Matúš Švirloch pochádza z Kežmarku a je absolventom politológie na Fakulte humanistiky Trnavskej univerzity. Do sveta reklamy vstúpil dverami MUW Saatchi & Saatchi v roku 2004. Odvtedy pôsobil ako copywriter v agentúrach VACULIK ADVERTISING (dnes MADE BY VACULIK), JANDL a Wiktor Leo Burnett. Počas svojej kariéry získal úctyhodné množstvo slovenských aj medzinárodných ocenení. Ako sám hovorí, popri týchto úspechoch si cení najmä priateľstvo s množstvom zaujímavých ľudí, ktorých vďaka práci v reklame stretol.
Členom Art Directors Clubu je od roku 2008.
Spomenieš si na nejakú reklamu z Tvojho detstva?
Ani veľmi nie, mňa vtedy zaujímal v televízii jedine šport a ani tej reklamy v našej telke nejak nebolo. Rakúsku telku sme u nás pod Tatrami nechytali. Ale spomínam si, ako keby to bolo včera, na titul majstrov sveta v hokeji z Prahy 1985, na 5. miesto na MS vo futbale v Taliansku 1990, na Pribilincov a Mečířov triumf na olympiáde v Seoule 1988, na „Božiu ruku“ z Mexika 1986, na prenosy Turnaja štyroch mostíkov hneď po novoročnom prejave Husáka a ďalšie skvelé športové prenosy!
Ako si sa “dopracoval” k práci v reklame? Pamätáš si na svoj prvý výtvor v tomto biznise?
Bolo to v jedno teplé leto. Dzurinda strácal väčšinu v parlamente, reforma verejnej správy bola tá posledná vec, ktorou sa politici vtedy chceli zaoberať, na úrade vlády, kde som v tom čase robil, nebolo do čoho pichnúť (začiatok ako z Nicholsonovej druhej časti Gorily :D), tak som zareagoval na inzerát MUW z Trendu. Vypísal som dotazník, oni ma pozvali na pohovor, ja som prišiel možno ako jediný budúci nádejný copywriter na pohovor rovno z práce v obleku a oni si ma zapamätali. O pár týždňov už som robil moje prvé zadanie. Myslím, že to bolo pre rakúsky OMV radio spot na charitatívnu akciu Licht ins Dunkel.
Niekedy nápad s veľkým N príde hneď, inokedy sa schováva aj niekoľko prebrainstormovaných dní. Máš nejaký rýchlostný rekord v jeho hľadaní?
Nemám, to nesledujem. Je to ako v sexe. Kvalita nemá nič spoločné s rýchlosťou.
Čo Ťa naposledy v práci pobavilo?
Moje veľké letné prázdniny.
Prejavuje sa u Teba choroba z povolania? Ako relaxuješ?
Nie, iba choroby z relaxovania. Vysoký tlak, stukovatená pečeň, chronické problémy dýchacích ciest...Pri tejto práci treba relaxovať naplno! :-)
Je niečo, na čo si v reklame vyslovene alergický?
Špeciálne v reklame nie, všeobecne som vyslovene alergický na blbosť a povrchnosť. Ale je pravda, že špeciálne v reklame je toho „za vagón“.
Ako podľa Teba vyzerá ideálny copywriter?
Neviem, ideálneho copywritera ani iného ideálneho človeka som ešte nevidel. Ale ideálne by bolo, keby vedel písať a rozmýšľať.
Obľúbená reklama z cudzej dielne:
Pivo je moja veľká vášeň a dnes, keď ženy chcú byť ako muži a muži ako Beckham, keď pivovary varia malinovky a nie pivo, ma potešila táto reklama na austrálske pivo VB.
Zopár kampaní, na ktorých Matúš pracoval:
Moja najobľúbenejšia práca je séria hokejových „Nevadí“ pre Kooperativu.
Ďalšie videá si môžete pozrieť tu a tu.
Zaujímavá skúsenosť bola aj táto práca určená pre čínsky trh. Ja som texty písal priamo v mandarínskej čínštine a Milan Hladký ich dával bez prípravy v kantónskej čínštine! :-) Klient: AEGON-CNOOC, Life Insurance, China:
Tretia práca tiež súvisí s Čínou, no tentoraz s dodržiavaním ľudských práv v tejto krajine. Čínskych väzňov produkcia kastovala okrem iného aj napríklad na bratislavskej Miletičke. Žiaden fake, čínsky väzeň - zaručený originál za topedesať! :-)
Klient: Amnesty International Slovakia, viac o kampani nájdete tu.