Sociálne médiá nemožno ignorovať. Sú tu, či sa vám to páči, alebo nie. A konverzácie na nich prebiehajú s vašou značkou, alebo bez nej. Je to na vás.
Pred desiatimi rokmi boli sociálne siete v plienkach, no dnes určujú, ako komunikujeme s priateľmi, rodinou či našimi obľúbenými značkami. So 750 miliónmi aktívnych užívateľov po celom svete umožnil Facebook a jemu podobné stránky interakciu so zákazníkmi tak ako nič predtým. Aj keď je tento dosah impozantný, skutočný vplyv sociálnych médií ďaleko presahuje len čísla štatistík. Pre značky je omnoho dôležitejšie to, ako Facebook, Twitter a spol. zmenili správanie zákazníkov.
V dnešnom svete, kde sme neustále online, sociálne siete prepojili ľudí a poskytli nám platformy pre diskusiu na globálnej úrovni. Marketing má teraz úžasnú príležitosť priamo oslovovať priaznivcov značky a podporovať ich, aby sa podelili so svojimi skúsenosťami. Platformy ako Facebook umožňujú marketing ústnou formou v majestátnom rozsahu.
Takže čo by ste ako inzerenti mali robiť online? Žiadny jednoduchý návod na úspech na sociálnych sieťach neexistuje. Aby značky dokázali zistiť, ako najlepšie osloviť svojich zákazníkov, musia najskôr identifikovať a zhodnotiť ich potreby. V tejto oblasti sa hodnota stanovuje podľa miery zúčastnenosti spotrebiteľov – ak sa o vašej značke hovorí, vaša stratégia funguje.
Značky si musia uvedomiť, že zákazníci už dnes očakávajú dvojsmernú konverzáciu a interakciu pri všetkých typoch médií. Marketingové aktivity na sociálnych médiách by preto nemali byť izolované, ale integrované do širších stratégií. Značky sa musia polepšiť vo vytváraní konverzácií – všetko musí byť na sociálnych sieťach.
Začať by ste mali zhodnotením vplyvu sociálnych médií na vašu značku, aby ste dokázali určiť ich úlohu vo vašej komunikácii. Po vypracovaní jasnej sociálnej stratégie sa musíte rozhodnúť, ktorým smerom bude vaša komunikácia zameraná a ktoré platformy bude využívať. Potom môžete začať pracovať na detailoch individuálnych kampaní a prispôsobovaní rozpočtu. Značky využívajúce potenciál sociálnych sietí majú omnoho vyššiu šancu na úspech ako tie, ktoré ich ignorujú. V takzvanom „offline“ svete má „antisociálne“ správanie negatívny dosah na popularitu – a tento efekt je ešte viac znásobený vo svete sociálnych médií, kde konverzácia nikdy neutícha.
Mobilná budúcnosť
Budúcnosť sociálnych médií spočíva v zariadení, ktoré máme neustále so sebou – mobilný telefón. V rozvíjajúcich sa trhoch sa mobilné zariadenia stávajú primárnym rozhraním pre prístup na internet a do sociálnych sietí. Vo Veľkej Británii ľudia využívajú Facebook mobilne viac ako prostredníctvom klasického PC. Z 250 miliónov užívateľov mobilnej verzie Facebooku sa každý deň prihlási v priemere polovica.
Rozširovanie konektivity
Sociálne médiá môžu už len rásť a budú aj naďalej meniť spôsob, akým značky komunikujú a zákazníci reagujú na ich posolstvá. Ich využívanie bude expandovať nielen v mobilnej sfére, ale prakticky prostredníctvom všetkých ostatných zariadení. „Mobilné zariadenia zvyšujú využívanie sociálnych médií vďaka ich rýchlemu prístupu k obsahu. Ľudia sa dnes môžu spájať so svojimi priateľmi a značkami častejšie a rýchlejšie, ako to bolo možné v minulosti cez klasické PC.“ George Dixon, manažér, Mobile And Digital Media, Mediacom UK ...
Príprava a plánovanie
Zatiaľ čo niektoré spoločnosti zvládli využívanie sociálnych médií v plnom rozsahu a kalkulujú s tým, ako ovplyvňujú ich značku, iné ešte len začínajú a stále premýšľajú, čo vlastne so svojou stránkou spraviť.
Typický priebeh evolúcie prítomnosti značky na sieti Facebook je takýto: vytvoriť stránku, získať pre ňu čo najviac fanúšikov a následne začať interakciu s nimi. No spoločnosti, ktoré dokážu vyťažiť zo sociálnych médií maximum, sú tie, ktoré si integráciu s danou platformou skutočne premyslia – ako vďaka nim môžu poznať zákaznícke potreby, testovať nápady, podporovať služby zákazníkom, predaj či vývoj produktov. Chce to viac ako len pridať tlačidlo „Páči sa mi“.
Sociálne médiá môžu plniť funkciu informačného aj predajného kanálu, kanálu zákazníckych služieb, ako aj dvojsmerného komunikačného kanálu. Je na značkách, aby sa rozhodli, akú kombináciu budú využívať.
Budovanie stratégie pre sociálne médiá
Pre vytvorenie sociálnej stratégie potrebujú značky spolupracovať interne, ako aj s agentúrami. Interne môže spolupráca zahŕňať rozhodnutie o tom, kto a ako bude Facebook profilspravovať(jedenčiviaceríinternízamestnanci/PR agentúra/produktoví špecialisti). Externe zohrávajú agentúry nenahraditeľnú koordinačnú úlohu – pomáhajú značkám distribuovať a optimalizovať obsah a konverzácie. Agentúry využívajú svoje skúsenosti spolupráce so širokou klientskou základňou na výber toho najvhodnejšieho komunikačného prístupu pre nové produkty a posolstvá značky. „Ako agentúra musíme byť schopní spolupracovať s kýmkoľvek, kto na platformu sociálnych médií dokáže priniesť niečo hodnotné – nech je to kreatívna agentúra, poskytovateľ technológií, alebo tvorca obsahu. Našou úlohou je pomôcť značke vybrať si to správne.“ Sloan Broderick, riaditeľ pre inovácie, Mediacom Interaction USA.
Čo by ste mali spraviť ako prvé:
1.Vypracovať si jasnú stratégiu pre sociálne médiá. Je nevyhnutné, aby spoločnosti pochopili, aký prínos dokážu získať vďaka sociálnym médiám.
2.Pri každej kampani aplikovať individuálny prístup. Poznanie zákazníkov bude rozhodujúce pre odhalenie, čo ich prinúti o značke hovoriť.
3.Vyčleniť zdroje v rozpočte. Ak máte stanovenú stratégiu a zvolené posolstvo, môžete sa rozhodnúť, kam investujete (distribúcia v rámci sociálnych médií/interakcia so zákazníkmi/budovanie vzťahu s kľúčovými spoločenskými osobnosťami).
Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom