Po úspechu v súťaži mladých kreatívcov Young Lions Slovakia 2015 reprezentovali Dominika Mózová a Matúš Volný Slovensko aj v Cannes. Ocenenie síce nezískali, no videli, ako sa rodia veľké nápady.
Dominika Mózová a Matúš Volný z agentúry Media & Communication Consulting získali ako tím najvyššie umiestnenie v kategórii PR na tohtoročnej súťaži mladých kreatívcov Young Lions Slovakia 2015 organizovanej v rámci Zlatého klinca. Do medzinárodného kola v Cannes postúpili reprezentovať Slovensko v rovnomennej kategórii. Po zverejnení zadania mali dokopy 24 hodín na to, aby vytvorili brilantnú PR stratégiu, ktorá by bola nielen nápaditá a efektívna, ale tiež oslovila odbornú porotu.
Viac o samotnej súťaži, zadaní, zahraničnej konkurencii a tiež o tom, čo ich v Cannes najviac inšpirovalo, hovoria Dominika Mózová a Matúš Volný.
AKÉ SÚ VAŠE DOJMY Z CANNES?
Dominika Mózová: Samozrejme, pozitívne. :) Po príchode sme sa tešili na zadanie, ktoré dostaneme, a najmä sme boli zvedaví, od koho bude. Nakoniec bol klientom Greenpeace a cieľom zadania „Eat less or no meat“ bolo zvýšenie povedomia o negatívnych dopadoch konzumácie mäsa na životné prostredie. Po briefingu naše nadšenie na moment opadlo, nakoľko presvedčiť ľudí o zmene ich stravovacích návykov, je náročná úloha. Po večernom brainstormingu sme sa do nej však pustili s plným nasadením a pozitívnym myslením. :)
Matúš Volný: Odhliadnuc od samotnej súťaže, bol naozaj pôsobivý predovšetkým rozsah samotného festivalu. V každom momente bežalo paralelne na niekoľkých miestach množstvo zaujímavých workshopov, prednášok, súťaží, networkingových akcií... Keďže prvé dva dni nám úplne zhltla súťaž, zvyškom sme doslova prefičali. Len prejsť si showroom shortlistovaných prác z oblasti PR nám spolu zabralo snáď dve hodiny, printy sme prebehli a museli sme zhodnotiť, že zvyšok si pozrieme niekde v archíve. Inak by sme sa jednoducho nedostali ani na jeden z talkov. Festival má okrem hrubého tlačeného programu dokonca vytvorenú vlastnú appku s detailmi všetkých akcií, mapou miest a eventov, sociálnou sieťou delegátov... Ak si Cannes Lions chcete užiť naplno, vezmite si dovolenku a príďte na celý týždeň. My sme po súťaži odchádzali prevalcovaní, no ak by sa dalo, ostaneme až do konca. :)
Dominika Mózová, Matúš Volný - práca pre Greenpeace - Young Lions Competition 2015 / kategória PR
ČO BOLO PRE VÁS V MEDZINÁRODNOM KOLE YOUNG LIONS NAJVÄČŠOU VÝZVOU?
Dominika Mózová: Spracovať zadanie v priebehu jediného dňa s veľmi obmedzenými možnosťami. Aby bola súťaž férová, mal totiž každý tím k dispozícii iba jeden počítač, grafický program s pár základnými funkciami a prístup do fotobanky. Bolo pritom potrebné preštudovať si množstvo podkladov, urobiť si prieskum, analýzu komunikácie Greenpeace... Aj keď sa nám nepodarilo získať leva, bolo to 12 hodín, ktoré určite stáli za to. :)
Matúš Volný: Prvá výzva bola stotožniť sa so zadaním nejesť mäso. :) Podklady ale boli pripravené veľmi presvedčivo a fakticky a dalo sa o ne vynikajúco oprieť, teda nebol to žiaden „greenwashing“ a nakoniec sa nám na zadaní robilo vynikajúco. Ďalšia vec je vyrovnať sa s obrovskou konkurenciou. Medzi súťažiacimi boli ľudia so skúsenosťami z obrovských zahraničných trhov, ktorí si svoju miestenku do Cannes vybojovali v oveľa väčších rybníčkoch ako je Slovensko. Na druhej strane nás potešil pocit, že sme za nimi rozhodne nezaostávali.
VŠIMLI STE SI NIEČO U KONKURENCIE, ČO VÁS INŠPIROVALO?
Dominika Mózová: Konkurenčné práce sme ešte nemali možnosť vidieť, iba jedným očkom počas prípravy, ale ak bude možnosť, určite si k nim sadneme a necháme sa inšpirovať. Som veľmi zvedavá na koncept Vegetable ZOO víťazného švédskeho tímu, ktorý porota hodnotila ako top po všetkých stránkach. Sedeli počas súťaže vedľa nás, takže niečo málo sme videli, no až do poslednej sekundy sa každý tím, samozrejme, sústredil len a len na seba.
Matúš Volný: Pre mňa bolo fascinujúce vidieť, ako rýchlo a pritom systematicky niektoré tímy pracovali. Švédi si víťazstvo určite zaslúžili, mal som pocit, že kým ostatní otvorili Powerpoint, oni už nahadzovali tretí slide. :) Náš ďalší postreh bol aj to, že väčšina zahraničných tímov, či sú to Američania, Číňania, Rusi atď, je skutočne zvyknutá myslieť "vo veľkom". Teda v tomto smere by sme sa my mohli viac oslobodiť od nejakých podvedomých obmedzení, ktoré pramenia z praxe a pri reálnych projektoch ich často riešime, ale na súťaži sú skôr brzdou.
Dominika Mózová, Matúš Volný - práca Freedom = being your true self - Young Lions Slovakia 2015 / kategória PR
AKÉ BOLO MEDZINÁRODNÉ KOLO YOUNG LIONS V POROVNANÍ S TÝM SLOVENSKÝM?
Dominika Mózová: Medzinárodné kolo bolo jednoznačne ťažšie. Slovenská téma nám sadla viac a hlavne sme mali na prípravu viac prostriedkov a menej stresové prostredie. Na druhej strane, bolo motivujúce sedieť v jednej miestnosti s ľuďmi z celého sveta a pozerať, ako sa rodia veľké nápady. :)
Matúš Volný: Súhlasím, že to bola iná liga. :) Náročnejšie bolo napríklad aj v tom, že kým pri téme slovenského kola išlo viac o pôsobenie na postoj ľudí, v Cannes bolo našou úlohou ísť ešte ďalej a dosiahnuť kampaňou relatívne významnú zmenu v ich správaní. Právo autonómne sa rozhodovať o svojich stravovacích návykoch navyše každý vnímame ako veľmi osobnú vec, teda v tomto zmysle bola téma zadania snáď ešte citlivejšia ako tá slovenská. Na druhej strane sme si povedali, že je to presne taká výzva, akú sme v Cannes očakávali. :)
Foto: Isifa, Getty Images, archív D. Mózovej a M. Volného