StoryEditor

Nový rozmer TV zážitkov

01.06.2012, 10:11
Online, v minulosti považovaný za posledný klinec do rakvy televízneho priemyslu by sa dnes mohol stať nástrojom, ktor ý znovu spojí televíziu s jej najdôležitejším hráčom - publikom.

Televízia mala kedysi moc vytvárať spoločenské udalosti. V modernej spoločnosti sa potom vďaka uponáhľanému životnému štýlu stala niečím, čomu sa venujeme len medzi ôsmou a jedenástou večer. Už to nie je sociálny a komunikačný zdroj, ktorý by fungoval aj mimo prime-time. Dnes sa paradoxne internet pokúša dostať televíziu späť do centra pozornosti. Sociálne médiá majú potenciál pomôcť televízii znovu získať jej pozíciu spoločenského „zjednotiteľa“ a opätovne divákov vtiahnuť do už zabudnutých televíznych zážitkov. Pomôcť môžu interaktívne platformy ako Google TV, social TV, obsah tvorený spolutvorbou, paralelné hranie hier a simultánne vykonávané aktivity.

Ako využiť interaktivitu


Napríklad program The Hills televízie MTV Backchannel spájal svojich amerických divákov online-hernou a chatovacou aplikáciou priamo počas vysielania programu. Revolúciu spôsobila aj propagácia repríz amerického seriálu The Sopranos, v rámci ktorej divákov vyzvali, aby odfotografovali plagáty a billboardy rozmiestnené po celom meste a chronologicky ich usporiadali online v poradí, v akom sa seriálové postavy po prvý krát  objavovali na obrazovke. Diváci mohli neskôr porovnať svoje skóre na svojich mobilných zariadeniach priamo počas vysielania seriálu. Týchto pár príkladov predstavuje inovatívne „out-of-the-box“ myslenie mimo zabehaného štandardu, Hlavnou výzvou dnes nie je ľudí primäť k tomu, aby sa spolu stretávali a rozprávali - to už robia. Výzvou je dodať už zabehnutej rutine dynamiku. Niektorí odborníci nesúhlasia s označovaním  „aktualizácie statusov na službe Twitter“ ako reálneho média. Najprv by sa takýto prúd informácií mal prepojiť s obsahom, resp. scenárom a to tak, aby sa stal súčasťou príbehu a ponuky konkrétneho programu. Kreatívci by mali myslieť aj na dianie mimo televíznej obrazovky – TV by mali  vnímať ako stredobod príťažlivej sily, ktorá nielenže ľudí pritiahne pred televíznu obrazovku, ale ponúka im aj omnoho bohatší zážitok ako bez využitia takýchto aktivít. Takýto prístup sa osvedčil napr.pri kvízovej h r e The M o n e y Drop. Tu môžu televízny diváci hádať správne odpovede  online spolu so súťažiacim v štúdiu, avšak bez nároku na výhru , pričom úspešnosť ich odpovedí prenáša moderátor z internetu priamo na televíznu obrazovku. Práve takéto výnimočné prepojenie internetu a televízie urobilo zo súťaže The Money Drop jednoznačný hit.

Ako zapojiť divákov


Televízia, ktorá spája „kolaboratívne“ prvky internetu a vzájomne prepojené technológie, je už tu. Televízni diváci už roky môžu hlasovať  prostredníctvom mobilných telefónov a ľahko delia svoju pozornosť medzi televíziu a notebooky alebo smartphony. Množstvo začínajúcich aj veľkých produkčných spoločností už dokáže dobre pracovať s diváckym nadšením. Treba však pamätať, že „zvezenie sa“ na vlne prepojenia, ktoré prináša Facebook a Twitter, nevytvára len doplnkové zážitky pre divákov, ale zážitok celkom nový. Nie každý dokáže takéto nové zážitky správne využiť. Spájanie internetu a televízie za posledný rok napreduje míľovými krokmi. V minulosti sa producenti a scenáristi stránili zapojenia publika do vysielania, lebo si mysleli, že spoluúčasť divákov by „poškvrnila“ profesionálnu úroveň  programu, ktorej príbehové a produkčné hodnoty vytvárali skúsení profesionáli. Dnes sa však zdá, že aj keď interakcia s publikom neovplyvňuje priamo samotný vývoj deja, dokáže pre divákov celkový zážitok z príbehu obohatiť.

Online aktivity


Trieštenie diváckej pozornosti medzi aktivity online a TV (tzv. „multitasking“) je súčasne aj problémom pri sledovaní TV, zároveň však aj riešením
tohto problému; to spočíva v poskytnutí doplňujúcich zážitkov na notebookoch a v mobilných zariadeniach (ako bonus k veľkej obrazovke) a v spojení príbehov a aktivít všetkých zúčastnených platforiem v reálnom čase. Menší či väčší hráči už v tejto oblasti napredujú, iné producentské spoločnosti sa budú musieť trendu prispôsobiť. Treba dať zbohom populárnym a zároveň mylným predstavám, že prepojené technológie sú len distribučnou platformou oproti rádiu a TV (médiá, ktoré rozprávajú príbehy). Hráči na trhu by si tiež mali uvedomiť, že online možno využiť aj na poskytovanie ďalšieho obsahu, s ktorým môže divák prísť do styku pred alebo po vysielaní samotného programu.

 

Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. máj 2025 00:35