Vo štvrtok 25. septembra 2014 sa uskutočnilo v Prahe kvalitné E-Business Forum za prítomnosti ľudí, ktorí majú silné slovo na českej e-commerce scéne.
Problémom mnohých konferencií je to, že prednášajúci pekne rozprávajú, prítomným predstavujú a chvália sa, čo také sa im také podarilo. Možno už ktosi pochopil, že naozaj sa dobre učí na chybách – druhých či vlastných. Toľko priznaní o nepodarených pokusoch, či dobre mienených experimentov a vážnych chýb som ešte na verejnej akcii nevidel. Presne toto má byť prínos pre návštevníkov, ktorí sa dozvedia jedinečné informácie z domáceho trhu a od konkurencie.
Hlavným mottom úvodnej diskusie veľkých hráčov bolo to, že e-commerce v ČR je vysoko konkurenčný boj s nízkymi maržami. Dobre sa má niekoľko veľkých hráčov, ale nie je to žiadna sláva. Ostatným to nikto nezávidí.
Naprostá většina e-shopů má jen minimální zisk nebo ztrátu. Alza.cz slušný zisk 5 %,zbytek velkých hráčů jen okolo 2 % @hlavenkajiri #ebf14
— Marketing Journal (@MjournalCZ) September 25, 2014
Pre malé a stredné e-shopy je vhodné sa sústrediť na špecifické segmenty trhu, ktoré nie sú schopné veľké e-shopy obslúžiť. Teším sa na boom špecializovaných e-shopov pre rybárov, poľovníkov a vojakov na dovolenke.
Rostouci ecommerce segmenty aktualne jsou potraviny, napoje, pet produkty. #EBF2014 #skrzcz
— Skrz.cz (@SkrzCz) September 25, 2014
Tomáš Čupr je známy ako zakladateľ Slevomatu a so svojou prezentáciu sa nemaznal. Poukazoval na problémy pri ktorých sa zastavuje aj obyčajný sedliacky rozum. Našiel si príklady z e-shopov, kde nebolo vidno nákupný košík, tlačidlo pridať produkt bolo naozaj minimalistické resp. človek vôbec netušil, ako má prejsť k uzavretiu objednávky. Veľmi smiešne tiež pôsobí pokiaľ vám dá e-shop 20 možností na dobierku tovaru, či jeho osobné vyzdvihnutie. Niečo na to bude, že ľudia chcú radšej menej možností, pretože ak je ich príliš veľa, tak ich to znepokojuje.
"@tomcuprcz Zakaznika si musite udrzet, jinak ho budete kupovat zas a znovu. A to jsou pak ta zminovana 2% marze." #EBF2014
— Jiri Jaros (@jirijaros) September 25, 2014
Marek Prokop je matadorom českého internetového marketingu a hovoril o opatrnom prístupe k budovaniu e-shopu (cajtydne.cz). Najskôr predávali iba 1 produkt, neskôr zavedenie archívu, kde si ľudia môžu kúpiť predchádzajúce čaje týždňa. Za konverziu považuje až 2. nákup. Tento prístup je tiež o rozhodovaní komu posielať newsletter a komu vôbec nie. To sa potom prejaví na výkone newslettera – 40% ľudí si ho otvorí a CTR na úrovni 20%. Konverziu zo štandardného zákazníka je 2,05% v hodnote 9 Kč na priemernú hodnotu objednávky pričom zákazník, ktorý navštívi archív čajov sa dostáva k 5% konverzii a 23 Kč priemernej hodnote.
Petr Matoušek svojou prednáškou o nevydarenom redesigne webu mall.cz asi všetkých prítomných šokoval. Úprimnosťou a otvorenosťou, čo robili zle. Naozaj nie je ničím zvláštnym, ak firma rieši modernosť grafického návrhu webu ako jeho funkcionalitu a výkonnosť. U e-shopu však človek nečaká, že môžu hazardovať s biznisom tak, že im konverzie spadnú o 30%. Prejavili však veľký kus odhodlania, novú verziu nechali bežať, testovali ju a opravovali tak, aby dosiahla výkonnosť predchádzajúcej.
Pri pripomienke na opusteny kosik ma mnoho ludi zly pocit, ze su sledovani @DATARTcz @JiriStepan #EBF14
— michal halmeš (@quakar_sk) September 25, 2014
Ultimátne pravdy a predstavy o personalizácii e-shopu napravili vo svojej prednáške Jiří Navrátil z Datart International a Jiří Štěpán. Je dobré vedieť, že pre milovníkov kávy robí rozdiel v konverzii, ak im e-shop na homepage ukáže kávovar. Druhá vec, že kávomilcov sú 2% a personalizácia stojí čas a peniaze. Praktické ponaučenie je, že personalizácia funguje, ale je potrebné rozmýšľať, kde a pri akých objemoch je efektívna.
Jan Kvasnička sa zo svojho UX pohľadu pozrel na ďalšie zaužívané postupy, ktoré však vždy nefungujú. Prítomnosť tlačidiel na zdieľanie samotné šírenie produktu/stránky nezmení. Kto chce zdieľať spôsob si nájde. Slider možno vyzerá krajšie, ale komu sa chce čakať na zobrazenie všetkých možností?
Filip Dřímalka ako marketingový konzultant a človek, ktorý sa pohybuje v start-upovom prostredí priniesol vo svojej prezentácii inšpirácie zo zahraničia, ktoré môžu zlepšiť trh a služby. Problémy s dobierkou sa dajú vyriešiť napr. večerným doručovaním od 18 00 do polnoci. Cesta zákazníka po e-shope zahŕňa aj platbu cez bankovú bránu. Koľko náročných chvíľ ľudia zažili pri platení cez niektoré mobilné brány bánk? Zaujímajú sa e-shopy aj o tieto veci?
Vizionári sú potrební pre každé odvetvie, k tomuto označeniu ma na českej e-business scéne má blízko Simona Kijonková, zakladateľka Zásilkovna.cz. E-commerce trpí aj na nekvalitné doručovateľské služby a preto vznikli aj kamenné pobočky, kde si môžu zákazníci prebrať svoj tovar. Budúcnosť vidí v 1 day delivery a pri fashion biznise vidí možnosť si aj tovar vyskúšať a vrátiť ho, ako úplne štandardná vec z retailu.
Same day delivery - a takto to moze vyzerat pri e-shope s oblecenim @SimonaKijonkova #EBF14 pic.twitter.com/DLspNKVU40
— michal halmeš (@quakar_sk) September 25, 2014
A onedlho v ČR spustí aj vlastnú doručovateľskú službu pre e-shopy. Priestor pre zvyšovanie kvality služieb je veľký.
Český košík roku je projekt, ktorý ma za cieľ skúmať a vyhodnotiť 110 najlepších e-shopov v ČR. Táto analýza zahrnula aj reálne spotrebiteľské testovanie/merania a je veľmi dobrým výstupom merajúcim kvalitu špičky e-commerce scény. Možno nebude prekvapeným, že ani tí najlepší na trhu nie sú dokonalí a majú mnoho chýb. Trošku však zamrzí, že záujem o veľmi cenné dáta z užívateľského testovania nebol u majiteľov e-shopov veľký.
Z Top 110 hodnotenych e-shopov v Cesky kosik roku sa len 1/3 zaujimala o feedback z testovania @Twistocz #EBF14
— michal halmeš (@quakar_sk) September 25, 2014
Zdroj: http://www.ceskykosikroku.cz/studie.html
Ludia su pragmatici - nerozlisuju e-commerce alebo retail. Zaujima ich to, co je pre nich vyhodne @SimonaKijonkova #EBF14
— michal halmeš (@quakar_sk) September 25, 2014
Michal Halmeš, AdArena