Napriek tomu, že reklamný svet príliš nepodlieha rodovým predsudkom, žien v ňom stále vidno menej ako mužov. Zuzana Ďurčeková z MADE BY VACULIK, Yolka Udičová z Respect APP, Katka Králiková z Wiktor Leo Burnett a Mirka Biel zo Zaraguza hovoria o tom, ako sa im v reklamnom svete žije, ako sa v ňom cítia, a tiež o tom, aké sú rozdiely medzi tým, ako na reklamu nazerajú muži a ako ženy.
ZUZANA ĎURČEKOVÁ, MANAGING DIRECTOR, MADE BY VACULIK
V reklame je vyše pätnásť rokov. Stále ju baví súťažiť a vyhrávať. To, že je žena, nikdy nevnímala ako handicap ani ako výhodu. Na druhej strane si však Zuzana Ďurčeková, managing directorka agentúry MADE BY VACULIK, myslí, že zatiaľ čo muži sú lepší v emóciách, ženy vedia lepšie manažovať vlastné ego.
Ako žena vo vedúcej pozícii, vidíte nejaký rozdiel v tom, keď mužov riadi muž a keď mužov riadi žena?
Nie, nevidím rozdiel. Vidím iba dobrého a zlého šéfa. I keď nepopulárne rozhodnutia ženy sú často vnímané a komentované ako rozhodnutia osoby, ktorá má neuspokojivý osobný život :)) na rozdiel od mužov, kde sa tento rozmer obyčajne nerieši. V tom je to asi ťažšie. Ale to si netreba všímať.
Prešli ste si niekedy obdobím, že by ste sa snažili mužom priblížiť, napr. oblečením / vystupovaním?
Nie. Nesnažila. Baví ma byť ženou. Nikdy som to nevnímala ako handicap ani ako výhodu. Sústreďovala som sa skôr na to, aby som bola intelektuálne aj mentálne vyrovnaným partnerom.
Aké máte skúsenosti s klientmi - mužmi? Stalo sa vám niekedy, že klient dal najavo, že chce hovoriť radšej s chlapom?
Tí najbystrejší klienti chceli iba inteligentný mozog. Neriešili, či je v ženskej alebo mužskej hlave.
Čo sa od mužov v reklamnej brandži ako žena učíte? Čo si myslíte, že by sa mohli naučiť oni od vás?
Muži sú asi lepší v emóciách. Ako ich manažovať nielen navonok ale hlavne dovnútra smerom ku sebe. My ženy zasa vieme lepšie manažovať vlastné EGO.
Hovorí sa, že byť matkou je rovnaké ako byť manažérkou. Naučili ste sa niečo počas výchovy svojich synov, čo ste neskôr aplikovali v profesionálnom živote?
Asi hej. Naučila. Myslím, že som trochu zmäkla a som trpezlivejšia. Keď riešim niečo s menej schopným a chápavým človekom, vždy si predstavím, že aj on má niekde mamičku, ktorá mu verí, má ho rada. A ja som potom naňho lepšia :)
YOLKA UDIČOVÁ, FOUNDER & EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR, RESPECT APP
Omylom rok a pol študovala na strednej zdravotníckej škole, potom prešla na úžitkovú fotografiu. Keď mala 24 rokov, založila s priateľmi reklamnú agentúru. Na rozbeh si dávali tri mesiace. V súčasnosti je to viac ako desať rokov, čo agentúra Respect APP na slovenskom trhu úspešne funguje. Podľa Yolky Udičovej je najväčší rozdiel medzi tým, ako na reklamný biznis nazerajú muži a ako ženy, v tom, že ženy kladú väčší dôraz na efektívnu organizáciu času.
Žien - zakladateliek reklamných agentúr až tak veľa nevidno. Čím to podľa vás je?
Keď založíte akúkoľvek firmu, nie len reklamnú agentúru, aj chcete, aj je nutné, aby ste jej zo začiatku venovali veľa času. Čím viac to robíte, tým funguje lepšie. Keď si založíte rodinu, platí to dvojnásobne. Možno preto je žien zakladateliek menej. Ja mám to šťastie, že som Respect APP nezaložila sama. Keď sa potrebujem venovať rodine, agentúra je naďalej v dobrých rukách.
Ako sa vám darí skĺbiť pracovný život s tým rodinným?
Práve skončili prázdniny. Jedna dcéra je druháčka, druhá začala chodiť do škôlky. Keď to v skratke zhrniem, ráno všetky rituály, rozvoz škôlka, škola, práca, poobede pre deti, karate alebo tanečná, park, potom učenie, večera, kúpanie a uspávanie. Darí sa mi to skĺbiť veľmi dobre :), koláče veľmi nepečiem a knižky nestíham čítať. Ale cítim sa veľmi dobre.
Je vidieť nejaké rozdiely medzi tým, ako pozerá na reklamný biznis žena a ako muž?
Napriek všetkým snahám o rodovú rovnosť v prístupe k povinnostiam, výhodám a možnostiam, ženy akosi nevyhnutne kladú väčší dôraz na efektívnu organizáciu času. Možno práve toto je najrozšírenejší rozdiel v tom, ako sa pozerá na biznis muž a ako žena. Hľadanie balansu medzi prácou a rodinou sa u žien prejavuje vo väčšej miere ako u mužov, preto u žien na pozíciách vyššieho manažmentu je zaneprázdnenie manažovaním bežného dňa zdvojnásobené.
Je niečo, v čom máte vo svete marketingu oproti mužom výhodu?
Výhoda je v empatii voči konkrétnym cieľovým skupinám, k ich rituálom, spotrebiteľským návykom, životnému štýlu, ktoré sú dajme tomu vyslovene ženské a priamo súvisia s mojím životom. Výhodou je teda osobná skúsenosť. To isté ale platí aj pre mužov. Sú proste oblasti, ktoré sú mužom vzdialenejšie a to platí aj naopak. Preto sa tak často robia prieskumy:)
Čo je pre vás v reklamnom biznise najväčšou výzvou?
Každý chce vymyslieť nápad, ktorý ešte nikto nevymyslel, ktorý bude rezonovať nielen u klienta, cieľovky ale aj v branži a zároveň bude funkčný a naplní obchodné alebo komunikačné ciele klientov. Každé zadanie od klienta je preto výzvou.
KATKA KRÁLIKOVÁ, SENIOR COPYWRITER, WIKTOR LEO BURNETT
Na otázku, v čom majú vo svete marketingu ženy oproti mužom výhodu a kedy sa to najviac prejavuje, odpovedá, že na materskej dovolenke. Katka Králiková, copywriterka agentúry Wiktor Leo Burnett, tvrdí, že ako žena v reklamnom svete sa niekedy cíti trošku exoticky.
Kým sú muži medzi sebou, vraj si výborne rozumejú, no ženy do ich usporiadaného porozumenia vnášajú chaos. Máte s niečím takýmto skúsenosti?
Myslím, že ženy vo všeobecnosti prinášajú poriadok, veď väčšina žien v reklame je na pozícii Account manager. Čo sa týka brainstormingov, mám skôr pocit, že je to nová a iná energia. Ženy sa majú potrebu pri vymýšľaní viac rozprávať a muži zase tíško dumať. Možno aj preto rada rozmýšľam nad kreatívou najskôr sama a potom spoločne. Ostatní ma rozptyľujú, pretože s nimi potrebujem ihneď zdieľať svoje myšlienky.
Je vidieť rozdiely medzi tým, ako pozerajú na tvorbu reklamy ženy a ako muži?
Jediný rozdiel v uhle pohľadu je asi v tom, kto si kde pred brainstormingom sadol. Počas vymýšľania si mužský kolektív nikdy nenechá ujsť príležitosť vysloviť nejakú eroticko-fekálno-morbidnú myšlienku, ktorú by žena nevyslovila, tak vtedy som chvíľku ticho a zašumí mi v ušiach.
Spomínate si na nejakú reálnu príhodu, kedy ste naozaj pocítili rozdiel medzi ženami a mužmi v reklamnom svete?
Príhodu ani nie. Ako žena sa niekedy cítim trošku exoticky. Mám pocit, že baby ktoré sú copywriterky sú väčšinou typovo viac "chalanské", a tak aj lepšie zapadnú do väčšinou čisto mužského kolektívu a darí sa im lepšie presadzovať nápady. Accountky sú tie pekné ženské manažérky, ktoré všetci počúvajú a obdivujú.
Ako sa k vám kolegovia - muži správajú?
Veľmi pekne. Mám skvelých kolegov, ale myslím, že ma tiež skôr berú ako "jedného" z nich a nie ako dievča.
Prešli ste si niekedy obdobím, že ste sa snažili mužom priblížiť (napr. oblečením, vystupovaním, komunikáciou)?
Som práve ten "menej dievčenský" typ, nemám rada čačky a volím skôr unisex oblečenie, možno aj preto, aby som ako dievča nevyčnievala. Ak sa mi podarí prísť do práce oblečená naozaj žensky, zožnem úspech a áno cítim sa mierne trápne. Týmto by som chcela pozdraviť Martina Zlejšieho, ktorý u nás v agentúre rozdáva ženám tie najkrajšie komplimenty.
MIRKA BIEL KASANICKÁ, DIGITAL IDEAMAKER, ZARAGUZA
Jej najväčšou výzvou v reklamnom biznise je nerobiť len „reklamu“. Snaží sa priblížiť ľuďom, od ktorých sa dokáže niečo naučiť. Mirka Biel Kasanická, digital ideamakerka agentúry Zaraguza, si všimla jediný rozdiel medzi tým, ako na tvorbu reklamy pozerajú ženy a muži – medzi ženami sa nájde viac takých, ktoré sa tvorby reklamy boja.
Je vidieť rozdiely medzi tým, ako pozerá na tvorbu reklamy žena a ako muž?
Nemyslím si, že sú tam nejaké rozdiely. Jediná vec, čo som si všimla je, že medzi ženami sa nájde viac takých, čo sa tvorby reklamy boja. Sú talentované, kreatívne, chcú robiť v reklame… a napriek tomu sa hlásia na menej tvorivú pozíciu accountky. Oveľa radšej by som ich videla na kreatívnych oddeleniach.
Je niečo, v čom máte vo svete marketingu oproti mužom výhodu?
Oproti mužom nemám žiadnu výhodu. Sú také stereotypy, že cieľovej skupine žien/matiek rozumejú ženy lepšie, ale ja si myslím, že dobrý kreatívec dokáže porozumieť akejkoľvek cieľovke.
Prešli ste si niekedy obdobím, že ste sa snažili mužom priblížiť (napr. oblečením, vystupovaním, komunikáciou)?
Nie. Snažím sa však priblížiť ľuďom (bez ohľadu na pohlavie), ktorí sú lepší ako ja a dokážem sa od nich niečo naučiť. Nie však vonkajšími prejavmi, ale vedomosťami a spôsobom rozmýšľania.
Čo sa od svojich mužských kolegov učíte? A čo by sa mohli oni priučiť od žien?
Za všetky ženy hovoriť nemôžem, iba za seba. Medzi mužskými kolegami mám napríklad veľa šikovných programátorov, od ktorých rada odkukávam. A čo sa dá naučiť odo mňa? Viem toho dosť o online marketingu a mám dobré insighty a nápady. Takže asi to.
Foto: archív Z. Ďurčekovej, Y. Udičovej, K. Králikovej a M. Biel