StoryEditor

Naozaj web (ne)znesie všetko?

14.03.2016, 09:41
Reklama v online prostredí – diel I.: Sociálne siete majú moc. Používateľov neradno podceňovať.
Raňajky s reklamou v online prostredí boli ďalším zo série eventov, ktoré organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska v spolupráci s Radou pre reklamu s cieľom ukázať, čo v reklame ešte „áno“ a čo už rozhodne „nie“, aby bola inšpiratívna, funkčná a zároveň zodpovedná. Začiatkom marca si traja odborníci posvietili na online reklamu. 
 
Rok 2015 priniesol niekoľko menších i väčších failov, ktoré potvrdzujú, že online reklama neznesie úplne všetko.  V októbri napríklad média zaplavila kauza značky BILLA. Celá kauza začala tým, že jeden zo zákazníkov odfotil rad ľudí čakajúcich pri pokladni s komentárom: „Livestream: Billa v Apollo Business Centre. Za tú dobu, čo stojím v rade by podpriemerný hudobník zložil synfóniu, externý študent sociálnej práce napísal dizertačnú prácu z kvantovej fyziky, Peter Marcin nahral jednu epizódu Uragánu a ja som tu vystál mladosť. Nehnevám sa len kvôli tomu, že som si na raňajky kúpil Parižáčik s rožkami. Taký je život, taký je futbal.“ Od ostatných používateľov si jeho komentár vyslúžil viac ako 2,4 tisíca „Like“. BILLA na komentár, a aj mnoho ďalších po ňom, reagovala spôsobom, že ďakuje za podnet a situáciu preverí.
 
Odpoveď je to primeraná, ale... „Problém je, že pôsobí šablónovito. Ako nejaký auto replay. Zároveň v reakcii chýbalo ospravedlnenie sa zákazníkovi,“ hovorí Mária Hadzimová, senior social media manager reklamnej agentúry TRIAD Advertising. Na FB fanúšikov spoločnosti BILLA tento štýl komunikácie nezapôsobil dobre. Začali reagovať sarkasticky. „Bolo to preto, že každá jej reakcia na komentár znela v podstate rovnako – pozdravila sa, popriala pekný deň, ale vôbec používateľa neoslovila menom a ani človek, ktorý za BILLA reagoval, sa nepodpísal. Bolo to neosobné. V praxi sa nám osvedčilo podpisovať sa krstným menom a za tým uviesť spoločnosť. Pôsobí to osobnejšie a používateľ má pocit, že sa skutočne s niekým rozpráva, že niekto naozaj rieši jeho podnet.“ Len takto malá zmena v štýle komunikácie mohla napomôcť tomu, aby žiadna kauza okolo spomínaného komentáru nevznikla. 
 
 
 
 
K ďalšiemu milému failu viedol v minulom roku aj FB post na stránke automobilového predajcu Mercedes-Benz. Ten uverejnil fotografiu nového modelu auta stojaceho pri bazéne s textom: „Má niekto lepší nápad na zajtra?“  Jeden z používateľov post okomentoval slovami: "A čo tak, keby si tento meďák zaplával?". Social media manager reagoval s humorom – vyzval fanúšika, že ak získa pre svoj komentár tisíc „Like“, tak auto skutočne v bazéne "utopia". A to písať nemal... „Keď niekto chce získať na FB tisíc Like, je to v podstate veľmi jednoduché. Ak to aj nejde prirodzenou cestou, existujú spôsoby, ako ich získať neprirodzene. Tento konkrétny komentár získal hneď 2,5-tisíc Like, na čo sa zrejme social media manager začal celkom oprávnene báť o svoje miesto,“ hovorí M. Hadzimová.
 
 
 
 
Ako reagoval Mercedes-Benz? „Jeho prvou reakciou bola nepodarená fotomontáž, ktorá však vôbec nepôsobila dôveryhodne. Čo spustilo ďalšiu mini vlnu hejtu,"  dopĺňa M. Hadzimová. 
 
 
 
Mercedes-Benz musel teda reagovať opäť. Tentoraz si dal záležať viac. Prijal svoju porážku v stávke, ktorú sám uzatvoril, natočil video a fanúšikovi, ktorý kauzu spustil, venoval ako výhru auto na víkend. „Je to presne ukážka toho, akú silu majú sociálne siete. Používateľov netreba podceňovať. Mercedes-Benz toto video parádne využil na odprezentovanie auta. Značka z toho vyšla naozaj sympaticky,“  dodáva M. Hadzimová.

 
 
 
Sociálne siete a internet zmobilizovali svoje sily aj v prípade tweetu Justine Sacco, top PR manažérky americkej mediálnej spoločnosti InterActiveCorp, ktorá pred odletom do Afriky postla na Twitteri nasledujúci komentár: „Going to Afrika. Hope I do not get AIDS. Just kidding. I am white!“ Zatiaľ čo ona sedela v lietadle a cestovala do Afriky, spoznal ju celý svet. Stala sa hviezdou, hoci nie v pozitívnom zmysle slova. M. Hadzimová hovorí: „Počas jej letu vzniklo množstvo článkov, špeciálny hashtag, nové meme, dokonca niekto stihol kúpiť webovú doménu s jej menom a keď ste si ju vyhľadali v Google, mohli ste sledovať, v akom štádiu je jej let a či už pristála v Afrike.“  Napokon, nie je fail ako fail. Niektoré faily môžu mať pre značku naozaj vážne dôsledky. Pokračovanie článku: STE NORMÁLNY? BYŤ ETICKÝ JE NORMÁLNE. AJ NA INTERNETE
 
 
 
 
Sociálne siete, či už ide o Facebook, Twitter, LinkedIn či Instagram, sú v dnešnej dobe súčasťou komunikácie takmer každej značky. Prinášame prehľad 5 malých prešľapov, ktoré sa pri troche nepozornosti môžu stať každému.  
 
1. Jasne komunikujte, čo od svojich fanúšikov chcete. Stačí, aby to nepochopil jeden a ostatní ho radi skopírujú
 
 
 
2. Dávajte pozor na chyby z nepozornosti
 
 
 
3. Nežiadajte nesplniteľné (pozn. fotku do komentárov na Instagrame nie je možné pridať)
 
 
 
4. Instagram je o vizuálnom storytellingu a o zážitkoch so značkou. Nie o...
 
 
 
5. Spájanie zdanlivo nespojiteľných vecí môže používateľom znechutiť celý deň
 
 
 
 
-----
O čom budú najbližšie Raňajky s reklamou?
 
Páčilo by sa Justinovi Timberlakovi, keby vedel, že propaguje slivovicu? Použitie známych osobností v reklame.
 
Na Raňajkách s reklamou a známou osobnosťou sa vidíme v utorok 5. apríla o 8.30 hod. v kaviarni Foxford na Obchodnej ulici v Bratislave. Prihlásiť sa môžete TU.
 
 
 
Zdroj informácií a foto: Mária Hadzimová – TRIAD Advertising
 
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. november 2025 13:23