Tiež ste si všimli, že v reklamách sa hovorí tak trochu divne? Ponuka je vždy "exkluzívna", platí "iba teraz a iba do vyčerpania zásob" a samozrejme dostanete k nej "navyše aj darček". Tento divný spôsob rozprávania sa volá reklamština. A aj vďaka nej sú niektoré reklamy také neuveriteľné a otravné.
Reklamština používa slová a slovné spojenia, ktoré sa normálne nepoužívajú a ktoré znejú nepravdivo. Sú to spojenia ako "exkluzívna akcia", "vychutnajte si jedinečné blá blá", "váš obľúbený lekárnik", "jedinečná akcia" a podobné kecy, ktorým proste neveríte, lebo naozaj nemáte obľúbeného lekárnika a viete, že rovnaká jedinečná akcia, ktorú nesmiete premeskať je tu už tretí krát tento rok.
Reklamštinu používajú tvorcovia reklamy, lebo znie tak správne reklamne a aj klientov potešia všetky jej superlatívy. Jej nevýhodou je, že hneď ako ju ľudia počujú, vedia že ide o reklamu a prirodzene jej neveria.
Preto, ak chcete robiť dobrú reklamu, zabudnite na "reklamštinu".
AKO NEPÍSAŤ REKLAMŠTINOU
Píšte pre kamarátov
Nepoužívajte dlhé vety a slová, ktoré by ste nepovedali svojmu kamarátovi. Keď niečo majú ľudia pochopiť, nemôžete hovoriť slová, ktoré sú zložité, prázdne a zbytočne. Hovoríte ku kamarátovi, nie k cudziemu profesorovi latinčiny.
Neopakujte sa dokola
David Ogilvy povedal "Zákazník nie je hlupák, je to tvoja manželka." Preto nepodceňujte jeho inteligenciu a neopakujte mu všetko 3 krát. Veď aj vy ste zákazník a s reklamou sa stretávate, tak si nešpiňme vlastný svet.
Buďte pravdiví
Keď viete, že ponuka nie je exkluzívna a dokonca ani najvýhodnejšia, tak prečo to ľuďom tvrdiť? Ak tomu sami neveríte, ťažko niekoho presvedčíte. Nájdite si to, čo je na vašom produkte naozaj pravda a o tom hovorte.
Nepoužívajte ju len preto, že sa používa
Keď som začínal písať rádiové spoty, bol som naučený na konci každého spotu pridať "a navyše teraz.. bla bla", lebo som myslel, že to do spotu patrí. Bol som naozaj hlúpy. Do spotu patrí len to, čo je dôležité, nie frázy, ktoré sú zbytočné.
Nesľubujte, dokazujte
Keď mi poviete, že nejaké auto je naozaj dostupné a potom sa dozviem, že stojí milión, tak svojimi činmi nedokazujete, čo hovoríte. Naozaj hovorte len to, čo viete dokázať. A dokážte mi to. Potom vám uverím.
Neuháňajte, zvádzajte
Howard Luck Gossage povedal "ľudia čítajú to, čo ich zaujíma. A niekedy je to reklama." Preto robte texty tak, aby ľudí zaujali a navnadili. Vašim cieľom je spotrebiteľa "zviesť a zbaliť", nie uhnať mediálnou silou.
Nádych, výdych, zabudnite na 30 sekúnd
Dobrý spíker za polminútu načíta aj román. Ale hovoriť rýchlo a bez prestávky pôsobí, ako by ste boli v strese a aj tak si nič z toho nezapamätáte. Povedzte toho radšej menej, ale za to každé slovo nech má svoju váhu.
Zabudnime na reklamštinu.
Robme reklamu tak, aby nešpinila svet.

