Jonáš Karásek študoval na Škole úžitkového umenia a na Vysokej škole výtvarných umení. Medzinárodnú kariéru grafického dizajnéra si vyskúšal vo Viedni v Chocolate Multimedia Production a v Sydney v McMann&Tate. Na Slovensku pôsobil deväť rokov v agentúre Wiktor Leo Burnett na pozícii Art Director a Associate Creative Director.
-->-->V roku 2009 spolu s Marikou Majorovou založili kreatívne štúdio GunPowder, kde pôsobia ako tvorivý tím, pod pseudonymom GunPowder Directors sa venujú najmä réžii.
Jonáš je držiteľom ocenenia Filip a niekoľkých prestížnych medzinárodných ocenení za kreativitu.
Členom Art Directors Clubu je od roku 2005.
Jonáš Karásek. Snímka: Róbert Kňažko
Pamätáš si na svoje prvé reklamné dielo?
Nepamätám. A možno je to tak aj najlepšie:).
Spomenieš si na reklamu, ktorá bola pre Teba najväčšou výzvou?
Každý nový projekt je výzva. Znie to ako fráza, ale v tomto odbore je to tak. Nikoho nezaujíma, na čom som robil pred troma, piatimi rokmi. Ani mňa nie.
Snažím sa pristupovať k veciam poctivo, aj malé projekty beriem ako výzvy. Paradoxne sa často stane, že veľký projekt, o ktorom som sníval, sa zrazu objaví a len tak prehrmí, bez toho, aby som si to poriadne uvedomil. Navyše, s každou prácou sa posúvam. Čo som pokladal za výzvu ešte prednedávnom, po jej prekonaní už výzvou nie je a objaví sa iná... Momentálne napríklad dokončujeme spot pre írskeho klienta a írsku agentúru, čo bola pre mňa výzva po mnohých stránkach.
Niekedy je však najväčšia výzva vstať ráno z postele:).
Pracoval si v zahraničí. Rozmýšľal si niekedy nad dlhodobým pôsobením v inej krajine?
Mám rád Austráliu, ak by som mal niekde inde žiť, tak najskôr tam. Príjemní ľudia aj klimatické podmienky. Nie je to však také jednoduché, ako si mnohí predstavujú. Nikto vás tam chlebom a soľou nevíta (ani toastom a Vegemite-om). Začínate takmer od nuly. Konkurencia je veľká, dostať sa tam k takým zaujímavým projektom ako sa nám darí tu, je veľmi ťažké.
Čo si najviac vážiš u klientov?
Ľahká otázka. Predovšetkým dôveru.
Je skvelé robiť pre ľudí, ktorí vám veria a vážia si vašu prácu. O to viac sa snažíte, aby ste ich dôveru nesklamali.
Prvýkrát som si to uvedomil, keď sme v Burnette uvádzali na trh značku Union Zdravotná Poistovňa. V Unione bol vtedy (okrem iných skvelých ľudí) šéfom marketingu veľmi bystrý chlapík z anglosaských končín, ktorý vedel, že najlepší výsledok dosiahne tak, že bude svojmu kreatívnemu tímu dôverovať a vedel to aj dať najavo. Urobilo to na mňa veľký dojem. Myslím, že výsledok nášho vtedajšieho snaženia to potvrdzuje. Som vďačný, že som mal od tej doby možnosť stretnúť sa s podobným typom dôvery u viacerých klientov.
Ďalej si vážim, keď je aj klient v prvom rade človekom a až potom klientom. Ľudský rozmer je pre mňa dôležitý aj pri práci. Vadí mi, keď sa niekto hrá na viac, než v skutočnoti je len z dôvodu vyššej funkcie v potravinovom reťazci.
Keďže sa v súčasnosti venujeme hlavne réžii spotov, našimi priamymi klientami sú prevažne ľudia z reklamných agentúr, ktorých aj osobne poznáme, takže je to o to jednoduchšie a príjemnejšie.
Ako hodnotíš vzťah Slovákov k reklame?
Vzťah Slovákov k reklame je podľa mna úplne normálny.
Príliš ju neprecenujú, ani príliš neodsudzujú.
Zlá reklama ich naštve, vtipná poteší, tak ako aj mňa.
Akú najlepšiu radu v reklamnej brandži si dostal?
Počas porotcovania na Zlatom Klinci pár rokov dozadu nám bola ako porotcom pridelená na slávnostnom ceremoniáli prvá rada. Čo sa týka akustických vlastností a výhľadu na pódium, bola myslím najlepšia, akú som mohol dostať. Nie som copywriter, ale tuším je to mužského rodu, tak si to potom opravte aj v otázke:).
Obľúbená reklama z cudzej dielne:
Hydro:
Zopár kampaní, na ktorých Jonáš pracoval:
Vybral som posledne tri väčsie projekty na ktorých sme sa režisérsky podieľali. Pre uplnú korektnosť chcem dodať, že autormi ideí sú ľudia z príslušných reklamných agentúr.
Gastroval (Effectivity):
Dobrý anjel (VACULIK ADVERTISING):
VÚB (Istropolitana Ogilvy):