StoryEditor

Robte marketing pre komunitu

05.08.2013, 10:00
V knihe „Linked“ od Barabásiho sa hovorí, že ktorýkoľvek dvaja ľudia na svete sú si vzájomne vzdialení iba na šesť krokov. Jožko pozná Paľka, Paľko Ferka atď. Prečo nevyužiť rastúcu popularitu sietí, uzavretých aj otvorených komunít pre šírenie marketingového posolstva? Najmä, keď už sú sociálne siete prístupné aj cez smartfóny.

V knihe „Linked“ od Barabásiho sa hovorí, že ktorýkoľvek dvaja ľudia na svete sú si vzájomne vzdialení iba na šesť krokov. Jožko pozná Paľka, Paľko Ferka atď. Prečo nevyužiť rastúcu popularitu sietí, uzavretých aj otvorených komunít pre šírenie marketingového posolstva? Najmä, keď už sú sociálne siete prístupné aj cez smartfóny.

Fenomén sociálnych sietí

Tipnite si, koľko času strávi Američan „socializovaním“ sa cez sociálne siete. Je to v priemere neuveriteľných 2,7 hodiny, čo je dvakrát toľko ako venujú jedlu! Sociálne siete sa preto stávajú významnými nosičmi reklamy. Neverte ani tomu, že užívateľom sociálnych sietí sú prevažne mladí ľudí, tzv. early adopters či „ajťáci“. Priemerným užívateľom je žena vo veku okolo 35 rokov. Je to skupina 35-54 ročných žien s deťmi, ktoré sa najčastejšie socializujú cez mobilný telefón. Sociálne siete už nie sú povinná jazda, ale integrálna súčasť marketingového plánu a budgetu. Pri plánovaní kampane je vhodné poznať jednotlivé sociálne siete, počet ich užívateľov a pomer žien a mužov. Nezaškodí vedieť, aký je presah do zahraničia a vzájomné prepojenie sietí.

Reklama až do vrecka

Facebook neustále vylepšuje aj mobilnú verziu svojej siete. Nedávno výrazne inovoval funkciu chatu a zlepšila sa i verzia Facebook pre operačný systém Android. Dôvod? Podľa Microsoft Tag je momentálne na svete okolo 4 miliárd mobilných telefónov z čoho 1,08 miliárd sú už smartfóny. V roku 2014 predbehne využívanie mobilného internetu využívanie internetu na desktopoch. Už dnes ich na prístup do sociálnych sietí používa 91% (oproti 79% na desktopoch). Nezanedbateľný je fenomén viacerých obrazoviek, veď 86% užívateľov mobilných telefónov ich  používa popri sledovaní televízie. Statusy reagujúce na prebiehajúci TV program sú už pravidelnou súčasťou „steny“. Pre užívateľa však nie sú mobilné verzie sociálnych sietí a reklama práve príťažlivá kombinácia. Mnohí sa sťažujú, že medzi statusy priateľov sa vtieravým spôsobom dostávajú reklamy a sponzorované odkazy. A to stále vo väčšom objeme a väčšej frekvencii. Tagovanie tovaru optimalizované pre mobily dokáže poskytnúť oveľa viac informácií ako porovnávanie čiarových kódov. Dokonca 29% užívateľov telefónov je otvorených možnosti, naskenovať si cez foťák tag, aby získali zľavový kupón.

Geolokácia a geotargeting

Mapy a geolokácia sú na programe dňa. Geolokácia, poloha užívateľa v priestore, je jednou z najintímnejších informácií, ktorú radi využívaj zlodeji aj marketéri. Napriek tomu je veľa užívateľov naklonených zanechať „stopu“ v čase a priestore. Spomeňme len úspech Foursquare alebo rôznych športových, najmä bežeckých aplikácií, ktoré mapujú pohyb a rýchlosť užívateľa. Mapy sú po hrách a počasí najpoužívanejšie v smartfónoch (až za nimi nasleduje socializácia cez siete). Facebook tiež dodatočne pridal geolokačné služby. Už dnes si vďaka geotargetingu môže marketér zacieliť  na rôzne charakteristiky cieľovky a hlavne na konkrétnu krajinu, a to z jedného profilu na Facebooku. Google kupuje za vyše miliardu izraelskú spoločnosť Waze, ktorá vytvorila navigáciu s prvkami socializácie pre mobilné zariadenia. Google zrejme vie, prečo.

Mapy a Google+

Hoci Google Maps a Google Street View využíva množstvo aplikácií, pozícia ďalšieho produktu od Google a síce sociálnej siete Google+ nie je v našich končinách práve ružová. Ako hovorí Gabriela Horváthová z OMD, ide o kombináciu neskorého nástupu siete s boomom Facebooku. Napriek tomu, že Google ako vyhľadávač hrá na Slovensku prím (vyše 90% všetkých vyhľadávaní), v Čechách mu dlho patrili druhé husle, až za Seznam.cz. Naopak sieť pre zdieľanie videa YouTube, ktorá patrí pod krídla Google, je v cieľovej skupine 15-34 rokov v ČR druhým najsledovanejším kanálom. Mnohé virálne videá majú obrovský potenciál a dokonca videá, ktoré pôvodne ani nemali úmysel sa masovo šíriť, dosiahli veľký úspech. Napokon ako dokázal raper PSY, jedno video môže prekročiť i hranicu miliardy videní.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 09:44