Horná Dolná
StoryEditor

Nebojím sa to povedať: Horná Dolná je umenie

11.09.2015, 08:00
Natočiť kvalitný seriál je umenie. Ale pre komerčné televízie je dôležité niečo iné... niečo, čo Horná Dolná stopercentne dokázala.

Pozeráte Divoké kone, Búrlivé víno alebo ste si ešte pred pár mesiacmi zapínali Panelák? Povedzme si to na rovinu, v očiach internetových kritikov ste úplní chudáci.

V databáze csfd.cz mali všetky seriály hodnotenie 20 percent alebo menej. Áno, 20 zo 100. Na trochu lepší výsledok sa zmohla Horná Dolná, ale tiež nijaký zázrak – horko-ťažko zdolala päťdesiatku. Zdá sa, že posledným poriadnym seriálom, ktorý naše komerčné stanice vyprodukovali, bolo 75-percentné Mesto tieňov.

Natočiť kvalitný seriál je umenie – a dnes by ho mala robiť verejnoprávna televízia. Pre komerčné televízie je dôležité niečo iné: vedieť, čo očakáva najviac ľudí.

Nie som klasický televízny divák. „Pracovne“ sa snažím pozerať všetky slovenské novinky, a ak sa mi zapáčia, dám väčšiu šancu zopár epizódam. No už roky sa mi nestalo, aby som chcel niečo z vlastnej vôle pozerať pravidelne každý týždeň. Až kým neprišla Horná Dolná. Vraj cieľovú skupinu mužov od 18 do 34 rokov ťažko „nalomíte“ na hocičo v televízii, tak prečo to vyšlo práve Hornej Dolnej?

Námet nie je objavný ani nový. Humor je jednoduchý. Dej ujde, ale keď si uprostred epizódy odskočíte, nič sa nestane. Prostredie je pekné dedinské, no ja som z mesta. Postavy sú totálne zjednodušené... Problém? Pre „recenzentov“ možno. Ale pre mňa sú všetky tieto negatíva vlastne jedna dobrá správa za druhou.

Tvorcom Hornej Dolnej sa podarilo vyrobiť niečo, čo si pozrie akýkoľvek divák – jednoduchý aj múdry, dedinčan aj mestský, muži aj ženy, tridsiatnici aj dôchodcovia, rodiny, váš sused a nakoniec i vy sami. Jednoducho, univerzálny produkt. A vymyslieť ho je umenie. Akurát namiesto cien kritikov prináša dobrý inzertný biznis.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. júl 2025 04:50