Sociálne médiá sú dnes najhorúcejšou témou vo svete médií. Bohužiaľ, až príliš často sa veľká časť diskusie v tejto oblasti odohráva len v rámci samotnej komunity. A tak sa aj súvisiace príležitosti ťažšie dostávajú medzi širšie publikum.
V priebehu posledných pár mesiacov sme sa v rámci cyklu rozhovorov s lídrami sociálnych médií mali možnosť porozprávať s niektorými z najbystrejších osobností z Buddy Media, CIC, Unruly,YouTube či Hootsuite. Hlavné body týchto diskusií si zaslúžia viac pozornosti, pretože sú skutočne dôležité pre všetkých marketérov, nielen tých, ktorí sa špecializujú na sociálne médiá. Každý z respondentov nám poskytol cenné informácie o efektívnejšom využívaní sociálnych médií, či už bolo cieľom ich využívania porozumenie zákazníkom, spojenie s nimi alebo distribuovanie konkrétneho posolstva, či obsahu.
Už nestačí publikum len vytvárať
V rámci nášho interview s Michaelom Lazerowom, zakladateľom siete Buddy Media a expertom na manažment komunít, Michael identifikoval dve kľúčové prekážky, ktoré bránia značkám využívať skutočný potenciál sociálnych médií. Prvou z nich je fakt, že značky sa musia naučiť presúvať svoju pozornosť z vytvárania obecenstva a začať klásťdôraz na vytváranie a posilňovanie
spojení. „Nestačí len, keď užívatelia klikajú na tlačidlá ‘Like’ alebo ‘Sledovať,’ ak ich následne jednoducho ignorujete. Sociálne médiá sa stávajú skutočne silným nástrojom, keď sa ich značky snažia využívať tak, aby ich fanúšikovia prostredníctvom nich značku podporovali a obhajovali,“ povedal Lazerow.
Komunikácia musí mať jednotný tím
Druhou kľúčovou prekážkou je podľa Michaela Lazerowa štruktúra korporátnej organizácie, ktorá až príliš veľa firmám zabránila efektívnejšie sa preorganizovať na základe aktuálnych potrieb a očakávaní ľudí. „Náš minuloročný prieskum v spoločnosti Booz and Company poukázal na to, že tímy sociálnych sietí sú často roztrúsené vo viacerých rôznych oddeleniach jednej spoločnosti. reto je tento rok našou prioritou pomôcť firmám lepšie koordinovať spôsob, akým prichádzajú do styku so zákazníkmi,“ vysvetlil.
Nie len pre PR
Naše druhé interview prebehlo so Samom Flemmingom, zakladateľom CIC – prvou firmou, ktorá dokázala pretaviť „rapotanie a džavot“ z jedinečného a fragmentovaného sveta čínskych sociálnych médií na zdroj relevantných podnikateľských informácií. Sam poukázal na organizačný problém týkajúci sa mnohých spoločností: „Značky si musia uvedomiť, že sociálne médiá nie sú určené len pre PR oddelenie, ale dokážu prispieť k zlepšeniu výkonnosti celej firmy, preto by mali byť základnou súčasťou korporátnej stratégie. Značky musia najskôr pochopiť, ako využívať cenné informácie získané prostredníctvom sociálnych sietí v prospech celej organizácie.“
Nové funkcie sietí = efektívnejšie nástroje firiem
Ďalším človekom, ktorý pozorne sleduje nové trendy a ich implikácie pre značky je Ryan Holmes, zakladateľ nástroja sociálnej spolupráce HootSuite. Podľa neho by značky mali pozorne sledovať vývoj na sieťach Facebook a Pinterest. „Nový dizajn Facebook Timeline umožňuje užívateľom siete Facebook lepšie spravovať a publikovať svoje informácie osobnejším spôsobom. Okrem toho, reklamná sekcia Facebook Pages môže byť efektívnym nástrojom pre vytváranie pozitívnej odozvy fanúšikom,“ poznamenal Holmes.
Nie TV a digital, ale video
Zhovárali sme sa aj s Benjaminom Faesom, výkonným riaditeľom divízie Médiá a platformy spoločnosti Google. Medzi hlavné body nášho interview patrilo napríklad to, že sociálne siete sú viac ako len destináciou – stelesňujú kľúčové ľudské správanie, preto by mali byť užívatelia schopní vykonávať „sociálne aktivity“ kdekoľvek na webe. Vďaka Google+ vzniká akási sociálna chrbtová kosť, vďaka ktorej bude Google, YouTube aj celý web omnoho sociálnejší. „Prestaňte rozmýšľať o TV a digitálnych médiách – sústreďte sa na video na všetkých zariadeniach,“ radí Benjamin Faes.
Nikto zatiaľ nie je naozaj dobrý
Posledným účastníkom rozhovorov bol Scott Button, zakladateľ platformy Unruly Media a expert na rozmach video distribúcie prostredníctvom sociálnych sietí. Scott tvrdí, že väčšina toho najvzrušujúcejšieho sa v súčasnosti deje v oblasti sociálnych TV a tzv. „druhej obrazovky,“ no aj v tomto prípade sú značky a agentúry pri modelovaní dopadu pozadu. „Nikto nie je skutočne dobrý v sledovaní mediálneho mixu vlastnených, nakúpených a získaných médií a ich vzájomnej interakcie,“ hovorí Scott Button. Pre budúci rast tohto odvetvia je nevyhnutný správny rytmus. Mali by sme sa však konečne prestať zamotávať pri snahe zistiť, akú hodnotu má jeden Facebook Like, opakované zdieľanie správy na sieti Twitter alebo zobrazenia videa na YouTube.“
Odkaz pre všetkých marketérov
Všetky rozhovory poukázali na to, že marketéri sa skutočne musia prispôsobiť rapídne sa meniacemu svetu. Zdôrazňujú výzvy, ktoré sociálne médiá vytvárajú nielen pre marketingové oddelenia, ale pre celú organizáciu. Najdôležitejší je však fakt, že marketérov nútia rozhýbať sa a zistiť na vlastnú kožu, čo všetko tieto nové kanály dokážu pre zákazníka. «
Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom

