Ako zástupca internetovej marketingovej agentúry sa každodenne stretávam s požiadavkami klientov na merateľnosť digitálnych kampaní a možnosti ich vyhodnotenia na základe uchopiteľných parametrov ako je počet klikov, objem priameho predaju či vykonanie určitej interakcie.
Online reklama je práve v tomto krásna, viete si presne všetko zmerať a okamžite vidíte efekt, návratnosť investícií či množstvo klikov na stránkach. Je online marketing naozaj odsúdený na večné merania a presne stanovené metriky?
Klasická reklama napríklad v televízii alebo printe má okrem nepriamych metrík (počet vzhliadnutí či takzvaný reach) jednu obrovskú výhodu, dokáže sa „vyhovárať“ na povedomie o značke alebo jej hodnotu. A práve to je to, čo mi zatiaľ v internetovej reklame chýba.
Veľa online marketérov ma bude chcieť teraz zavesiť za...povedzme traky.. do prievanu, pretože sa snažím do digitálneho marketingu vniesť viac virtuálnych metrík a prevziať tak „móresy“ klasickej reklamy, ale osobné pocity jednoducho nepustia.
Nákupné správanie sa spotrebiteľov má jednoznačný trend, dávajú čoraz viac dôrazu na odporúčania známych (podľa prieskumov je to až 90% spotrebiteľov), osobné dojmy a skúsenosti. A to priamo či nepriamo súvisí aj s tým, či o značke počuli alebo nie. A vďaka čomu o značke počuli? No predsa reklame.
Štatistiky hovoria, že miera prekliku PPC reklám sa zvyšuje, ak ľudia o inzerujúcej značke už počuli alebo ju poznajú. Nákupné správanie sa ľudí je častokrát založené na podvedomí a to pomáha budovať práve reklama, čo ale priamo zmerať nikdy nevieme. Otestujte sa sami, ktorá značka Vám ako prvá napadne pri nasledujúcich slovách:
- Odstraňovač škvŕn z oblečenia
- Šampón proti lupinám
- Tenisky na behanie
- Online predaj leteniek
- Najvýhodnejší paušál
Vaše pravdepodobné odpovede nájdete dole, skúste si ich porovnať a ešte raz sa zamyslieť, či by mala byť (online) reklama vždy merateľná priamo?
- Vanish
- Head & Shoulders
- Nike
- Pelikán
- Orange