StoryEditor

Keď reklama robí dobro, je dobrá

18.02.2016, 08:30
Reklama pre lepší svet – diel I.: Niekedy stačilo kúpiť si pozornosť. Potom bolo treba zapojiť ľudí. Dnes treba konať dobro.
Raňajky s reklamou pre lepší svet boli ďalším zo série eventov, ktoré organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska a Rada pre reklamu s cieľom ukázať, čo v reklame ešte „áno“ a čo už rozhodne „nie“, aby bola inšpiratívna, funkčná a zároveň zodpovedná. Štyria spíkri si vo februári posvietili na reklamy, ktoré konajú dobro a robia svet lepším.
 
„Niekedy si stačilo kupovať pozornosť. Pamätáte si to, niektoré značky to robia dodnes. Kúpia si spoty, printy, pozornosť ľudí, ktorí im nemôžu ujsť. Tak to kedysi robili všetky značky. Potom prišla nová éra. Značky sa snažili ľudí, svojich zákazníkov, do komunikácie zapojiť. Inšpirovali ich, aby vytvorili novú etiketu produktu, podieľali sa na tvorbe novej príchute či vymýšľali nový claim,“ hovorí Róbert Slovák, partner agentúry Respect APP a prezident KRASu.
 
Aj keď to bola nová éra a v danom čase fungovala dobre, dnes je éra ešte novšia. Reklama potrebuje konať dobro. Potrebujeme byť zodpovední za to, čo robíme. Najúspešnejšie firmy sú tie, ktoré zaujíma nielen zisk, ale aj veci okolo, aktivity, čo s úspechom súvisia – spoločensky zodpovedné rozhodnutia,“ pokračuje R. Slovák. V súčasnosti to už nevyzerá tak, že firmy darujú 2% zo svojich daní charitatívnym organizáciám. Do pomoci svetu sa zapájajú priamo.
 
Dobrým príkladom môže byť napríklad kampaň značky HP, ktorá bežala v Brazílii. Vďaka wifi pripojeniu zabudovanému v domácich tlačiarňach poskytla ľuďom možnosť, aby sa podieľali na hľadaní stratených osôb, ktorých v Brazílii zmizne počas jedného roka až 200-tisíc.

 
V konaní dobra nezaháľal ani Samsung, ktorý podchytil jeden z problémov Argentíny a obrátil ho vo svoj prospech. Tým, že krajina nemá dostatočne vybudovanú diaľničnú sieť, autá, ktoré sa snažili obehnúť kamióny, spôsobovali dopravné nehody. Samsung prišiel s nápadom nainštalovať na zadné plochy kamiónov obrazovky (vlastnej výroby, samozrejme), ktoré ukazovali, čo presne sa v danej chvíli deje pred kamiónom a či je bezpečné ho predbiehať. „Vytvoril si vlastný 'ekosystém'. V tejto aktivite dokonca pokročil natoľko, že momentálne vyvíja tlak na vládu, aby každý jeden kamión nad 7 metrov musel mať tieto obrazovky zákonne nainštalované. To je dokonalé. Vytvorili riešenie na problém, na ktorom sa podieľali, pomohli zachrániť životy ľudí a zároveň si vytvorili nový trh,“ hovorí R. Slovák.

 
Na princípe dobra fungovala aj kampaň značky Nivea na opaľovacie krémy v Brazílii. Zacielila rovno na deti,  a to tak, že vyrobila hračky, ktoré ak deti krémom natreli, ostali pekné „biele“, ale ak na to zabudli, sčervenali. R. Slovák približuje dopad kampane: „Týmto spôsobom značka ukázala, ako je dôležité chrániť sa pred slnkom. Zároveň urobila aktivitu, ktorá pomohla zvýšiť kvalitu života jej cieľovej skupiny a tiež si začala vychovávať nových zákazníkov.“

 
 
Dobro v reklame nie je iba zahraničným trendom. Postupne sa aj slovenské firmy hlásia k tomu, že reklamou pomáhajú tomuto svetu. Jednou z mnohých je Slovak Telekom, ktorý viac ako trinásť rokov podporuje nepočujúcich. Verejne, v rámci svojej marketingovej komunikácie, začal o tom hovoriť iba pred troma rokmi. „Dlho sme diskutovali s neziskovkami a inými firmami, pretože sme hľadali hranicu toho, kedy si robí značka reklamu a kedy skutočne pomáha spoločnosti. Sami sme chceli meniť veci a postoje v spoločnosti, a nie využívať filantropiu na budovanie brandu,“ hovorí Tatiana Švrčková, senior špecialistka spoločenskej zodpovednosti zo Slovak Telekom. 
 
V tejto otázke si prešli dlhým vývojom. Najskôr za nimi prichádzali ľudia z rôznych organizácií a predstavovali svoje projekty, na základe ktorých sa oni rozhodovali, čo podporiť a čo nie. V roku 2002 sa však rozhodli zamerať primárne na komunitu nepočujúcich, ktorá im bola najbližšia. Nepočujúci v dennom živote zažívajú komunikačnú bariéru a Telekom (vtedy EuroTel) práve na trh prichádzal s novými sms programami a dátovými službami, čím im dokázal pomôcť ostať v spojení s okolitým svetom.
 
„V roku 2004 sme následne rozšírili podporu o školenia posunkového jazyka pre predajcov , aby sme nepočujúcim uľahčili komunikáciu priamo na predajni. O štyri roky na to sme sa už preklopili do konkrétneho grantového programu, ktorý sme nepočujúcim ušili na mieru. Vychádzali sme z ich reálnych potrieb a začali sme podporovať ich podnikanie. Hovorili sme s nimi, fungovali sme s nimi, žili sme ich život a postupne sa dostávali do toho, čo skutočne potrebujú. Až v roku 2012 sme sa verejne po prvý raz v reklame prihlásili k tomu, že nepočujúcich podporujeme. Urobili sme prvé spoty,“ rozpráva celý príbeh T. Švrčková. Hlavnou myšlienkou týchto spotov bolo, že láska slová nepotrebuje. Boli zároveň prvými televíznymi spotmi v posunkovom jazyku. Objavila sa v nich napríklad aj Eva Máziková.

 
O rok na to už Slovak Telekom z nepočujúcich spravil hviezdy. 

 
V najnovšej kampani sa však Slovak Telekom do problematiky pustil ešte hlbšie. Rozhodol sa priniesť skutočnú zmenu. Na jednej strane ju cielil na lekárov a celý zdravotnícky systém, aby sa k problému nepočujúcich detí postavil zodpovedne, na strane druhej podporoval špeciálnych pedagógov, ktorí už dlho volajú po zmene. „Videli sme rôzne programy, v ktorých bolo definované, čo by sa malo pre nepočujúce deti urobiť, no v reálnej praxi nefungujú. Preto sme sa rozhodli, že pôjdeme do cielenej reklamnej kampane, kde ukážeme svetu náš program. Chceli sme dosiahnuť to, aby nás odborníci i lekári počúvali, brali nás vážne, keď za nimi prídeme,“ vysvetľuje motívy T. Švrčková.
 
Kampaň mala dve fázy. Prvá bežala pod hlavičkou Dobrej krajiny ako výzva na podporu vzniku detského audiocentra. Druhú fázu uzavrela brandovaná kampaň na tému mobilného pedagóga. T. Švrčková zhŕňa výsledky: „Odborníci boli ochotní stretnúť sa, diskutovať. Podarilo sa nám prepojiť ich s rodičmi nepočujúcich detí. A vďaka tomu, že za rodičmi stojí veľká korporácia, podporuje ich, majú nádej, že skutočná zmena nastane už čoskoro.“  Pokračovanie článku: KTO ZABÍJA V MENE DOBRA?

 

-----
O čom budú najbližšie Raňajky s reklamou?
 
Naozaj web (ne)znesie všetko? Vybrané témy z prostredia online komunikácie. Na aké kampane na webe reaguje spotrebiteľ alergicky? Ako robiť online reklamu kreatívne a bez prešľapov.
 
Na Raňajkách s reklamou v online prostredí sa vidíme vo štvrtok 3. marca o 8.30 hod. v kaviarni Foxford na Obchodnej ulici v Bratislave. Prihlásiť sa môžete TU.
 
 
Zdroj informácií a foto: Róbert Slovák - Respect APP, Tatiana Švrčková - Slovak Telekom

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. jún 2025 14:00