StoryEditor

A s kým budete bankovať vy? Len nie s bankou!

19.10.2014, 17:55
Tradičné bankovníctvo je retro. O peniaze sa chcú lepšie postarať ľudia z iného sveta.

Bankový sektor zažíva veľmi zaujímavé obdobie. Nás, konzumentov bankových služieb, už nebaví čakať na pobočke, aby sme zaplatili za službu alebo vytiahli peniaze na kúpu tovaru. Slovami reklamy – to je všetko retro. Retro je celé tradičné bankovníctvo, pre ktoré bolo kľúčové počet pobočiek (zapichávanie pomyselných vlajočiek do mapy Slovenska spojené s Archimedovským výkrikom – Heuréka, aj tu máme na rozdiel od konkurencie pobočku).

Globálne trendy v bankovníctve, alebo povedzme lepšie v službách správy finančných prostriedkov  však idú inam. Ukázalo to aj 12. Retail Banking Forum, ktoré dotiahlo 170 bankárov z troch desiatok krajín a troch kontinentov do Bratislavy. Hoci šéf Citybank pre nové platformy a zároveň moderátor panelovej diskusie Anders Wolberg-Stok hovoril o urbanizácii, digitalizácii a globalizácii, z môjho laického pohľadu je tu veľmi prítomná aj virtualizácia. Čosi podobné, ako vidíme v telekomunikačnom sektore. Málokto z klientov Tesco Mobile Funfón rieši, že títo hráči de facto sú len zástupcami „tradičných“ mobilných operátorov, len v trochu viac sexi tričku. Pre bankový segment sa takým stáva napríklad Instabank (jeho zakladateľ Roman Potemkin vystúpil aj v Bratislave), ktorá balí bankové služby do obalu Facebookovej skúsenosti a umožňuje preniesť zážitok zo sociálnych sietí na „bankovanie“. Klient, či skôr užívateľ služieb sa pri využívaní možností tejto „banky“ stáva zároveň šíriteľom povedomia o tejto značke medzi svojimi priateľmi. Opatrným môže prekážať, že posielanie peňazí tretím osobám je až príliš jednoduché. Nuž, ale toto je práve to, čo človek od poskytovania služieb očakáva. A hoci tento start-up je stále ešte na začiatku, už sa môže pochváliť vydaním tisícok platobných kariet (virtuálnych aj debetných) a informáciou, že priemerný vklad na účte v Instabank je približne 800 eur.

 

Súhrou okolností v rovnakom týždni, ako Fleming Europe v Bratislave organizoval spomínané Retail Banking Forum, ohlásil Apple nové informácie o svojej službe Apple Pay. Nasledovníci Steva Jobsa sa pochválili, že platobný systém začlenený do iPhoneu alebo iPadu má podpísané partnerstvá o spolupráci s 500 severoamerickými bankami a veľkým počtom obchodných sietí. Služba bude dostupná v USA od pondelka 20. októbra. Možno androidisti budú s dešpektom vyhlasovať, ako ľahko púšťajú tzv. iOvce svoje peniaze veľkému jablku, človek, ktorý hľadá zjednodušovanie života, si pomyslí svoje. Veď vďaka tejto službe už nemusí riešiť napríklad to, kde má peňaženku alebo kreditnú kartu. Všetko má jednoducho v mobile, na ktorý si dáva veľký pozor a ktorý mu stačí na prežitie.

Čo si rozmýšľajúci človek z tohto celého môže odniesť? Spotrebitelia dôverujú značke a zároveň svojim priateľom viac ako kamenným bankám. Pokiaľ človek Facebooku alebo Appleu verí, nerieši až tak intenzívne otázku bezpečnosti – lebo verí a zatiaľ sa nesklamal (áno, bol tu nejaký únik na iCloud, ale to už je za nami). No a keď už je tu táto viera, potom až tak nezáleží na tom, že službu poskytuje dôverne známa osoba, ale tretí subjekt, s ktorým sa možno nikdy neuvidí.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
12. júl 2025 21:52