Obchod má predávať a marketing vytvárať inovatívne a efektívne kampane, ktoré stimulujú túžbu po značkách, výrobkoch a službách, a tak podporujú rast obchodov. Ako ale rozlíšiť zaujímavých a menej zaujímavých spotrebiteľov v on-line prostredí, kde sú milióny stránok a milióny užívateľov?
Uveďme si príklad. Niektorí užívatelia prejavia záujem o váš produkt či službu, napríklad stiahnutím reportu alebo prihlásením k odberu newslettera. Táto konkrétna aktivita spustí sériu predprogramovaných činností a algoritmov pripravených práve pre týchto návštevníkov webu. Pointou je automatizovaným spôsobom premeniť neangažovaných užívateľov internetu na zákazníkov, ba až lojálnych klientov. Čiže po stiahnutí reportu príde zákazníkovi ďakovací e-mail, o pár dní ďalší a ešte neskôr ďalší. Po vyhodnotení reakcií na oslovenia sa zákazník posúva do inej roviny a sú mu posielané personalizované ponuky s kupónmi, či s ponukou vyskúšania produktu / služby. Kladná reakcia od zákazníkov – teda úmysel nakúpiť - je ten správny moment, kedy sa kontakt dostáva do CRM. Po prvej kúpe je to žiadosť o vyplnenie dotazníka spokojnosti, neskôr upsell (ponuka na navýšenie, či zlepšenie už využívaného produktu) a cross-sell (odporúčanie súvisiacich tovarov a služieb), a ešte neskôr iné dotazníky a prieskumy. Menej spokojní alebo dokonca nespokojní klienti dostanú darček alebo inú pozornosť, ktorá ich udrží v pozitívnom móde.
Programatický marketing umožňuje firmám lepšie organizovať svoje dáta a vykonávať cielené marketingové kampane. Platformy programatického marketingu spájajú hneď niekoľko aspektov tradičných technologických platforiem, napríklad kombináciu DMP (Data Management Platform = platforma pre správu dát) s DSP (Demand Side Platform = technologická platforma, umožňujúca zadávateľom nakupovať reklamný priestor formou aukcie v reálnom čase (Real Time Bidding = nakupovanie v reálnom čase).
„Tradičné digitálne plánovanie a nákup médií sú v súčasnom digitálnom prostredí mále efektívne, neumožňujú dostatočné cielenie,“ povedal a konferencii Marketing Live 2014 Peter Sasák z OMG Resolution a dodáva: „Preto sme na aj na Slovensku spustili RTB (Real Time Bidding) – programatický nákup médií, ktorý umožňuje automatizovaný mediálny nákup pomocou softvéru. Pritom ide o nákup zásahu len tej cieľovej skupiny, ktorú chce klient osloviť. Navyše nákup je možné v reálnom čase aj optimalizovať.“
Riešenie programatického nákupu pomocou OMG Accuen umožňuje využitím DSP nákup cieľových užívateľov namiesto nákupu zobrazení reklamy na konkrétnych stránkach. Podstatné je teda, že pri nákupe pomocou RTB sa reklama zobrazuje vybraným užívateľom na základe demografických údajov, histórie ich pohybu na internete, záujmov, činností a obsahu, ktorému sa na internete venujú. Vďaka tomu zasahujeme užívateľov oveľa presnejšie, naše reklamné posolstvo zobrazujeme predovšetkým tým užívateľom, ktorí majú záujem o našu službu alebo produkt a navyše v správnom čase. .
Firmy už dávno sledujú pohyb na svojich stránkach na úrovni konkrétnych užívateľov. Programatický nákup nie je hudba vzdialenej budúcnosti. Už v roku 2016 bude celosvetovo predstavovať približne jednu tretinu z celkových výdavkov na displejovú reklamu. Dokonca môžeme očakávať, že stále viac prémiového obsahu sa bude obchodovať automatizovane. Podľa odhadov OMG Accuen bude programatický nákup s takmer štrnástimi miliardami USD v roku 2016 najrýchlejšie rastúcim segmentom nákupu médií vo svete.

