StoryEditor

Tvár slovenskej reklamy: Milan Jursa

15.06.2012, 07:00

Milan Jursa vyštudoval priemyselný dizajn na Strojníckej fakulte Slovenskej vysokej školy technickej a grafický dizajn na VŠVU.

Svoje grafické umenie tvorí od roku 1989 pod hlavičkou VVIPS, CODES, CODES GRAPHICS, a CODES CREATIVE STUDIO, kde v súčasnosti pôsobí ako Creative Director.

V Art Directors Clube je od roku 1999.

Pamätáš sa na svoj prvý reklamný výtvor?
Samozrejme. Bolo to ešte v roku 1992, keď získať kvalitný scan z diapozitívu bolo prakticky nemožné, Photoshop predstavil svoju verziu 2.0, ktorá ešte nemala vrstvy a Apple uvádzal na trh Sytém 7. 

Mal som za úlohu pripraviť reklamný leták pre malú obuvnícku firmu. Vtedy som kreslil v Illustrátore  lodičku, na ktorej som sa pokúšal simulovať 3D. Vyrábal som odlesky cez vrstevnicové polygóny. Kto vie, o čom píšem, si vie predstaviť, čo to bolo za „fušku“. Nejako mimoriadne sa mi to nepodarilo, ale klienti boli v tej dobe našťastie nenároční a vďační.

Čo Ťa na Tvojej práci najviac baví? A pre zachovanie rovnováhy – čo Ti na nej prekáža?
Asi to bude znieť ako klišé, ale je to kontakt s ľuďmi, spoznávanie rôznych podnikateľských modelov, spoločná radosť nad dosiahnutým úspechom. Zrejme najviac ma baví práca pre menšie firmy, kde sa môžem stýkať priamo s majiteľmi. Tam prevažne neviazne komunikácia ani tvorivý proces. Pri práci pre veľké spoločnosti dochádza najčastejšie len k adaptácii komunikácie z vonku. 

A čo mi prekáža? Asi najviac niektorí „nekompetentní“ pracovníci marketingu, ktorí ma rozličnými manipulačnými metódami a príkazmi donútia spracovať zadanie podľa ich predstáv (ktoré sú zväčša v príkrom rozpore s pôvodnými návrhmi). Následne si to idú nechať schvaľovať na vedenie, ktoré s nimi veľmi často vyrazí dvere. A môžete hádať, kto je na vine. Našťastie sa mi to nestáva často.

Odmietol si niekedy zákazku kvôli tomu, že sa Ti nepáčil produkt, s ktorým si mal pracovať?
Na to si nespomínam. Skôr to nebolo o produkte, ale o osobe zadávateľa. Zopárkrát sa mi stalo, že som mal pocit, akoby každý z nás bol z inej planéty. Ak to nefunguje, je lepšie ísť od toho. Vyhnete sa obaja zbytočnej frustrácii.

Prejavuje sa u Teba choroba z povolania? Ako?
Nič som nespozoroval. Jedine, že sa mi občas chce len tak nič nerobiť. Aha  - a pri pohľade na iPad mám pocit, že sa mi skracujú ruky.

Akú vlastnosť si najväčšmi vážiš u ľudí, s ktorými pracuješ?
Nedá sa mi vypichnúť len jedna vlastnosť. Mám rád a vyhľadávam „renesančných ľudí“. Ľudí rozhľadených, tolerantných, zdravo sebavedomých, ktorí vedia s akým i sa píše prvý pád množného čísla.

Je nejaká veta z úst zadávateľov, na ktorú si alergický?
Jasné: „Však toto sem len tak šupnete a za 5 minút nemáte čo robiť“.

Obľúbená reklama z cudzej dielne:

Tak tých je strašne veľa. Od domácich kolegov sa mi páči ako komunikuje VÚB banka a O2. No a zvonku napríklad Canon alebo Guinness, ten je jednoznačný víťaz:

Zopár Milanových prác:

Aupark:

Dizajn platobných akriet UniCredit Bank:

Logotypy:

Viac Milanových prác nájdete na www.codes.sk.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. december 2025 20:26