StoryEditor

A ty máš aké Klout skóre keď si do mňa dovoľuješ?

26.06.2012, 17:21

Moje Klout skóre je 69. Je to dosť veľa, patrím v sociálnych médiách medzi vplyvných ľudí. To sa nechválim, oznámil mi to Klout. A ešte mi povedal, že som vedátor (pundit). „Nielenže zdieľaš novinky, ty ich aj vytváraš,“ píše mi v charakteristike (teda myslím, že mi tyká). „Tvoje názory sú širokospektrálne a veľmi dôveryhodné. Si uznávaným líderom vo svojom odbore. Keď hovoríš, ľudia počúvajú.“ Ešte teraz sa pýrim z toľkej chvály.

 

Čo je Klout?

Klout je, ako už vyplýva z úvodu, nástroj na meranie niečoho takého ťažko uchopiteľného ako vplyvnosť v sociálnych médiách. Využíva na to algoritmy, ktorými sleduje a vyhodnocuje všetky aktivity a človek za ne dostáva body. Maximum je sto, priemerné klout score bežného používateľa facebooku/twittera asi 20. Okrem skóre toho ponúka tri metriky: True Reach, založenej na reálnom objeme vášho „publika“ plus Amplification Score a Network Score – tými sa budeme zaoberať vo workshope pre pokročilých, lebo ich teraz nebudete potrebovať na nič.

Klout tu už nejaký rok je, ale populárnym sa stal až nedávno, odkedy spoločnosť vypustila facebookovú aplikáciu. Takže získať ohodnotenie je ľahké, stačí ju povoliť a môžeme merať každý deň.

 

Na čo to je?

Pre väčšinu používateľov hlavne u nás to bude slúžiť na zábavu. Pridávanie K+ kamarátom (tu zvaným influercers) na ich sféry záujmu sa socializujeme. Porovnávame si skóre, vidíme sa v prehľadnej tabuľke kde smerovanie k uhlom a stranám znamená charakterizuje správanie sa v sociálnych médiách. Ale je to predovšetkým hra; gamifikácia je motorom mnohých sociálnych sietí.

 

Neberieme, nízke Klout skóre!

Ak sa budete uchádzať o miesto v marketingu, mohlo by vášho budúceho zamestnávateľa zaujímať, aké máte klout score a nemusí to byť neregulárna požiadavka. Napokon, skúsený markeťák Sam Fiorella z príbehu, publikovaného v časopise Wired, presne na tom pohorel – mal len 34. Otázne je, nakoľko to bolo korektné alebo hajzlovina, pravdou však ostáva, že dnes sa asi nedá robiť marketing bez sociálnych médií a tie sa nedajú poznať pokiaľ sa na nich človek čulo nepohybuje, lebo je to krajina plná neustálych zmien.

Druhá vec je, že nikto nepozná algoritmy, podľa ktorých Klout vaše skóre ráta a určite by som toto číslo za nejakú exaktnú hodnotu nepovažoval. Teda ja som nepodstatný, spochybňujú ju rôzne autority. Daniel Dočekal napríklad robil experimenty s odpájaním sociálnych sietí a človek sa nestačí čudovať. Vplyv napríklad narástol odpojením Facebooku.

Na druhej strane, takéto algoritmy sa neustále vylepšujú a vyvíjajú, dobrým príkladom sú sebazdokonaľujúce sa algoritmy Google napriklad pri monitorovaní  page ranku internetových stránok, takže takýto test by možno dnes už dopadol inak. Určite je len otázkou času, kedy bude pomerne presným odrazom nášho sociálno-mediálneho správania. Samozrejme, nemusí to byť jediný nástroj a pravdepodobne ani nebude. Napríklad rebríček socmediálnej vplyvnosti na Klaboseni.cz berie do úvahy Klout, ale aj iné metriky. 

 

Platidlo?

Možnosť, že niekoho bude zaujímať vaše klout score pri pohovore do zamestnania je určite iba v prípade, že sa budete zaujímať o prácu v marketingu, PR a podobne. Ale je tu niekto, koho bude zaujímať vysoké klout score kohokoľvek. A na tom je práve založený biznis model Kloutu.

Základná poučka marketéra na sociálnych médiách je „urob z najaktívnejších fanúšikov ambasádorov značky“ (na to slúži, okrem iného, náš nástroj Facebook Focus). Klout to robí celkom otvorene a ponúka ľuďom s vysokým Klout skóre výhody (zľavy a podobne). Teda: Čo je pri geolokačných službách (ako FourSquare) možným bonusom, je princípom spoločnosti. Je to logické, keď sa návštevník hotela s Klout skóre 70 bude dobre cítiť, bude o tom vedieť veľa ľudí. Tak urobme všetko pre to, aby sa cítil dobre. Petr Koubský dokonca hovorí o tom, že vzniká nové platidlo a možno má pravdu.  

V sociálnych médiách, ktoré sa štruktúrou podobajú na kmeňové spoločenstvá, doteraz chýbal systém hierarchie. Tak už ho máme. Recept na to, ako byť alfa samcom alebo samicou sociálnych médií je jasný. Zvyšujte si klout skóre. 

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., Mindshare Slovakia, foto digitalfriends.com

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. december 2025 21:46