Samé nové kanály?
V prvom rade je potrebné vyvrátiť mystérium „novosti“ tematických staníc. Ide o prax absolútne bežnú v zahraničí, kedy jedna televízna spoločnosť cieli na rôzne skupiny a podskupiny divákov. Špecializované kanály konečne dorazili vo väčšom rozsahu aj na Slovensko. Dôvodov je niekoľko.
Divák je vyberavejší. Má menej času konzumovať TV obsah, pretože o čas súperia televízie jednak medzi sebou a jednak s ostatnými médiami. Televízie si zároveň s pridávaním kanálov odkrajujú väčší výrez z koláča celkovej sledovanosti a vytvárajú si priestor pre cross-selling. Podľa posledného prieskumu TNS Slovakia do TV reklamy medziročne smerovalo o 15,2% viac reklamných výdavkov, „Na základe našich skúseností a údajov však musím podotknúť, že čisté výdavky do televíznej reklamy už dlhodobo klesajú,“ spresňuje Peter Seyfert z OMD. Výroba doplnkových kanálov je relatívne lacná. Zvyčajne ide o recyklované relácie z archívu, filmy s ľahko dostupnou licenciou, často už zaniknutých distribútorov a zábavné formáty overené zahraničným divákom. Nové stanice navyše slúžia ako dobrý kanál pre reprízovanie súčasných, úspešných seriálov.
RTVS
Nové stanice už zvyčajne nenesú poradové číslo, tak ako bol divák zvyknutý z dôb socializmu a z dôb značky STV. „Rozhlasotelevízia“, resp. jej televízna časť Jednotka za posledné obdobie zmenila štúdio spravodajstva a grafiku. Potešiteľne k lepšiemu, no stále nedosahuje kvalít a akčného, inovatívneho vývoja komerčných televízií, ktoré grafiku menia podstatne častejšie. Čo do obsahu RTVS zabodovala za posledné obdobie len hokejom a sympatickou súťažou podľa holandského formátu Milujeme Slovensko. Dvojka sa stále cyklí v dokumentárnych cykloch. Špecializovaný športový kanál STV3 skončil po troch rokoch fungovania ešte v roku 2010. Bez problémov ho vytesnili už vtedy dostupné a prichádzajúce domáce i zahraničné špecializované športové kanály, ako NOVA Sport, Eurosport, Digi Sport a ďalšie. V tomto roku bola avizovaná náhrada za zrušenú Trojku, a síce v podobe súkromného projektu Slovak sport TV.
Skupina Markíza
Hlavný televízny kanál Markízy sa sústreďuje na silné spravodajstvo. Pribudli nové tváre redaktorov a reportérov. Od 9. júna Markíza spustila nové počasie, čomu jednak predchádzala teasingová kampaň „Počasie už nikdy nebude ako predtým“ a jednak výdatné záplavy. Mimochodom práve záplavy diváci sledovali najčastejšie na Markíze. Vzhľadom k podielu na trhu ide o mienkotvorné médium, a s ohľadom na túto skutočnosť možno správam vytknúť občasnú slabú pripravenosť reportérov a slabú informačnú hodnotu šotov. Podobne by vo vysielaní nemali čo hľadať „investigatívne“ reportáže pripravené od stola.
Prvým a zatiaľ najviac sledovaným špecializovaným kanálom skupiny je Doma. Programová štruktúra má osloviť a aj oslovuje nežnejšiu skupinu televíznych divákov, čomu prispievajú seriály a telenovely. Popri úspešnom seriáli Tisíc a jedna noc, ktorý sa prehnal i Markízou (a hlavné hviezdy hviezdili na Dni otvorených dverí), si na Doma podávajú kľučku Perla Orientu a Sultán. Spoľahlivou muníciou na slzotvorné kanáliky dám sú sfilmované príbehy kníh Danielle Steelovej, Rosamunde Pilchrovej a Ingy Lindströmovej. Stávkou na istotu je aj klasický a „nekonečný“ seriál Ženy z rodu Gilmorovcov.
O poznanie slabšie zabodovala telka pre chlapa Dajto, ktorá by mohla byť nazvaná pokojne aj Telka pre otcov, čo je pomerne úzka skupinka večne vyťažených divákov. Dnešné „husákove deti“ mužského pohlavia si síce nájdu filmy, na ktorých ako pubertálni mladíci vyrastali no to, čo kedysi „žrali“ z VHS kaziet distribútorov ako Intersonic alebo Davay, ich už v silnej rotácii na Dajto nedojíma. Ide prevažne o tzv. béčkové akčné filmy, plné bojových umení a drsných neoholených chlapov. Dajto sa však nimi triafa do retro vlny, podobne ako sa to darí filmom The Expendables I a II, ktoré starnúce hviezdy deväťdesiatych rokov vzkriesil a priniesli na plátna kín. Aby sme nezabudli na nakúpené seriály, tie možno rozdeliť približne do troch kategórií: akčné, sci-fi a kriminálne. Absenciu športovej Trojky využila Dajto zakúpením pomerne drahej licencie pre vysielanie pretekov Formuly 1, čo bol jeden z tých lepších krokov smerom k mužskému divákovi.
Zatiaľ najmladšia „špeci“ televízia, zábavná stanica Fooor, ktorej názov je tiež úsmevnou slovnou hračkou, pripomína programovou skladbou cestu v čase. Točí totiž dookola overené americké sitcomy z 80-tych a 90-tych rokov, ako Frasier, Ženatý so záväzkami alebo Alf. Prekvapením by bolo, ak by slovenskému divákovi ponúkla vo vyššej rotácii aj klasické české komédie. Ich vysielacie licencie sú však omnoho drahšie, ako lacné americké seriály z minulého tisícročia.
Skupina JOJ
V dôležitých momentoch dôstojný súper Markízy nezaostáva a na trh už uviedol niekoľko nových kanálov. Vlastný a hlavný kanál JOJ dokonca prevalcoval overeným formátom Česko-Slovensko má talent markízacku Superstar a vďaka „nekonečnému“ dennému seriálu Panelák získal stabilné miesto v hlavom vysielacom čase (čo sa Markíza snaží kompenzovať nasadením Búrlivého vína). JOJ zaostáva s bulvárnejšími správami, no kreatívna je čo do tvorby zábavných súťaží. Len nedávno v réžii skúseného Petra Ňunéza s riadnou dávkou product placementu uviedla reláciu Výmena. Moderátor Vlado Voštinár z inej relácie JOJky Nové bývanie sa dostal v zmenenej programovej štruktúre s Výmenou pred televízne noviny a za etablovanú Súdnu sieň.
JOJ vstúpila do sveta prídavných, špecializovaných staníc prostredníctvom JOJ PLUS. Ide o akúsi fúziu filmového kanálu s cielením na fúziu cieľových skupín Dajto a Markízy. Ponúka priehrštie starých (Kojak, Profesionáli) i novších (C.S.I., Kosti, Prison Break) kriminálnych seriálov a šikovne zaradila namiesto stredajšieho „výpadku“ seriálu Panelák na JOJke, aktuálnu sériu Kostí. Nechýbajú Akty X a M.A.S.H., ktoré patria k stáliciam všetkých televíznych staníc.
JOJka svojím špecializovaným kanálom pre ženy – JOJ WAU, vstúpila do vôd, ktoré sa snaží rozvlniť DOMA. Programy o chudnutí, nakupovaní, živote boháčov a prerábaní rodinného hniezda, sú správnym mixom. Avšak s cielením na mladšie ženy, zrejme matky na materskej dovolenke. Na rozdiel od DOMA obsahuje okrem akvizovaných aj programy z vlastnej produkcie. Spomeňme len módnu reality šou Nákupné maniačky, ďalej Páli jej to, Supermama, lifestyle magazín Top Star a ďalšie.
Aby nové kanály neodplávali do kanála
S ohľadom na malý slovenský rybník s celebritami môže však bežný divák strácať prehľad o „ambasádoroch“ tej-ktorej televízie. Úzky je tiež výber osobností a zabávačov do už zabehaných či oživených relácií. Nečudo, že tí istí herci sú o pol deviatej v Paneláku a v noci v Haló. Televízie si celebrity spoľahlivo vyrábajú v talentových súťažiach alebo si ich navzájom preberú. Napríklad nie je to tak dávno, čo musel byť Alexander Bárta vďaka upísaniu sa jednej televízii nahradený v niekoľkých scénach seriálu druhej televízie dvojníkom. Paradoxne obom komerčným skupinám televíznych kanálov a ani RTVS sa počas ich „porevolučnej“ existencie nepodarilo vyvinúť dôstojný formát relácie pre skutočné celebrity akými určite sú Milan Lasica alebo Adela Banášová.
„Ako ukazujú naše prieskumy dennej sledovanosti, nové kanály si našli a nachádzajú svojich divákov. Neprekvapuje, že najvyššie sú JOJ Plus a Doma, ktoré sú na trhu spomedzi špecializovaných kanálov najdlhšie. Paradoxne nové kanály často operátori zaradia do ponuky tak, že o tom klient a divák v jednej osobne nevie. Zobrazujú sa až v závere usporiadaných kanálov. Odporúčame novinky promovať aj cez integrovanú komunikáciu, oficiálne materiály operátorov a direct mailing,“ hovorí Peter Seyfert z OMD. V blízkej budúcnosti očakávame nový filmový kanál Markíza Cinema a už avizovaný spravodajský kanál televízie JOJ, ktorý nateraz predbehla JOJ WAU.
Presun na internet
„Vysoký potenciál vidíme v detských, športových a filmových kanáloch. Detských preto, lebo medzi najpredávanejšími DVD na Slovensku spoľahlivo dominuje Spievankovo 1, 2 a 3 (vrátane kolekcie všetkých troch notoricky známych DVD) a v ponuke operátorov nefigurujú čisto slovenské detské kanály (dokonca ponúkajú len češtinu, angličtinu a maďarčinu). Športových preto, lebo okrem mainstreamových futbalov, hokejov a Formuly 1 začínajú na popularite naberať menšinové športy, ako golf, šípky, poker či snooker a športy adrenalínové ako NASCAR či breakdance,“ uvádza Peter Seyfert z OMD a dodáva: „Nuž a filmových preto, lebo kino začína byť pre Slovákov záležitosťou víkendov v nákupných centrách, napriek tomu, že výdavky do kinoreklamy medziročne stúpli. Filmové kanály ako HBO sú zväčša za príplatok k bežnej ponuke operátorov. Napriek tomu ľudia bažia po nových filmoch a buď ich vyhľadávajú v ponuke operátorov (rôzne on-line videopožičovne) alebo nelegálne sťahujú. Oproti detským kanálom majú filmové z pohľadu mediálneho vlastníka jednu nespornú výhodu a tou je väčší potenciál reklamných zadávateľov, a teda vyšších príjmov z reklamy.“
Mimochodom podľa nedávneho prieskumu spoločnosti TNS Aisa v Čechách, je YouTube druhým najsledovanejším médiom v cieľovej skupine 15-34 rokov, hneď po TV NOVA (ktorá tiež už má pod krídlami NOVA Cinema, NOVA Sport, Fanda a Smíchov). Rozhodujúci bude ponúknutý obsah, a to nielen v hlavných vysielacích časoch, kde sa prejavuje vysoká lojalita k zabehnutým programom. Nečudo, že sa telky „poisťujú“ aj na internete. Markíza so svojím Voyo a JOJka prostredníctvom Huste.TV.

