Sociálne médiá zásadne ovplyvňujú spôsob, akým využívame médiá a komunikáciu.
Internet je sociálny
Využitie internetu je po celom svete čoraz viac ovplyvňované sociálnymi médiami. Podľa výsledkov renomovaného prieskumu GlobalWebIndex sú najrýchlejšie rastúcim typom webových stránok, neprekvapujúco, sociálne siete. Nasledujú stránky na zdieľanie videa a fotografií, po nich stránky so spotrebiteľskými hodnoteniami. Naopak, rast statických stránok (správy, vyhľadávače) sa spomalil. Poukazuje to na zásadný posun od raného internetu so statickým obsahom k jeho dnešnej podobe ovplyvnenej sociálnymi technológiami a ich užívateľmi. Výsledkom je nevídaná úroveň využívania sociálnych médií. Pre všetky trhy platí, že minimálne 50 % užívateľov internetu sa zapája aspoň do jednej aktivity sociálnych médií – či už ide o blogovanie, zdieľanie videa, alebo využívanie sociálnych sietí. V krajinách, ako napr. Čína, Brazília alebo Rusko, táto úroveň dosiahla až 80 %. Mierny nárast tejto úrovne za posledných 18 mesiacov na všetkých trhoch len potvrdzuje stabilnú pozíciu sociálnych médií.
Real-time preberá vedenie
Zásadná zmena sa odohráva aj v oblasti sociálnych platforiem, na ktorých užívatelia aktívne prispievajú. Vo februári 2011 bol najrýchlejšie rastúcou sociálnou aktivitou na internete tzv. microblogging (napr. Twitter), za ním nasledovali sociálne siete a zdieľanie videa. Aktivita užívateľov narastá najmä v tzv. real-time prostrediach s obsahom meniacim sa v reálnom čase (Twitter, Facebook). Tento fakt výrazne posilňuje vplyv sociálnych médií na tradičné. V čase zrodu sociálnych technológií ich obsah vytvárali a publikovali užívatelia, čo etablované klasické médiá vnímali ako hrozbu. Dnes sú však real-time platformy zamerané na zdieľanie už existujúceho obsahu klasických médií, názorov užívateľov a ich interakciu. Prieskum GlobalWebIndex potvrdil, že tri najúspešnejšie formy microbloggingu sú vytváranie odkazov na iný mikroblog, na videá a na správy. Vďaka tomuto trendu sa real-time sociálne médiá v istom zmysel stávajú menej sociálnymi a svojou podstatou sa sústredia viac na redistribúciu. Vo svete tradičných médií, ktoré ponúkajú originálny obsah či živé informácie o podujatiach alebo celebritách, vlastne spôsobili renesanciu, pretože sa stali ich ďalším distribučným kanálom alebo marketingovým nástrojom.
Rýchlo rastúce trhy vedú
Nástup hlavných sociálnych technológií je najvýraznejší v krajinách rýchlo rastúcich trhov (napr. Brazília, Rusko, India). Naopak, v rozvinutých trhoch (USA, UK, Francúzsko, Japonsko) je ich využívanie výrazne slabšie. Krajina pôvodu je bezpochyby kľúčovým faktorom pre mieru využívania sociálnych médií. Tento trend má hneď niekoľko objektívnych dôvodov. V rozvinutých krajinách ľudia poznajú internet dlhšie a ich správanie sa formovalo ešte pred érou sociálnych médií. Internet využívali na nákupy, vyhľadávanie informácií a sledovanie správ. Okrem toho tu existuje aj silnejšia konkurencia zo strany tradičných médií – káblová TV či herné konzoly potrebu a dopyt po internete znižujú. Naopak, v krajinách rýchlo rastúcich trhov internet a sociálne médiá – práve vďaka nedostatku výraznejšej konkurencie zo strany tradičných médií – predstavujú vlastne najlepšiu dostupnú formu zábavy. Užívatelia v týchto krajinách využívajú sociálne médiá často aj na vzdelávanie sa alebo podporu vlastného podnikania, čo v rozvinutých trhoch nie je všeobecne platné. Sociálne platformy sa zároveň stali spôsobom slobodného prejavu a individuality, čo inak v krajinách ako Čína, Južná Kórea alebo India nie je až také bežné.
Nová príležitosť pre značky
Výrazné zavádzanie sociálnych médií zároveň podstatne zmenilo spôsob, akým chcú spotrebitelia interagovať so značkami. Na otázku, ktoré techniky by dokázali zlepšiť vnímanie značky, najčastejšou voľbou bolo „počúvanie komentárov na fórach a sociálnych sieťach“, nasledovala „webová stránka pre priamu interakciu so značkou“ a „vytváranie aplikácií a online služieb“. Úloha značky len ako reklamného média je za nami a namieste nie sú ani obavy o právo značky vystupovať aktívne napr. na sociálnych sieťach. Zákazníci si vyžadujú a oceňujú možnosť interakcie so značkou všetkými dostupnými spôsobmi.
Dosah post-PC éry
Pri pohľade do budúcnosti môžeme predpokladať, že sociálne médiá zažijú revolúciu v závislosti od spôsobu, akým sa ľudia pripájajú na internet. Tento trend je už prítomný vďaka silnému rastu využívania mobilného internetu, čo predstavuje začiatok prechodu na tzv. post-PC svet. Vo februári 2011 prieskum GlobalWebIndex zisťoval, aké zariadenie ľudia používajú pre prístup na internet. 86 % respondentov uviedlo PC alebo notebook a len 1 % tablet a 5 % mobilný telefón. No na otázku, aké bude ich obľúbené zariadenie o rok, uviedlo PC alebo notebook už len 54 %, ale až 15 % uviedlo tablet a rovnako 15 % mobilný telefón. 8 % dokonca uviedlo interaktívny TV set s pripojením na internet. Takýto prechod na zariadenia iné ako PC radikálne zmení sociálne médiá. Budú sa zameriavať na sociálnu interakciu, zdieľanie obsahu a nie jeho vytváranie, a zároveň podporia zmeny, ktoré so sebou priniesla revolúcia real-time prostredí.
Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom