Našou ambíciu je priniesť na trh aj nové formáty a otestovať reakcie slovenskej diváckej obce. Sme pripravení podstúpiť isté riziko spojené s projektami, s ktorými na našom trhu nie sú explicitné skúsenosti a diváci ich môžu odmietnuť- toto sme avizovali už minulú jeseň.
Rozhodli sme sa pre licencovaný formát Class of. V jeho prospech hovorili skvelé výsledky vo viacerých škandinávskych krajinách, kde nielen dosahoval vysoko nadpriemerné podiely, ale pôsobil aj ako akcelerátor celospoločenskej debaty o školstve, ktorá sa dokonca preniesla z roviny diskusie na úroveň legislatívnych návrhov.
Vo Švédsku sa napríklad podiel na trhu šplhal až k 30 %.
A čo u nás? Začnime tým pozitívnym - od začiatku bol tento formát masívne pozitívne podporovaný takmer všetkými médiami, a to aj tými, ktoré sú k nám spravidla negatívne. Obsah musel náročnejšieho diváka naozaj uspokojiť a individuálne pozitívne divácke reakcie boli veľmi povzbudzujúce. Mnohí ho označovali za to najlepšie, čo za ostatné roky v ponuke televízie videli. O to väčším sklamaním bol celkový divácky zásah - už samotný nástup formátu neveštil nič dobré, keďže Trieda 9.A sa uviedla približne polovičným výkonom ako je priemer Jednotky. Korunu našej frustrácií nasadil klesajúci trend. Pokúšali sme sa ešte zvrátiť situáciu istými programovými zmenami, no v podstate bezvýsledne. Po približne štvrtej časti sme na dáta ako zrkadlo diváckeho záujmu rezignovali a celý projekt brali ako mimoriadne cennú skúsenosť. Čo iné nám napokon aj zostávalo?
Druhou stranou mince boli takmer výlučne pozitívne ohlasy tých divákov, ktorí daný program sledovali. Dokonca si dovolím predpokladať, súdiac zo spätných diváckych reakcií, aj keď to neviem z dát explicitne dokázať, že zásah v cieľovej skupine učiteľov bol pomerne silný. Zámer rozpútať diskusiu sa naplniť podarilo, veď počas vysielania Triedy 9.A sa v médiách objavilo nepomerne viac článkov venovaných školstvu. Tiež som nie úplne ľahko znášal fakt, že Trieda 9.A išla viac menej mimo diváckeho záujmu, ale:
- žáner doku-reality bol viac prevážený na stranu dokumentu, čo nekorešponduje s nadstavením diváka Jednotky,
- diváci očakávali silnejšie dejové línie. Predchádzajúci diel nie vždy vzbudzoval napätie, čo bude v tom nasledujúcom. Na druhej strane bola s tvorcami jasná dohoda, že dej nebudeme tlačiť do prvoplánového bulváru, či už v podobe vulgarizovanej komunikácie alebo samoúčelných konfliktov,
- zaradenie do prime timu na Jednotke bolo veľmi riskantné, istejšie programové riešenie by bol víkendový deň popoludní. Tu však prevážil argument ceny- za tie peniaze sme chceli mať prime timový program. Rovnako sme váhali dať to na Dvojku, kde by sme vzhľadom na športové vysielanie nedokázali udržať pravidelný vysielací čas.
Napriek tomu, že tento pokus z pohľadu diváckej akceptácie skrátka nevyšiel (nebudeme si predsa klamať), myslím si, že symbióza sledovanosti a kvalitného obsahu s pridanou hodnotou sa nájsť dá. Aj projekt Trieda 9.A ukázala cestu. Len sa treba poučiť, vyvodiť dôsledky a čo najskôr prísť s podobným obsahovo kvalitným projektom. A dať si väčší pozor na to, aby kvalitný obsah a ambícia čo najširšieho zásahu neboli v priamom protiklade.