Medzi metódami, ktorými sa dá dospieť ku kreatívnym riešeniam, je pre mňa metafora tou najmenej zaujímavou. Napriek tomu ju mnoho ľudí považuje za najkreatívnejšiu. Yonathan Dominitz, teoretik reklamy z Izraela, ktorého prednášku ste mohli vidieť aj na Zlatom klinci, zadefinoval jednoduchý spôsob ako takúto reklamu vytvoriť.
Vo väčšine prípadov spájate dva prvky, čiže ak máte odpromovať festival šampanských v Paríži, zvolíte vizuálne prvky typické pre Paríž - Eiffelovka, Víťazný oblúk, Louvre a vizuálne prvky charakterizujúce šampanské - pohár, fľaška, bubliky. Tie spojíte a tadáá - reklama je na svete. Konkrétne túto sériu vytvorila brazílska agentúra Studio SC.
Úplne rovnako postupovali aj v BBDO Bangkok. Reklama na odšťavovač od Tefalu sľubuje "Just the juice". Čiže jeden motív je zelenina, jej tvar, druhý šťava - ktorá sa dá krásne zobraziť v rozprsknutom tvare zeleniny. A je to.
A do tretice kampaň proti fajčeniu od agentúry Pagú Propaganda z Brazílie, kde je táto metóda asi obľúbená. Ako ilustrovať headline "Vaše pľuca sú zraniteľnejšie, než si myslíte"? Vezmite tvar pľúc, ktorý asi každý pozná (inak to je pri metafore dosť dôležité, aby vizuálne symboly boli zrozumiteľné pre každého), a niečo ľahko zraniteľné, najlepšie podpáliteľné - keďže pri fajčení sa používa zapalovač. Ním sa dá zapáliť lístie, roztopiť ľad, alebo vyúdiť včely...
Inak to s tými včelami by mi asi nenapadlo. Zvláštne, nie? Pripadá mi to akokeby chceli mať silou mocou trojicu vizuálov. V každom prípade pri tomto postupe je veľmi dôležitá art direction. Musí byť naozaj veľmi kvalitná a pôsobivá. Mne takéto nápady často pripadajú také na prvú. Na druhej strane je dobré, že keď už nič iné nevieme vymyslieť, máme vždy po ruke nejakú tú metaforu.