A je tu jubilejný 85 ročník odovzdávania filmových cien Americkej filmovej akadémie. Pri tejto príležitosti som vybral niekoľko reklám súvisiacich s filmami. Tak všeobecne, keďže aktuálne nominované snímky sa v kampaniach až tak kreatívne nehecli.
Okrem kampaní pre divákov, robia hollywoodske štúdia v snahe o získanie Oscarov aj direct marketing a kampane cielené na akademikov, ktorí o cenách rozhodujú. Toho roku na ne producenti filmov Argo a Lincoln minuli viac ako 10 miliónov dolárov. Okrem tematických parties dostali všetci akademici (je ich niekoľko tisíc) knihy o Lincolnovi a rukou písaný osobný pozdrav od Stevena Spielberga. Ben Affleck a George Clooney, producenti konkurenčného filmu Argo, zas nakrútili polhodinový "film o filme", v ktorom vystupuje aj niekoľko politikov, a ktorého úlohou je presvedčiť akademikov o kvalite a najmä autenticite filmu. Nuda.
Filmy často komunikujú tradične. Zmôžu sa na teasery, trailery, filmový plagát. Samozrejme, to je povinná jazda a vážna disciplína, ktorá má svoje pravidlá. Len máloktoré filmové štúdio dokáže v rámci reklamnej kampane rozmýšľať trochu kreatívnejšie. Ak sa tak stane, vždy ma to poteší. Pobavil ma plagát The Expendables, ktorý pracoval s menami v ňom účinkujúcich hercov a počtom mŕtvych, ktorých "zabili" v iných filmoch. Pri druhom diely ma zas dostala oldskúlová VHS verzia trailera. Presne trafili cieľovku, ktorá na nakopírovaných videokazetách sledovala Stalloneho a Schwarzeneggerove najlepšie filmy z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov.
Často oveľa kreatívnejšie ako filmy samotné, komunikujú filmové festivaly. Napríklad kampaň budapeštianskeho festivalu krátkych filmov, ktorej autorom je minuloročný predseda poroty Zlatého klinca Will Rust, "skrátila" hlavných hrdinov celovečerných filmov.
A často to dopadne najlepšie, keď to ani nie je kampaň. Milánske štúdio H 57 sa už dlho venuje projektu Shortology, ktorého cieľom je dostať príbehy celovečerných filmov do piatich sekúnd potrebných na ich pochopenie.
Na záver, v rámci proma nového slovenského filmu s názvom Prvý slovenský horor, pridávam teaser parodujúci spot proti pirátskemu kopírovaniu filmov. Akurát s úplne inou témou: Krást Čechy je zločin!
http://youtu.be/SbxJwEmuxFM


