StoryEditor

Zažívame poslednú éru vykonštruovaného politického marketingu

20.07.2015, 15:52
Chcem tomu veriť (a tá predstava mi robí radosť), že táto predvolebná kampaň je posledná, v ktorej zafungujú klasické komunikačné taktiky a niektoré, prepytujem, odrby.
Chcem tomu veriť (a tá predstava mi robí radosť), že táto predvolebná kampaň je posledná, v ktorej zafungujú klasické komunikačné taktiky a niektoré, prepytujem, odrby.
So záujmom, naozaj skutočným záujmom, sledujem prestrelku medzi terajším a wanabe budúcim premiérom. Je to krásna ukážka komunikačnej taktiky a klasických metód, ako podsunúť ľuďom to, čo si majú myslieť. Naozaj som sa smial a bavil sledujúc Ficovu tlačovku, na ktorej opakoval (ako sa to učí v reklame, treba to zopakovať trikrát) kľúčové slová: "Procházka", "svedok na svadbe", "o akú hru ide", "dane občanov Slovenska". Čo si má pomyslieť chudák volič: Procházka rozohral nejakú (určite nekalú) hru, v ktorej chce prihrať kamarátovi peniaze z našich daní. Ako z učebnice komunikácie. Akurát vydanej v minulom tisícročí. Neriešim ani, ako to pán premiér zistil, kde to vypátral, kto mu to našepkal. Ale z hľadiska komunikačnej stratégie ako uchopiť tému to spravil dobre. Čakal som na reakciu pána Procházku, prešlo 24 hodín, predpokladám, že pár brainstormingov a káv, a prišla super vec: krátke video, v ktorom použil podobnú metódu ako Fico. Kľúčové slová boli: "slušnosť", "politický suterén", "Andrej Kiska", "svedok na svadbe", "prehral/prehrá", mesidž voličom: Fico ma neslušne napadol podobne ako Kisku s jeho svedkom na svadbe, aj ja som obeť, voľte aj mňa, nech Fico prehrá ako s Kiskom. Tiež super taktika postaviť sa do úlohy obete, priradiť samého seba ku Kiskovi, ktorý je akceptovaný slušný víťaz a tiež si chudák čo-to vytrpel od neslušného Fica. Obrana z tej istej učebnice, z ktorej prišiel útok. Asi je to fukčné, obaja hovoria jazykom rovnakého kmeňa.

Bolo by to aj celkom vtipné, keby to nebolo také vážne. Žiaľ, v boji o budúcnosť tejto krajiny majú celkom veľké slovo komunikačné taktiky politických lídrov. Jeden z nich mi povedal, že už nerozhoduje politický obsah, ale to, akú formu dajú komunikácii politickí marketéri, kreatívci z reklamných, či PR agentúr. Ako kreatívca z reklamky by ma to malo potešiť, ako volič to vnímam inak. Je to smutné.

Asi si to však mnohí z nich naozaj myslia a na tom, že to tak funguje, majú leví podiel najmä médiá, ktoré im to papajú. Vykydnutie kopy hnoja pred nejaké ministerstvo, kôň na hrade, transparenty za Ficovým chrbtom, nadrozmerné schránky pre SMER, odškrtávanie klamstiev tejto vlády - to sú všetko atraktívne vizuálne momenty, ktoré sa dostanú do správ a politici sa tešia, že "ich hrajú". A potom, keď konečne navrhnú nejaké funkčné riešenie, zákon, pozmeňovák, čokoľvek k veci, tak po nich ani pes neštekne. Prehluší to kopa hnoja. Vďaka takémuto prístupu médií sa v politikoch iba podporuje snaha o kreativitu. Snaha zaujať nejakou sprostosťou, na ktorú skočia novinári.

Verím tomu, že toto sú posledné voľby, v ktorých tieto lacné triky zafungujú. Posledné, kedy forma prerazí obsah a to ako to povieš, je dôležitejšie ako to, čo hovoríš. Svetové trendy v komerčnej komunikácii dokazujú, že oblbovať už dávno nestačí. Ľudia získavajú imunitu voči superlatívom, prehnaným sľubom, zbytočnej kreativite. Pozerajú sa na veci zo širších súvislostí, idú oveľa hlbšie. Nezaujíma ich v prvom rade kto-čo hovorí, ale ako koná, ako sa správa k okoliu, iným ľuďom, za čo si ho ostatní môžu vážiť, aké reálne riešenia ponúka a ako tie riešenia pozitívne ovplyvnia životy jednotlivcov. Ľudia už prekukli taktiky a lacné triky a som presvedčený o tom, že to čoskoro príde aj do politického marketingu. Už čoskoro sa v plnej kráse ukáže rozhodujúca väčšina, ktorej ide o obsah, ktorá dokáže dešifrovať kedy ide o "hru" a kedy o realitu, ktoré výroky sú hodnotné a relevantné a pri ktorých ide o vypotené kreativity z nočných brainstormingov. A dúfam, že ako prví to pochopia ľudia z médií.

Držím nám voličom palce.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 11:27