StoryEditor

V e-biznise vládne veľká konkurencia a nízke marže

06.10.2014, 17:15
Dobre sa má niekoľko veľkých hráčov, ale nie je to žiadna sláva.

Vo štvrtok 25. septembra 2014 sa uskutočnilo v Prahe kvalitné E-Business Forum za prítomnosti ľudí, ktorí majú silné slovo na českej e-commerce scéne.

Problémom mnohých konferencií je to, že prednášajúci pekne rozprávajú, prítomným predstavujú a chvália sa, čo také sa im také podarilo. Možno už ktosi pochopil, že naozaj sa dobre učí na chybách – druhých či vlastných. Toľko priznaní o nepodarených pokusoch, či dobre mienených experimentov a vážnych chýb som ešte na verejnej akcii nevidel. Presne toto má byť prínos pre návštevníkov, ktorí sa dozvedia jedinečné informácie z domáceho trhu a od konkurencie.

Hlavným mottom úvodnej diskusie veľkých hráčov bolo to, že e-commerce v ČR je vysoko konkurenčný boj s nízkymi maržami. Dobre sa má niekoľko veľkých hráčov, ale nie je to žiadna sláva. Ostatným to nikto nezávidí.

 

Pre malé a stredné e-shopy je vhodné sa sústrediť na špecifické segmenty trhu, ktoré nie sú schopné veľké e-shopy obslúžiť. Teším sa na boom špecializovaných e-shopov pre rybárov, poľovníkov a vojakov na dovolenke. 

 

Tomáš Čupr je známy ako zakladateľ Slevomatu a so svojou prezentáciu sa nemaznal. Poukazoval na problémy pri ktorých sa zastavuje aj obyčajný sedliacky rozum. Našiel si príklady z e-shopov, kde nebolo vidno nákupný košík, tlačidlo pridať produkt bolo naozaj minimalistické resp. človek vôbec netušil, ako má prejsť k uzavretiu objednávky. Veľmi smiešne tiež pôsobí pokiaľ vám dá e-shop 20 možností na dobierku tovaru, či jeho osobné vyzdvihnutie. Niečo na to bude, že ľudia chcú radšej menej možností, pretože ak je ich príliš veľa, tak ich to znepokojuje.

 

Marek Prokop je matadorom českého internetového marketingu a hovoril o opatrnom prístupe k budovaniu e-shopu (cajtydne.cz). Najskôr predávali iba 1 produkt, neskôr zavedenie archívu, kde si ľudia môžu kúpiť predchádzajúce čaje týždňa. Za konverziu považuje až 2. nákup. Tento prístup je tiež o rozhodovaní komu posielať newsletter a komu vôbec nie. To sa potom prejaví na výkone newslettera – 40% ľudí si ho otvorí a CTR na úrovni 20%. Konverziu zo štandardného zákazníka je 2,05% v hodnote 9 Kč na priemernú hodnotu objednávky pričom zákazník, ktorý navštívi archív čajov sa dostáva k 5% konverzii a 23 Kč priemernej hodnote.

Petr Matoušek svojou prednáškou o nevydarenom redesigne webu mall.cz asi všetkých prítomných šokoval. Úprimnosťou a otvorenosťou, čo robili zle. Naozaj nie je ničím zvláštnym, ak firma rieši modernosť grafického návrhu webu ako jeho funkcionalitu a výkonnosť. U e-shopu však človek nečaká, že môžu hazardovať s biznisom tak, že im konverzie spadnú o 30%. Prejavili však veľký kus odhodlania, novú verziu nechali bežať, testovali ju a opravovali tak, aby dosiahla výkonnosť predchádzajúcej.

 

Ultimátne pravdy a predstavy o personalizácii e-shopu napravili vo svojej prednáške Jiří Navrátil z Datart International a Jiří Štěpán. Je dobré vedieť, že pre milovníkov kávy robí rozdiel v konverzii, ak im e-shop na homepage ukáže kávovar. Druhá vec, že kávomilcov sú 2% a personalizácia stojí čas a peniaze. Praktické ponaučenie je, že personalizácia funguje, ale je potrebné rozmýšľať, kde a pri akých objemoch je efektívna.

 

Jan Kvasnička sa zo svojho UX pohľadu pozrel na ďalšie zaužívané postupy, ktoré však vždy nefungujú. Prítomnosť tlačidiel na zdieľanie samotné šírenie produktu/stránky nezmení. Kto chce zdieľať spôsob si nájde. Slider možno vyzerá krajšie, ale komu sa chce čakať na zobrazenie všetkých možností? 

 

Filip Dřímalka ako marketingový konzultant a človek, ktorý sa pohybuje v start-upovom prostredí priniesol vo svojej prezentácii inšpirácie zo zahraničia, ktoré môžu zlepšiť trh a služby. Problémy s dobierkou sa dajú vyriešiť napr. večerným doručovaním od 18 00 do polnoci. Cesta zákazníka po e-shope zahŕňa aj platbu cez bankovú bránu. Koľko náročných chvíľ ľudia zažili pri platení cez niektoré mobilné brány bánk? Zaujímajú sa e-shopy aj o tieto veci?

Vizionári sú potrební pre každé odvetvie, k tomuto označeniu ma na českej e-business scéne má blízko Simona Kijonková, zakladateľka Zásilkovna.cz. E-commerce trpí aj na nekvalitné doručovateľské služby a preto vznikli aj kamenné pobočky, kde si môžu zákazníci prebrať svoj tovar. Budúcnosť vidí v 1 day delivery a pri fashion biznise vidí možnosť si aj tovar vyskúšať a vrátiť ho, ako úplne štandardná vec z retailu.

 

 

A onedlho v ČR spustí aj vlastnú doručovateľskú službu pre e-shopy. Priestor pre zvyšovanie kvality služieb je veľký.

 

Český košík roku je projekt, ktorý ma za cieľ skúmať a vyhodnotiť 110 najlepších e-shopov v ČR. Táto analýza zahrnula aj reálne spotrebiteľské testovanie/merania a je veľmi dobrým výstupom merajúcim kvalitu špičky e-commerce scény. Možno nebude prekvapeným, že ani tí najlepší na trhu nie sú dokonalí a majú mnoho chýb. Trošku však zamrzí, že záujem o veľmi cenné dáta z užívateľského testovania nebol u majiteľov e-shopov veľký.

 

 

Zdroj: http://www.ceskykosikroku.cz/studie.html

 

 

Michal Halmeš, AdArena

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. máj 2025 22:15