Alebo ako sa exkluzivita môže obrátiť proti vám
Nedávno som si stiahol aplikáciu na iPhone s názvom Mailbox. Na internete sa o nej šíria superlatívy typu “najlepšia mailová aplikácia”, “táto aplikácia zmení to, ako vnímate maily” a pod. Ako fanúšik pekných user-friendly aplikácií som si ju jednoducho musel stiahnuť.
Aj by som popísal funkcionalitu a ako mi aplikácia (ne)zmenila život, keby nebolo jedného drobného detailu. Po nainštalovaní aplikácie totiž na vás vybehne nasledujúci screen:
Vrátil som sa do minulého režimu. Ocitol som sa na čakačke. Poradové číslo 812 760 mi vraví, že budem čakať veľmi dlho. Po štyroch dňoch som sa ocitol na 756 425. pozícii a za mnou čaká ďalších 55 000 ľudí. Neostáva mi nič, len sa s tým zmieriť. Viem, že jedného dňa príde rad aj na mňa a ja sa budem z tejto odmeny tešiť.
Obrázky z App storu však ukazujú, ako tento krok reálne vnímajú užívatelia. Aplikácia má priemerné hodnotenie 2 hviezdičky, čo je žalostne málo. Pritom keď si pozriem detail hodnotenia, vidím, že ju hodnotia buď plným alebo najmenším počtom bodov. Jasnú prevahu pritom majú jednohviezdičkové hodnotenia.
Ľuďom sa jednoducho nechce čakať. Väčšina používateľov aplikáciu zhodila pod čiernu zem bez toho, aby ju vôbec vyskúšali. A nepomáhajú tomu ani “5-hviezdičkoví používatelia”, ktorí ich za to kritizujú. Aplikácia už nikdy nebude v App Store na vyššej pozícii a ľudia si budú produkt spájať s tým, že ich Mailbox oklamal.
Exkluzivita aj predáva
Samozrejme, ide o ojedinelý prípad, kedy sa exkluzivita obrátila proti samotnému produktu (ak viete o ďalších, podeľte sa o ne v diskusii). Ukážkovými príkladmi sú začiatky sociálnych sietí Pinterest a Google+. Išlo práve o ten pocit, že ste boli medzi tými vyvolenými, ktorí boli súčasťou Pinterestu a ľudia vás prosili o pozvánky. A opačne, závisť tých, ktorí ich súčasťou neboli a prosili svojich priateľov a známych o láskavosť v podobe pozvánky.
To, že produkt musí okrem exkluzivity ponúkať užívateľom aj inú hodnotu, dokazuje zas Google+. Vysoký počet užívateľov, ktorí však takmer vôbec nie sú aktívni.
Pri Google ešte chvíľku zostaneme, presnejšie pri ich produkte Google Glass. Pravdepodobne najžiadanejší produkt súčasnosti môžu mať už čoskoro niektorí z vás. Teda, v prípade, že pochádzate z USA, máte viac ako 18 rokov a dokážete si kreatívne obhájiť ich používanie na Twitteri alebo Google+. Potom získate exkluzívnu príležitosť kúpiť si Google Glass za 1 500$. Je o to záujem? Viac ako 5 000 tweetov za 24 hodín dokazuje, že áno.
P.S.: Počas písania tohto článku som postúpil o 1 123 priečok.