StoryEditor

Kam až smeruje cielenie online reklamy?

24.06.2013, 13:17

Široká verejnosť aj zodpovedné orgány sa stále viac zamýšlajú nad ochranou súkromia ľudí na internete. Jedna vec sú informácie, ktoré dávate webovým portálom dobrovoľne (Google či Facebook), druhá sú informácie, ktoré si pospájajú služby na základe Vašich aktivít úplne bez vášho vedomia. A aj preto existuje regulácia Euróskej komisie o pravidlách pri používaní cookies internetovými stránkami v EU, bude to však stačiť?

Mnoho z webových stránok európskych spoločností už upozorňuje na ukladanie cookies do prehliadača a užívateľ tak má možnosť pokračovať v browsovaní alebo zo stránky odísť.

Na Slovensku je takáto informácia na webových stránkach skôr raritou, v každom prípade problém ani tak nie je ukladanie cookies (pretože bez toho by mnoho online služieb nemohlo vôbec fungovať), ale skôr možnosti portálov na ich využitie. Z tohto pohľadu to najviac využíva Google. Priemerný užívateľ internetu dnes vyhľadáva na Google.sk, posiela emaily cez Gmail, zdiela fotky na Picasa, má na svojich stránkach nahodené Google Analytics, inzeruje cez Google AdWords či pozerá videá na YouTube.

Google síce oficiálne nemôže párovať cookies s konkrétnou osobou, to však neznamená, že vy ako osoba už nemáte spárované všetky doterajšie aktivity na internete a v spojitosti s verejne dostupnými informáciami o pohlaví, veku či rodinných pomeroch tak dávate Googlu pomerne dostatok informácií na presné cielenie reklám. A odtiaľ je už len krôčik k tomu, aby sa k zoznamu nazbieraných cookies pridelilo jedno meno s fotkou. Veď keď používate smartphone s prístupom na internet a synchornizáciou so sociálnymi sieťami, tak väčšinou si kontakty ukladať ani nemusíte, stačí že Vám dotyčný zavolá a automaticky sa jeho Facebook profil s fotkou a ďalšími kontaktnými údajmi zosynchronizuje vo vašom zozname. Prečo by takto nemohlo fungovať aj cielenie reklamy pomocou cookies?

Budúcnosť online reklamy je viac menej jasná. Dostať sa v čo najväčšej možnej miere do offline prostredia. Google nedávno uviedol nový merací kód pre Google Analytics pod označením Universal Analytics, ktorý ráta s možnosťami trackovania offline konverzií z online zdroja napríklad v kamenných predajniach. Tak isto sa pred mesiacom naostro spustila video reklama na Youtube už aj pre slovenských inzerentov a sme v podstate len krôčik od toho, kedy prídete domov z práce, sadnete si do obývačky, zapnete si svoju smart TV a cez YouTube si spustíte svoju obľúbenú reláciu, film či seriál. A predtým Vám Google samozrejme naservíruje presne cielenú video reklamu určenú presne pre Vás na základe toho, čo ste robili, kde ste boli a čo by ste chceli kúpiť...

Pre mnoho ľudí je takýto scenár nepredstaviteľným zásahom do súkromia a naskakuje im pre tom husia koža, faktom však zostáva že vývoj nezastavíme a ani všemožné regulácie od najväčších autorít nás nemusia uchrániť pred "stratou súkromia" pred cielenou online reklamou..

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
17. november 2025 16:20