Podnikanie na internete má určite nespočetné množstvo výhod, čo dokazuje stále väčší počet úspešných online projektov. Ak však Váš biznis závisí primárne od návštevnosti z vyhľadávania na Google (hlavne tej neplatenej), je treba sa mať neustále na pozore, pretože nikdy neviete, kedy sa Vám Google otočí chrbtom.
Google vie byť výborný pomocník, no nikdy sa naň nemôžete spoľahnúť stopercentne. Je to niečo podobné ako keď sa 1-2 roky dozadu hovorilo, že už pomaly nebudeme potrebovať webové stránky, pretože na všetko si vystačíme s firemnou alebo osobnou Facebook stránkou (vtedy ešte fanpage). Potom prišlo niekoľko zmien, Facebook implementoval Timeline, stratili sa landing pages a úplne sa zmenilo fungovanie zobrazovania informácií. Ako môže firma fungovať len na Facebook stránkach, keď ich nemá vo svojej moci? Keď nevie garantovať, či budú vôbec zajtra existovať alebo aká bude ich podoba? Faktom zostáva, že svoje webové stránky radšej nerušte, mohli by ste to ľutovať.
No a presne obdobne sa správa Google a jeho vyhľadávanie. Ak máte stránky výborne optimalizované, staráte sa o ne, pridávate neustále nový obsah a počty návštevníkov kontinuálne stúpajú neznamená to, že zajtra sa nemôžete prepadnúť na úplné dno. Pritom ste nemuseli urobiť nič zlé, len Google jednoducho zmenil časť svojho vyhľadávacieho algoritmu a Vám tak mohli klesnúť globálne pozície vo vyhľadávaní na všetky hlavné aj vedľajšie (long tail) slová. A čo sa s tým dá robiť? Vytvárajte kvalitné stránky ako doteraz, budujte si komunitu a modlite sa, že sa to niekedy napraví. To je častokrát jediné východisko z nezávideniahodnej situácie.
Vo VISIBILITY robíme SEO pre desiatky klientov a majitelia stránok nás často oslovujú s podobnými problémami, bohužiaľ nie vždy im vieme pomôcť. Tu je niekoľko príkladov:
Silný portál na predaj a konfiguráciu áut online bol zasiahnutý takzvaným Google Penguin updatom algoritmu, ktorý bol oficiálne ohlásený 24. Apríla 2012. Pozrite sa na graf z organickej (prirodzenej) návštevnosti z vyhľadávania a výrazný prepad práve okolo tohto dátumu:
Ešte horšie dopadol jeden z najväčších portálov na Slovensku pre dospelých. Priemerná mesačná organická návštevnosť bola pred Penguin updatom viac ako 900tisíc, netrvalo ani dva mesiace a klesla na neuveriteľných 20tisíc mesačne.
Obe webové stránky majú spoločnú jednu vec, nerobili takmer žiadne aktivity v rámci SEO a dlhú dobu si udržiavali stabilné pozície a vysokú prirodzenú návštevnosť. Potom prišiel jeden update Google algoritmu a boom. Ako som napísal na úvod, podnikanie na internete vie byť úspešné, ale vždy treba mať pripravené zadné dvierka, pretože nikdy neviete, čo sa zasa zmení...