StoryEditor

Čo nového v socializme? Uhorka.

16.07.2015, 13:44
Letná uhorka sa rozbehla naplno, ľudia dovolenkujú, kampane poväčšine spia, prípadne čakajú na svoje jesenné uzretie svetla sveta. So stále väčším rozmachom smartfónov už však sociálne siete nezažívajú počas letných dní taký prepad návštevnosti, ako po roky minulé. Rovnako tak napriek dovolenkovej uhorke nespí ani vývoj sociálnych sietí, ale testuje sa množstvo noviniek. Tu je krátke zhrnutie posledných 4 týždňov:
 
Facebook začal zostra. Prv zmenil logo / font v nápise Facebook. Našťastie sa o tom zmienil aj na verejnosti, inak by sa mohlo stať, že by si to nikto nevšimol. Odvážnejším krokom bola zmena “friends” ikonky. Facebook si povedal, že "bejby nebude sedieť v kúte" a tak vymenil poradie - ženu presunul pred muža a obom zmenil účes. Následne státisíce ľudí vyšli do ulíc osláviť túto zmenu konfetami a vyzdobenými alegorickými vozmi. 
Videá na Facebooku sa už čoskoro dočkajú výraznejších zmien. Množstvo brandov si začína uvedomovať, že to s ustrelene vysokými počtami views na Facebooku nie je s kostolným poriadkom a to najmä čo sa týka počtov interakcií s videami a percent dopozeraných videí v celkovej dĺžke. Facebook preto ponúkne možnosť publikovať 10 sekundové reklamné spoty, pričom marketéri zaplatia len pri ich celom prehratí. Kvitujem. 
 
Rovnako ako konkurenciu k Youtube prerolom začne Facebook ponúkať reklamné videá v rámci “odporúčaných videí” priamo pod videom, ktoré používatelia pozerajú. Ak si používateľ klikne na reklamné video, zisk z rekamy sa rozdelí v pomere 55% pre tvorcu videa a 45% pre Facebook. Pekné, ale myslím, že zatiaľ slabučké, klikať si na odporúčané reklamné videá len tak, pre srandu králikov, bude málokto. Ibaže by to bol Ftefan. 
 
Jednou zo skutočne výraznejších zmien je pridanie “monitoringu” toho, na koľko súkromných správ ako stránka odpovedáte a koľko vám to trvá. Metrika na prvý pohľad zaujímavá, ale v skutočnosti skôr nepoužiteľná. Aby ste dostali verejne viditeľný badge “Very responsive to messages”, je nutné mať zodpovedaných nad 90% správ s reakčným časom pod 5 minút. Kým pri prvej metrike je takpovediac nutné mať neustále posledné slovo (čiže keď zákazníci poďakujú za dobrú odpoveď, vy musíte poďakovať za poďakovanie), je dosiahnutie 5 minút v podstate nemožné pri špecifických brandoch, kde kvalitná odpoveď vyžaduje čas a neraz aj súčinnosť viacerých oddelení v rámci klienta. Preto treba brať túto metriku s rezervou a sledovať len jedným očkom. 
Nejeden marketér púšťal slzu, keď na Facebooku púšťal peniaze z budgetu za to, že mu ľudia na PPCčka nie len klikali a dostávali sa na web mimo sociálnej siete, ale toto PPCčko aj lajkovali. Facebook “pohútal” čo a ako a urobil milosrdný krok smerom k marketérom a oznámil, že prestáva spoplatnovať lajky na “PPCčkach”. Opäť státisícce ľudí v uliciach a klobúky vo vzduchu.
 
Zároveň chce Facebook za peniaze dopriať brandom viac, aby nemali ani len na sekundu pocit, že dostávajú málo. Bude preto možné priamo v news feede vytiahnúť od človeka jeho mail, prípadne zapojenie sa do odberu newslettera a podobne. Problémom je akurát, že množstvo ľudí nemá na FB uvedený ten mail, ktorý aj reálne používajú v dennej komunukácii. Ak sa však toto podarí ošetriť, jedná sa o vynikajúci krok, ktorý už asi definitívne pochová aj posledné myšlienky brandov na vytváranie Facebook aplikácií.
 
Prajem príjemnú júlovú uhorku. A nespáľte sa na slnku!
 
Jaro
 
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
09. júl 2025 11:59