Všetci počúvame o penetrácii smartphonov. 50 % britskej populácie vlastní smartphone. Google predpokladá, že 25 % vyhľadávaní bude tento rok prichádzať práve z mobilných zariadení. A známe je aj to, že 22 % britskej populácie má prístup k internetu výhradne iba prostredníctvom mobilu. Nielenže mobilné zariadenia začínajú dominovať na trhu, ale deje sa to rýchlejšie, ako ktorýkoľvek marketér predpovedal. Stefan Bardega, managing director, MediaCom, prináša návod, ako svoj biznis postaviť na mobilnej stratégii.
Odhaľte možnosti mobile
Jedným z najdôležitejších krokov je vedieť o možnostiach, ktoré mobilné zariadenia ponúkajú a tiež o návykoch, ktoré mobilní užívatelia majú. V mnohých prípadoch sa líšia podľa rôznych kritérií. Marketéri, ktorí sa doteraz stretávali iba s tradičnými formami komunikácie, môžu byť zľahka prekvapení možnosťami, ktoré mobil ponúka. O to viac, keď sa bavíme o platbách prostredníctvom mobilných zariadení. V Londýne je platba cez mobil bežnou súčasťou života. Je pravda, že k tomuto návyku dopomohli aj Olympijské hry a sponzori ako Visa. Ak sa pozrieme viac na sever Británie, využívanie mobilných platieb klesá. Firmy musia prichádzať s tými najsofistikovanejšími riešeniami tak, aby aj začiatočníci vedeli ľahko a komplexne využívať všetky služby, ktoré firma ponúka.
Identifikujte, akú úlohu má mobile vo vašom biznise
Ak hneď na začiatku nesprávne zadefinujete, čo vlastne od mobilnej stratégie očakávate, môže to viesť k nesprávnemu chápaniu, ktorého výsledkom je, že firmy len preklopia ich digitálnu stratégiu do zmenšenej podoby - do mobilu, a teda nevyužijú mobile v plnom rozsahu. Značky by však mali myslieť na unikátne možnosti mobilnej platformy a zvážiť, či tieto možnosti dokážu priniesť aj nové príležitosti. Mnohé úspešné značky využívajú inú stratégiu komunikácie na mobilných zariadeniach a inú na klasických, ako napríklad počítače. Povedzme, že načítate stránku Starbucks’ na bežnom počítači, dostanete sa k digitálnej verzii menu, zatiaľ čo mobilná verzia stránky vám pomôže dostať sa cez čakajúcu radu priamo v kaviarni. Túto možnosť dostanú zákazníci vďaka premyslenej mobilnej stratégii, ktorá umožňuje platiť za kávu prostredníctvom mobilu a zbierať body vernosti. A zároveň z toho vyťaží i samotná spoločnosť – získava hodnotné dáta. Win-win situácia.
Mobilné platformy by mali určovať vaše mobilné stratégie
Mobile je do veľkej miery roztrieštený trh s najrôznejšími možnosťami distribúcie obsahu. Takže mať jasno v tom, čo potrebujeme dosiahnuť, je kriticky dôležité. Okrem iného, značky sa musia napríklad rozhodnúť, či vyvinú aplikáciu, mobilnú verziu stránky, alebo oboje. Pre väčšinu typov biznisu je na začiatok riešením optimalizovaná webka. Trh s aplikáciami je veľmi neprehľadný a ľahko sa stanete obeťou vlastného úspechu. To, aby sa aplikácia dlhodobo využívala, si vyžaduje pravidelné aktualizovanie obsahu a starostlivosť.
Služby by mali byť integrované a strategicky dostupné
Výber služieb, ktoré sa rozhodnete sprístupniť, či to bude mobile search, display alebo SMS, by mal závisieť od toho, ako každá služba vie pomôcť naplniť vaše obchodné ciele. Ak je vaším cieľom zvýšiť traffic na vašej mobilnej web stránke, najefektívnejšou cestou bude využitie mobile search na zasiahnutie ľudí, ktorí práve vyhľadávajú informácie o vašom produkte. Ak však ale máte za cieľ doručiť komplexnú správu spôsobom, ktorý vám zaručí zasiahnutie cieľovky, potom je najlepšou cestou mobile reach media. Vďaka rastu HTML5, rich media na mobilných zariadeniach umožňujú značkám vytvoriť zážitok z prepojenia mobilu a značky, podobne ako Flashové reklamy, ale s unikátnymi prvkami ako akcelometer alebo GPS zásah. Pre ktorúkoľvek službu sa rozhodnete, musí byť integrovaná a v súlade s ostatnými médiami, ktoré zasahujú vašu cieľovku. Prinajmenšom sa uistite, že všetky offline komunikačné kanály tiež umožňujú prepojenie s mobilnými zariadeniami. Týmto prepojením môže byť buď QR kód, NFC technológia, zvukové rozpoznávanie alebo augmented reality.
Dajte si záležať na meraní
Ak meriate vaše KPI, ktoré vám mobilná stratégia priniesla, vždy prihliadajte na úlohu, ktorú táto stratégia má v celkovom naplnení vašich biznis cieľov. Ak je úlohou mobile znížiť odchod zákazníkov a udržať si tým tých súčasných, môžete ísť cestou aplikácie, ktorá má zvyšovať lojalitu. Ak sa pre tento krok rozhodnete, uistite sa, že váš tracking je natoľko prepracovaný, že vám umožní sledovať vývoj tejto aplikácie v čase. V tomto prípade budete musieť vložiť trackovací kód priamo do aplikácie predtým, ako ju sprístupníte v app store. Nech už sa rozhodnete pre akúkoľvek stratégiu, pre začiatok by ste sa mali oboznámiť so všetkými úskaliami, ktoré so sebou prináša.
Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom