí. 

Skrátka celá planéta vie, že máme problém a mal by sa čo najskôr riešiť.

Na druhej strane, v ten istý týždeň sa Qantas, najväčšia letecká spoločnosť v Austrálii, chváli tým, že spustila „lietanie nikam“. Pasažieri si zaplatia od 600 do 2 300 dolárov za to, že si 7 hodín polietajú v kruhu nad krajinkou. A hádajte čo – letenky sa vypredali v rekordne rýchlom čase, za 10 minút. Podobné akcie sú čoraz populárnejšie napr. aj v Ázii.

Škaredá a krutá pravda o ľudskej náture je tá, že sa v prvom rade staráme o komfort seba a svojich najbližších, až potom príde na rad okolie.

Keby ste sa spýtali ľudí, ktorí každý deň stoja sami v aute v zápchach do Bratislavy, či sú proti globálnemu otepľovaniu, veľká väčšina by bola. Ak by to však znamenalo vystúpiť z komfortnej zóny a ísť vlakom či autobusom, tak už si takí istí nebudú. 

Podobné to je aj v mnohých ďalších oblastiach života. Plastové vrecká v oceánoch, ochrana vody a lesov či korupcia v spoločnosti („Pán policajt, na tej pokute 20 eur bez bločka by sme sa vedeli dohodnúť?“). Je prirodzené, že sa najprv staráme o vlastný komfort. 

archív

„Veverička umierajúca pred tvojím domom ťa môže zaujímať viac ako ľudia umierajúci v Afrike.“ – Mark Zuckerberg

Čo z toho vyplýva pre nás marketérov?

„Ľudia nechcú kúpiť vrták, oni potrebujú vyvŕtať dieru,“ Takto definoval jedno zo základných pravidiel marketingu profesor Harvardovej univerzity Theodore Levitt už v roku 1962. 

Čo tým myslel? 

Značky sú vo väčšine komunikácie príliš zahľadené do seba. Rozprávajú o tom, aké skvelé produkty a služby predávajú. Nezaujímajú sa o zákazníka. 

Realita je však taká, že my, naše produkty a služby nikoho nezaujímajú. Nemáme čas. Jediné, čo nás trápi, zaujíma, sme my sami, naše problémy a túžby. Preto by firmy nemali hovoriť to, čo chcú povedať, ale to, čo chce zákazník počuť. 

Vždy keď tvoríte nejaký obsah, zamyslite sa, ako ním pomôžete spotrebiteľom. Vďaka tomu sa dostanete do ich pozornosti a budú vám venovať svoj drahocenný čas. Keď tam nájdete vhodné prepojenie na svoje služby, máte vyhraté.

Zopár príkladov značka vs zákazník ako hrdina príbehu:

Firma ako hlavný hrdina: „Tento notebook má špeciálne rozšírený 30 000-miliampérový akumulátor a vydrží tak 8 hodín na jedno nabitie.“

Zákazník ako hrdina: „Dokážete s ním robiť celý deň bez toho, že by ste museli myslieť na dobíjanie baterky.“

Firma ako hlavný hrdina: „Toto auto má veľký 800-litrový kufor a sklápateľné sedačky na dodatočný priestor.“

Zákazník ako hrdina: „Zmestíte sem detský kočík a všetky nákupné tašky.“

Firma: „Tento matrac je vyrobený zo špeciálnej antibakteriálnej pamäťovej peny.“

Zákazník: „Už sa viac nezobudíte celý dolámaný.“

Základné pravidlo marketingu teda znie: Ľudí nezaujímame my, naša firma ani produkty, ktoré predávame. Zaujímajú ich v prvom rade ich vlastné problémy a potreby. Pomôžte im ich vyriešiť a oni vám pomôžu vyriešiť tie vaše. Detailnejšie si o tom prečítate aj v emailingovom kurze Za 30 dní contentmarketingovým špecialistom, prihláste sa. 

Tak a teraz si pozrite svoju stránku, predajné texty a zamyslite sa nad otázkou – kto je hrdina tohto príbehu?

01 - Modified: 2024-02-20 12:48:59 - Feat.: - Title: Strossle sa mení na Engerio, CEO je Filip Kuna 02 - Modified: 2023-07-28 06:17:07 - Feat.: - Title: Filip Kuna: Prečo som skončil v Strossle, čo budem teraz robiť a prečo by som si to aj stokrát zopakoval 03 - Modified: 2022-11-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Mini triky, ktoré nosia maxi predaje 04 - Modified: 2022-09-22 18:57:06 - Feat.: - Title: Myslíte si, že váš produkt sa nedá inovovať? Tak skúste predávať obyčajnú vodu 05 - Modified: 2022-05-05 05:41:57 - Feat.: - Title: Viete si predstaviť, že by vaša jediná reklamná kampaň trvala 7 rokov?
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 13:18