Web Hospodárskych novín prechádza redizajnom - a to je niečo, na čo sú všetci v Ecopresse hrdí. Ale ako dosiahnuť, aby o tom vedelo čo najviac ľudí? HN-ky chceli virál, tak som im ho skúsil vymyslieť.
Čo sme chceli dosiahnuť:
- upozorniť na dátum 9. septembra
- vzbudiť aktívny záujem ľudí o nový web - nielen o nový dizajn, ale hlavne o obsah
A tak som prišiel s nápadom na absurdné, bulvarizujúce "inštrukcie k obsahu". Muselo to mať niečo z reality (v tomto prípade používanie skutočne výskumnej terminológie na bezstarostných, nespútaných apod.), ale zároveň vzbudiť pochybnosti, či nejde o žart. Tomu mali dopomôcť škaredí komentátori HN, ktorých treba nahradiť "modelečkami", varenie so S. Gašparovičovou a najmä "rubrika tipov na zdravý životný štýl od samotného R. Fica (!) v alternácii s jeho hovorcom". Ruku na srdce, Slováci, Slovenky - v alternácii? Každý predsa vie, že R. Fico nie je žiaden herec Astorky Korzo 90. Je to štátnik, ktorého nemožno alternovať (!)
Ako sme postupovali:
- všetko to v piatok popoludní odštartoval Peter Blaško z HNonline, ktorý ako prvý zverejnil na svojom Facebooku fiktívne inštrukcie k obsahu
- pridalo sa zopár ďalších ľudia z HN (všetko na dobrovoľnej báze), ktorí to šírili, ale neprezradili pointu
- ostatné bolo na facebookovej komunite
Aké boli riziká:
- že sa to nebude šíriť ako mnoho iných takzvaných "virálov", z ktorých sa však virály nikdy nestali
- že sa to šíriť bude, ale so zlým dopadom na značku, a bude treba "hasiť oheň". Práve preto bolo treba nastaviť dokument tak, aby vzbudzoval pochybnosti o jeho autentickosti. Ale myslíme si, že všetko je o sile značky. Zoberte si taký Mercedes - vieme, čo od neho očakávať. A to isté platí aj pre Hospodárske noviny. Niekto slabší by pohorel. Čitateľ HN však vie, že sa na ne môže spoľahnúť tak, ako na svoj Mercedes. A aj keď možno nerozumel, čo za materiál sa šíri internetom, teraz sa len uistil, že na svoje HN sa môže spoľahnúť, že na rozdiel od iných nebudú o bulváre a modelkách, ale práve naopak. Nemusíte predsa čítať všetko. Stačia nové Hospodárske noviny :-)
- že sa niekto dozvie informáciu A (niečo sa mení), ale nedozvie sa B (HNonline bude nové, ale určite nie bulvárne)
- že sa stane niečo nepredvídateľné. Napríklad nový web neodštartuje :-)
Výsledky:
- od piatka do pondelkového rána vyše 190 sharov na Facebooku a odhadom štvrociferný počet komentárov. Násobne viac, ako sme čakali. Mimochodom, ešte v piatok sa na Mediálne.sk objavila správa, kde šéfredaktor HN Peter Vavro informácie z dokumentu jednoznačne poprel. Napriek tomu sa však polemizovalo ďalej
- vzbudili sme záujem o nový web - virálny marketing podľa nás zabral
- diskutovalo sa o novinárčine. Presne to, čo sme naznačili vo virále, riešia viaceré médiá: Chcú mať kvantitu a zvyšovať počet čitateľov, ale nezáleží im na kvalite. Radšej chrliť hocaké informácie pre masy, ako selektovať pre svoju cieľovku. To HN nikdy neurobia
- okrem čitateľov si to všimla aj konkurencia :-)
- bohužial web napokon nebol z technických dôvodov spustený v pôvodnom termíne
Čo ste hovorili na Facebooku: podla mna hroza a des, HN v mojich ociach dost padaju v tomto, dost zly vtip. /// dobrá kampaň na odpromovanie. Obrázok sa celkom slušne šíri len na FB. Niektorí to hneď od začiatku berú ako vtip (vzhľadom na absurdity v ňom), niektorí naopak vážne. Koniec koncov - čo spravíme 9. septembra? Otvoríme si HNonline.sk aby sme sa presvedčili, či to bolo pravdivé, alebo vtip. A o to HN ide, takže toto spravili dobre, šíri sa to, ľudia o tom kecajú, návštevnosť bude. A náklady? Minimálne :-) /// čisto tip, že je to úmysel HN. A hneď v pondelok budú mať v HN odborný článok ako sa to šírilo webom ... čo to prinieslo - ako teda funguje online marketing .... /// serem na redizajn, to je predsa iba krycí názov pre radikálnu zmenu obsahu /// kto je autor? :-) / nie je jasné, asi nejaký blbko z hn marketingu a teraz ma hanbu cele vydavatelstvo /// ked som to docitala do "nieco medzi I.Matovicom a A. Hlinom bolo mi jasne, ze je to sranda.... ale sak este nie je prvy april!! /// omg! uz len aby aj hn pisali o reality show a podobnych xxx! /// Slovenské Hospodárske noviny (koupil je v dubnu 2003 Andrej Babiš) chystá relaunch webu, chce dnešní cílovku rozšířit z "rozvážných" také na "bezstarostné a nespoutané". Zdá se, že to mají promyšlené famózně, počínaje průzkumem stávajících výhrad a konče připravenými opatřeními. Asi úplně nejvíc mě dostala výhrada: "priveľa škaredých ľudí". Bratři Slováci se s tím nepářou. /// Nová doba :-( /// tohle se jiste bude implementovat i v mafre. vlastne, proc ne :-) /// Reknete, prosim, ze je to jen velmi hloupy vtip! /// Ľudí zaujímajú bludy ... nič nové na svete /// dost dobré :)) bod za odvahu to zveřejnit /// Haha, dobra kampan, aj ked ju mozno nevymysleli. Teraz este novy cas moze spravit, ze chce ziskat skupinu "rozvaznych" /// Tajne verim, ze je to bota, ale mam pocit, ze to proste bohuzel skutecne bude pravda. /// Bohužel naprostý odraz toho, co chtějí dnešní čtenáři. Ač je mi z toho na blití, jsem si naprosto jistý, že když to budou redaktoři dodržovat, že náklad půjde nahoru... /// Možná fejk, ale i tak šílený /// Babisovy dobroty /// Super, asi si dám hnonline.sk do oblíbených. Taky nevím, co je inflace a nemám rád škaredé lidi:) Jsem nespoutaný:-))) /// a ten pripečený Fico nemá inšie na práci ako dávať fitness poradenstvo do tlačených médií? Štát sa rúti pod jeho vedením ekonomicky, morálne, politicky do pekiel a on, kokot, bude radiť v časopisoch. /// ked som odchadzal z HN na trojtyzdennu misiu do pravdy, netusil som, ako to o tri a pol roka neskuor ocenim /// Chcem veriť, že je to len naozaj mimoriadne vydarený viral (Zdravý životný štýl s R. Ficom a investičné tipy Adely Banášovej sú moc aj na túto krajinu) /// ale ňe, toto nemôže byť real. Neviem, či to spraví viac dobra, ako galiby, ale šíri sa to naozaj samo. /// nie je toho boha, aby to nebol viral. vydarený, imho. /// Ak je toto viral, tak v tej redakcii vymenili komplet ľudské zdroje. Neverím. ...ale klobúk dole, ak hej. /// nie je to dosledok zmien noveho vlastnika Andreja Babiša? akoze urobime trochu reklamy Ficovi, ako naklonene medium, a nejaka ta zakazka sa uz najde zo statneho, ci?
Čo hovoríte na virál Hospodárskych novín vy?
PS: Prí výskumnej klasifikácii ľudí na "rozvážnych", "bezstarostných" či "nespútaných" som sa inšpiroval z TNS Slovakia. Doteraz si ju pamätám od čias, keď Markíza prezentovala výsledky prieskumu Needscope od TNS. Pre televízie a médiá ako také užitočný prieskumov, odporúčam :-)