Zásadný problém veľkého množstva firiem je, že poznajú dokonale svoje produkty a služby, ale nevedia sa vcítiť do obyčajných ľudí, ktorí na internete hľadajú úplne iné kľúčové slová, ako si zástupcovia firiem myslia a práve tu prichádza na rad takzvaný výskum kľúčových slov.
Obdobný výskum sa môže robiť hneď z niekoľkých dôvodov. Prvá výhoda: výskum vie veľmi dobre napomôcť pri návrhu produktov alebo služieb samotných. Ak viete, čo ľudia aktuálne hľadajú, prípadne ktoré kľúčové slová majú stúpajúci trend vyhľadávania, ľahšie sa vám rozhoduje a navrhuje nový produkt či služba.
Druhá výhoda výskumu vyhľadávanosti kľúčových slov na internete je pri procese formovania produktu samotného. Je to obzvlášť dôležité vtedy, keď máte produkt definovaný, ale musíte mu dať formu, ktorú ľudia pochopia a o ktorú budú mať reálne záujem. Jednoduchý príklad je liek na bolesť v hrdle. Ak užívatelia na Google vyhľadávajú mesačne frázu „bolesť hrdla“ 4400krát a frázu „zápal hrdla“ o tisícku menej, je jasné, že by sa nový produkt mal komunikovať primárne ako liek na bolesť hrdla.
Posledný a možno najdôležitejší dôvod, prečo by ste mali robiť výskum kľúčových slov, sa týka search engine marketingu, teda konkrétne PPC kampaní a SEO. Je extrémne dôležité vedieť, čo ľudia reálne na internete vyhľadávajú, aby sa nestalo, že inzerujeme alebo robíme optimalizáciu stránok pre frázy, ktoré navrhli marketingoví pracovníci a nikto ich v reálnom živote nehľadá.
Samotný Google ponúka hneď niekoľko možností, ako zistiť to, čo sa na internete vyhľadáva a v akom objeme. Asi najvyužívanejší nástroj je Google keyword tool, ktorý bol navrhnutý ako pomôcka pre vytváranie kampaní v systéme Google Adwords.
Povinným nástrojom pre všetkých online marketérov by mala byť aj služba Google Trends, ktorá dokáže zobraziť aktuálne trendy vo vyhľadávaní a dlhodobé štatistiky vyhľadávanosti pre zadané kľúčové frázy.
Samozrejme všetky takto získané čísla je potrebné brať s rezervou, dokážu však napomôcť v orientácii a v ideálnom nastavení online stratégie každej firmy. Bez čísel je každá kampaň len mlátením prázdnej slamy a o tom by online marketing nemal byť.