Prezidentské voľby v USA sú vždy skvelým prehľadom toho, kam sa uberajú predvolebné kampane a aké nové techniky na oslovenie voličov sa využívajú. Vybral som tri konkrétne príklady, ktoré dobre ukazujú nové trendy v kampaniach a smer, akým sa môže politická komunikácia uberať v ďalších rokoch.
Masívna mobilizačná kampaň na Facebooku napriek zákazu
Facebook v predstihu vyhlásil, že týždeň pred prezidentskými voľbami zakáže sponzoring politických príspevkov, aby tak zabránil šíreniu rôznych dezinformácií či spochybňovaniu volieb. Tak ako pri mnohých veciach, ktoré Facebook sľuboval, ani toto nevyšlo podľa jeho predstáv.
Politická reklama fungovala na najväčšej sociálnej sieti počas celého predvolebného týždňa, dokonca vo volebný deň len jedna zo skupín republikánov na ňom na sponzoring reklám minula viac ako milión dolárov. Efektívne sa im darilo obchádzať facebookový zákaz tým, že reklamu spustili ešte pred začiatkom „moratória“ a následne ju upravovali.
Cieľom reklám bola mobilizácia voličov. Aj keď stránka „Register to Vote Republican“ vznikla už v júli, viac ako 3,3 milióna dolárov z celkových 5 miliónov minula len za 7 dní pred voľbami. Spolu so stále sa zvyšujúcim podielom voličov, ktorí sa rozhodujú koho a či vôbec pôjdu voliť tesne pred voľbami, možno očakávať, že aj v ďalších voľbách sa čoraz väčšia časť kampaňového rozpočtu bude využívať v tomto kľúčovom období. Viac čítajte tu.
Technologické riešenia pri organizácii kampane
Tak ako sa dáta stávajú jedným z kľúčových faktorov úspechu v kampaniach, rastie dôležitosť využívania sofistikovaných technologických riešení na prácu s nimi. Demokrati posledné roky používajú na mieru šitý softvér EveryAction, ktorý je strešnou platformou pre celú organizáciu kampane. Každé jedno zaklopanie na dvere voliča, každý telefonát, email či príspevok na kampaň prechádza cez tento kampaňový program. V podstate ide o CRM platformu, ktorú tvorí obrovskú databáza všetkých dát o voličoch.
Teraz spoločnosť vlastniaca softvér EveryAction kúpila k nemu aj aplikáciu Mobilize, cez ktorú sa posledné tri roky podarilo zmobilizovať cez 4 milióny dobrovoľníkov. Ako sú dôležití pre kampaň ukazujú čísla z týchto volieb. Za posledné štyri dni pred ich termínom konania sa do Bidenovej kampane zapojilo viac ako pol milióna dobrovoľníkov.
Dôležité tiež je, že toto technologické riešenie nie je orientované len jednu kampaň, ale má slúžiť demokratom dlhodobo a postupne sa plniť novými dátami. Bude zaujímavé sledovať, kedy sa bežnou súčasťou manažovania aj ďalších politických strán stanú takto dlhodobo budované databázy a platformy na spravovanie voličských dát. Viac čítajte tu.
Influenceri a hráčske platformy
Bidenova kampaň sa snažila veľmi systematicky pracovať na tom, aby sa jej posolstvá dostávali k voličom nielen cez reklamu, ale aj nepriamo cez platformy tretích strán. V rámci kampane mali dokonca ľudí na tzv. digital partnership, ktorých úlohou bolo nadväzovať spolupráce v online priestore. Najviditeľnejším príkladom boli influenceri na Instagrame a Youtube, ktorí viac či menej priamo podporovali Bidena. Zaujímavým je však aj partnerstvo s hráčskymi platformami ako je napríklad Fortnite.
Pre kampaň to má dve konkrétne výhody. Dôležité posolstvá sa k voličom dostanú cez pre nich dôveryhodné a autentické kanály, napríklad influencera, ktorého sledujú. Druhou výhodou je, že kampaň nie je závislá len od niekoľkých reklamných platforiem, ktoré v podstate ovládajú dvaja hráči Google a Facebook. Zároveň cez tieto netradičnejšie kanály dokáže kampaň osloviť aj nových voličov, ktorých bežná reklama nezasahuje. Viac čítajte tu.