Technologická evolúcia, nové spoločenské aj obchodné modely vytvárajú podmienky pre intenzívnejšiu konzumáciu video obsahu, ktorá sa odkláňa od tradičnej televízie smerom k novým typom mediálnych zážitkov. Pôvodný „oddychový“ spôsob sledovania televízie nahrádzajú rozličné platformy a vnímanie viacerých obrazoviek súčasne, čím ponúkajú ďalšie možnosti sledovania video obsahu. Akými novými spôsobmi teda diváci sledujú programy a využívajú interakciu s novými platformami?
Nové štýly spotreby
„Snack“ je „konzumácia zvukovo-obrazového záznamu“, spájajúca tradičnú televíziu a obsah s materiálmi pochádzajúcimi najmä z tradičnej televízie, ale tiež obsah získavaný a vylepšený prostredníctvom nových platforiem (napríklad YouTube). „Catch-up“ vo svojom najužšom ponímaní predstavuje audiovizuálnu spotrebu, ktorá je menej impulzívna a pristupuje k materiálu cez zabehnuté online platformy vydavateľov (nielen televíznych vysielateľov). Takýto obsah sa týka televízneho programu, ktorý je dostupný online len krátko po odvysielaní alebo sa týka tém, ktoré budia veľkú pozornosť verejnosti. „Premium“ znamená vysoko kvalitného obsahu, ku ktorému je možné pristupovať flexibilne, keďže je spoplatnený.
„Catch-up“ TV...
...nazývaná aj …Replay TV“, je typ internetovej televízie, v ktorej sú relácie dostupné online ešte niekoľko dní po premiérovom odvysielaní. „Catch-up“ televízia je už masovou záležitosťou – 91 % internetovej populácie si v priebehu jedného mesiaca pozrie tradičnú televíziu, no až 70 % používa niektorý ďalší zdroj video obsahu, napríklad streamovanie videa, jeho sťahovanie, peer-to-peer zdieľanie alebo videá archivované v osobných počítačoch a mobilných zariadeniach.
Nezáleží na platforme
V dnešnej dobe človek s priemernou úrovňou digitálnej spôsobilosti môže nájsť video novinky v tradičnej televízii, na online spravodajských serveroch, novinkových agregátorov na internete, aj vo svojom smartphone. Keďže diváci dokážu uspokojiť svoju potrebu po informáciách z tak veľkého množstva zdrojov, je to práve obsah, ktorý by mal byť kľúčom k úspechu do budúcnosti.
Čo inšpiruje užívateľské videá
Nie je to tak dávno, čo sa objavili prvé predpovede, že internet zaplaví obsah, ktorý budú produkovať samotní používatelia ("user-generated" content). Dnes tento užívateľmi vytvorený obeh obsahu pramení z veľkého množstva materiálu, vytvoreného etablovanými poskytovateľmi obsahu – či už vo forme klipových výstrižkov pochádzajúcich z uznávaných produkcií alebo ako komentáre k obsahu, paródie, remixy a mash-upy. Naozaj alternatívny obsah sa spolieha najmä na „virálny fenomén“, ktorého zmyslom je využiť svojich päť minút slávy v mediálnych tituloch s veľkým počtom aktívnych používateľov.
Nová generácia divákov
Dnes už viac ako 5 % internetovej populácie vôbec nesleduje televíziu tradičným spôsobom. Tento trend vytvára novú skupinu používateľov, ktorá konzumuje video obsah výhradne z alternatívnych zdrojov. Napriek tomu takýto spôsob sledovania audiovizuálneho obsahu na internete či prostredníctvom iných zariadení nenahradí tradičnú formu sledovania televízie úplne. Približne 64 % ľudí, ktorí sledujú televíziu „gaučovým“ spôsobom, sú zároveň konzumentmi televízneho obsahu prostredníctvom niektorého z nových mechanizmov. Tradičné a nové spôsoby sa totiž navzájom dopĺňajú, pričom ich spojenie formuje aktívnejších divákov – takých, ktorí si napríklad pozrú premiéru programu na obrazovkách televízorov a následne si ho znovu prehrajú alebo komentujú online.
Premena trhu
Tažko poprieť, že všetky nové formy vytvárania a spôsoby sledovania audiovizuálneho obsahu majú významný vplyv na televízny program, ktorý už viac nie je dominantnou štruktúrou ovládajúcou to, ako a čo pozeráme. Mediálny priemysel prehodnocuje vydavateľské a obchodné modely, čoho dôsledkom je (okrem iného) predlžovanie mediálneho reťazca a vytváranie konkurenčného priestoru pre nových hráčov.
Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom

