StoryEditor

Tri najlepšie televízie pre Slovensko

14.03.2013, 15:28
Aké nové televízie ešte unesie náš malý televízny trh?

Joj spúšťa tretí kanál, slovenská CME má už štyri a ak pôjde podľa rovnakého scenára ako inde, nemusí to byť konečné číslo. Trh vyzerá takmer preplneno, najmä s prihliadnutím na množstvo staníc v češtine, ktorým rozumieme a podľa výsledkov peoplemetrov aj často pozeráme. Predsa sa však nájdu medzery, ktoré ešte možno obsadiť. Toto je môj rebríček staníc, ktoré by sa na Slovensku mohli uplatniť z hľadiska diváckeho potenciálu:

Flintstonovci (The Flintstones)

1. Kanál pre deti alebo mladých

Prečo práve slovenská detská televízia? Hlavné  dôvody v jej prospech:

Prázdne miesto na trhu. Čo dnes môžu sledovať slovenské deti? Vôbec nič: všetko od Disney Channel až po JimJam je po česky. Kým pri iných staniciach čeština nemusí byť problém, pri detskom obsahu bola vždy vnímaná citlivo

Atraktívna cieľová skupina. Spotrebiteľské správanie mladých je dnes iné ako kedysi a kanál s mladým divákom by sa v portfóliu vynímal

Marketing sa bude robiť sám. Takáto televízia bude vyzerať ako pozitívny projekt, ktorý sa stará o mladých. Ešte k tomu pridať napríklad originálnu anglickú stopu (a prípadne titulky) a môžete deti učiť po anglicky. Rodičia budú nadšení tiež. Jednoducho lovebrand

Potenciál. Na českej TV Barrandov (kým ešte jej manažment úplne nezošalel a nezničil aj to málo, čo fungovalo) dosahoval blok klasických detských programov á la Šmolkovia výborné výsledky. Disney Channel má u našich susedov celodenné podiely okol 0,2 % v 15+ a je najsledovanejšou spomedzi peoplemetrami meraných platených staníc. V Amerike je Disney Channel treťou najsledovanejšou káblovou stanicou za USA Network a športovou ESPN v širokých cieľovkách households aj 2+. A seriál Spongebob na Nickelodeone má aj o desiatej ráno okolo 4 miliónov divákov (2+)

Otvorené dvere pre veľkých hráčov. Hráči ako Markíza a Joj majú už dnes k dispozícii istý objem nadabovaného detského obsahu - vysielajú ho cez víkendy ráno alebo na menších kanáloch ako Dajto. Zmluvy s najväčšími distribútormi im dávajú strategickú výhodu oproti všetkým ostatným, ktorí by uvažovali o detskom kanáli. Markíza môže preberať silné tituly od Warner Bros. a Sony, Joj od Disneyho

Ale sú tu aj isté, značne veľké riziká:

Mizivá inzercia. V segmente mladých pomaly nikto neinzeruje. Nová detská stanica teda určite nemôže fungovať vo free TV režime, ale iba v platenom móde

Rentabilnosť. Detský kanál je nákladná záležitosť: cenu navyšuje slovenský dabing a pay TV práva na kvalitné akvizície, ktoré patria k tým drahším. Dá sa to celé zaplatiť takmer výhradne z poplatkov od káblových operátorov, keďže na inzerciu sa nemožno spoliehať? Detský kanál je na hlbšiu analýzu trhu

Rick Harrisson v doku-reality šou Hviezdy záložne (Pawn Stars)

2. Dokumentárny alebo dokureality kanál

V kábli je veľa dokumentárnych staníc v zrozumiteľnom jazyku, ale tento trh je veľký a stále nenasýtený – hlavne ak hovoríme o neplatených staniciach. Svedčí o tom príklad nemeckej Dmax alebo dobré výkony českej Primy Zoom. Prípadne čísla zo Slovenska - dokumenty vedia napríklad na Dvojke RTVS generovať nadpriemernú sledovanosť. Voľného obsahu je veľa za relatívne dobré ceny. Nemusí to byť iba o klasických dokumentoch, kde archeológovia vykopávajú mŕtvoly starovekého Egypta. Dokužáner sa dnes rozšíril oveľa ďalej - úspech dosahujú reality šou o záložniach, šéfoch v utajení alebo bohatých domácich paničkách.

Olejkár

3. Retrokanál

Ideálne pre RTVS - televíziu so stovkami hodín archívu, ktorý môže bezplatne využívať. Nie, netreba sa inšpirovať Českom a silou-mocou robiť retrostanicu výpravne, s drahou distribúciou v terestriáli. Stačí okopírovať model, aký u nás fungoval v Slovenskom rozhlase a jej nízkorozpočtovými rádiami Litera, Klasika a Junior. Výdavky stlačené nadol, v prvých mesiacoch projekt pomaly rozbehnúť a ak to zafunguje dobre, investovať ďalej (čo takto obnoviť Takí sme boli za normálnu cenu). A nie ako kedysi Joj Plus cieliť na 40+, ale ísť trvo za staršími, 55+ alebo ešte vyššie. Práve to sú lojálni televízni diváci, ktorí neobjavili internet a televízia je pre nich najsilnejšie médium. Na nich už dnes komerčné stanice necielia, takže pole pre verejnoprávne médium je voľné. Inzertné príjmy čakať nemôže, ale tie nemá ani dnes :-)

 

A aké nové televízie by ste chceli vy?

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
13. november 2025 03:41