Youtube pozná snáď každý používateľ internetu. Podľa aktuálnych dát navštívi YouTube mesačne na Slovensku až 2,9 milióna používateľov.
Príbeh video portálu sa začal písať v roku 2005, kedy túto platformu založil Chad Hurley. Už o rok neskôr ho kúpila spoločnosť Google a v súčasnosti ide o najväčší svetový systém na zdieľanie video súborov na internete.
Za uplynulé roky sa však YouTube zmenil a všimli sme si to aj my v agentúre.
Kedysi stačilo mať 3000 odberateľov a vydať video, ktoré sa následne týmto odberateľom zobrazilo.
To sa však kvôli stále väčšiemu pretlaku obsahu zmenilo - vaše videá neuvidí každý odberateľ. Namiesto toho YouTube generuje pre každého z používateľov personalizovanú hlavnú stránku. Na nej si nájdu videá, ktoré im naservíruje záhadný YouTube algoritmus.
Kľúčový faktor č.1 - Priemerné percento vzhliadnutia videa
Prvý z dvojice dôležitých faktorov je priemerné percento dĺžky videa, ktoré si publikum pozrie na jedno prehratie. Ak má video 10 minút, ale väčšina používateľov ho dopozerá iba do 1 minúty, video má len 10 percentnú priemernú dobu vzhliadnutia videa, čo je žalostne málo.
Samotný YouTube informáciu o priemernej dobe pozerania videa zobrazuje pri každom z vašich videí v analytike. Navyše ukáže aj konkrétny čas videa, v ktorom z neho začalo odchádzať najviac ľudí. To vám pomôže pri vyhodnocovaní samotných videí a môžete tak prispôsobovať ďalšiu tvorbu, aby percento dopozerania videa boli čo najväčšie.
Čím väčšia je percentuálna dopozeranosť videa, tým lepšie. Ak sa video bude príliš naťahovať a obsahovať nezaujímavé pasáže, používatelia z videa odídu, percento dopozeranosti bude klesať a YouTube algoritmus to zachytí. Preto by video malo byť intenzívne a obsahovať pridanú hodnotu - či už je to edukovanie alebo pobavenie diváka je len a len na vás.
Kľúčový faktor č.2 - Click-through-rate
Click-through-rate poznajú najmä performance marketéri. Je to pomer medzi počtom kliknutí na odkaz a počtom zobrazení vyjadrený v percentách.
Odkedy sa však zmenili algoritmy je táto metrika aj neoddeliteľnou súčasťou životov Youtuberov a správcov Youtube kanálov.
Aj tu platí, že čím väčší click-through-rate, tým lepšie.
Ako už hovorí názov tohto článku, okrem obsahu a kvality videa je veľmi dôležitý aj NÁZOV a NÁHĽADOVÝ OBRÁZOK. Ak ste už dlhé hodiny pripravovali nejaké video a dali ste si záležať na jeho obsahu a kvalite, pripravte aj kvalitný a pútavý náhľadový obrázok.
Zamyslite sa, čo by v náhľadovom obrázku mohlo byť, pripravte si k nemu grafiku a skúste si vo photoshope váš náhľadový obrázok dosadiť do snímky obrazovky hlavnej stránky na YouTube.
Klikli by ste na neho? Ak áno, prečo? Ak nie, prečo?
V analytike videí následne uvidíte konkrétny údaj click-through-rate vyjadrený v percentách. Následne viete ďalšie náhľadové obrázky a názvy podľa toho optimalizovať, aby bol váš click-through-rate čo najväčší.
Takže nie, YouTube už naozaj nie je len o videách. Za úspechom na YouTube sa (okrem iného) skrýva aj kreatíva a grafická práca pri tvorbe názvu a náhľadového obrázku.
Viac o popisoch videí a kľúčových slovách si povieme v našom ďalšom článku už čoskoro.