Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je častokrát neoddeliteľnou súčasťou každej online marketingovej stratégie firmy. Väčšina spoločností skôr zvažuje pomer investícií do marketingu vo vyhľadávačoch (SEM), teda či majú investovať viac do SEO alebo platených PPC reklám, ako to, či sa vyhľadávačmi treba vážne zaoberať. Otázka teda už dávno nie je, či sa venovať aj SEM, ale ako peniaze do SEM efektívne investovať.
A práve efektívna investícia býva veľakrát kameňom úrazu výberových konaní na dodávateľov SEO služieb. Ponúk je totiž veľa, dôveryhodnej a aktuálne osvety v tejto problematike naopak málo a preto mnoho SEO firiem stavuje svoju kartu na garancie dosiahnutých pozícií vo vyhľadávaní na Google pre zvolené kľúčové frázy. To ale nastáva hneď niekoľko problémov, tak technických, ako aj morálnych.
Morálny problém spočíva hlavne v tom, že uvedomelá agentúra nemôže klientovi dať 100 percentné garancie najvyšších pozícií, pretože to jednoducho nie je vždy len v jej rukách. Výsledky a pozície závisia od Google samotného, ktorý neustále mení svoj algoritmus a vytvára tak veľmi nestabilné pracovné prostredie, ako aj od konkurencie, ktorá vo väčšine prípadov nespí a taktiež optimalizuje svoje stránky. Vy sa môžete snažiť čo to dá, ale niekedy to jednoducho na to prvé miesto nevydá, alebo aspoň nie v stanovenom časovom horizonte. Ponuky takýchto agentúr sú tak potom jednoznačne znevýhodnené oproti tým, ktoré garancie poskytujú a to častokrát bez viazanosti na prípadné success fee.
Morálny problém má aj druhú rovinu a to v prípade, že agentúra garancie ponúkne, ale na úplne nezaujímavé alebo nepotencionálne slová, čo klient nemusí vždy rozpoznať.
Technický problém bol už z časti načrtnutý vyššie. Google používa pre zoraďovanie stránok vo výsledkoch vyhľadávanie sofistikovaný algoritmus, ktorého presnú podobu nepozná nikto mimo Google a ten sa neustále mení v závislosti od vývoja internetového trhu, správania sa užívateľov a trendov vo vyhľadávaní. To znamená, že ak ste dnes na prvom mieste, neznamená to, že po najbližšom update algoritmu neklesnete o pár miest dozadu a to len kvôli tomu, že Google začal dávať dôraz na veci, ktoré dovtedy neplatili.
Dobrá agentúra pozná trh a trendy v SEO, ale niekedy je naozaj veľmi náročné dodať výsledky načas a na 100%. Je to jednoducho princíp fungovania SEO a trhu vo vyhľadávačoch ako takého. Na druhú stranu, SEO dokáže stránkam priniesť obrovské výhody, ktoré sa pomocou iných online kanálov len ťažko dosahujú, ako stabilnú a dlhodobú návštevnosť za pomerne nízke náklady, aj keď je potrebné prekonať hluché obdobie na úvod, kedy sa zdá, že sa peniaze investujú bez reálneho prínosu, ten však príde určite, len je otázne či presne podľa zadania a načas.

