Affiliate marketing je o čistom výkone. Inzerent neplatí za impresie a ani kliknutia. Ak nie je traffic efektívny, neplatí. Preto sú publisheri - média, kreatívne v tom, ako s kampaňou pracovať. Nie je to o tom šupnúť niekde do side-baru banner 300x300 a niečo zobrazovať. Spraviť sa to tak dá, ale bude to mať skoro nulový efekt ako pre inzerenta, tak publishera.
Preto si ukážeme, ako to publisheri robia a ako využívajú affiliate kampane. Všetky ukážky boli schválené majiteľmi projektov.
- Klasické bannery
Samozrejme, nie zanedbateľné percento publisherov používa na propagáciu bannery. Nie je to najefektívnejšia voľba, ale pri cielenej návštevnosti to dáva zmysel. Teda ak máte napríklad módny magazín, má zmysel umiestňovať tematické reklamné bannery.
Pre zefektívnenie bannerov ako takých sme pripravili automatický systém na produktóvé bannery. Takto “vyskladaný” banner má vššiu úspešnosť ako statické, “imidžové” vizuály.
- Odkazy z článkov
Veľmi obľúbený spôsob, ako riešiť affiliate, je odkazovať z článku. Teda, ak redaktor píše napríklad o kabelkách, tak odkáže na eshop, kde sa predávajú kabelky. Tiež sa často pridávajú obrázky a call-to-action buttony.
V prípade, že by publisher chcel, aby sa mu odkazy pridávali automaticky na kľúčové slová, existuje systém AITA, teda automatic-in-text-affiliate, ktorý odkazy nasadzuje zaňho.
- Recenzie
Pri obsahových weboch - napríklad magazínoch, sa často používajú recenzie. Ak ide napríklad o lifestyle magazín, hodia sa recenzie nábytku a doplnkov. Ak ide o zdravie, hodia sa zase názory na doplnky výživy alebo kozmetiku.
- Recenzné weby
Recenzie ako také majú širšie využitie. Publisheri tvoria projekty za účelom recenzovania produktov, ktoré následne odporúčajú kúpiť návštevníkom práve v eshope, ktorý má affiliate kampaň. Je to veľmi efektívna vec - inzerent získa kvalitnú recenziu a stále platí len objednávky.
Jedným z príkladov môže byť projekt kosačky.info.
- Katalógy produktov
Ako som písal v predošlom blogu, katalógy pruduktov postavené na XML feedoch sú veľmi silná zbraň na získavanie trafficu. Návštevnosť získavajú ako z organiku, tak z materských webov. Dokonca vznikajú aj samostatné katalógy. Opäť má inzerent výhodu - ak chce mať v katalógu svoje produkty, stačí mať affiliate kampaň a XML feed a kapacitu vybavovať objednávky.
Peknou ukážkou je projekt TOPmoda.sk
- Kupónové weby
Je to kategória publisherov sama o sebe. Projekty zhromažďujú kupóny na nákupy z rôznych eshopov a obchodov. Je to iný segment ako klasické “zľavové” weby, ktoré priamo predávajú kupóny (ako napríklad ZľavaDňa.sk).
Ak návštevníka kupón zaujme a nakúpi, publisher získava províziu. Spravidla to funguje tak, že ak má inzerent affiliate kampaň aj s kupónom, kupónové weby si už cestu k nemu nájdu.
Podobných projektov sú desiatky. Dobrým príkladom je projekt ZľavovéKódy.sk
- Cash-back
Cashback portály fungujú na klasickej báze vrátenia peňazí z nákupu. Niekedy sú brané ako náhrada za vernostný program, ktorý eshop takto de facto bezplatne získa. Opäť, inzerenta cash-back portál zapojí cez affiliate kampaň.
Ak nejaký užívateľ cash-back portálu nakúpi, získa od portálu časť nákupu späť. Výhodou je, že tieto projekty vedia aj priamo stimulovať návštevnosť inzerenta a aktívne ho propagovať.
V celku novým projektom v tomto segmente je cash-back Tipli.sk
- Emailing
Samostatným kanálom pre affiliate traffic je mailing. Veľa publisherov má vlastné databázy, ktoré oslovujú mailingom. Odporúčajú produkty a získavajú tak provízie.
Samozrejme, v rámci kontroly môže inzerent samostatne schvaľovať takýchto publisherov s cieľom overiť vhodnosť a legálnosť databázy.
- Social media
Špecifická cieľová skupina, ktorá vlastní a publikuje obsah na rôznych, najčastejšie Facebook stránkach a skupinách. Oslovujú svojich fanúšikov a odporúčajú im produkty a služby.
- Landing pages
Publisheri si tvoria landing pages, na ktoré získajú traffic - najčastejšie z PPC zdrojov. Následne, ak človeka obsah zaujme, preklikáva sa na web inzerenta. Opäť je to win-win spolupráca, kedy inzerent platí len za predaje a publisher je reálne odmenený za výkon jeho aktivity.
Celý affiliate marketing je založený na províziach, preto inzerent získava také pozície, ako sa štandardne “mediálne” nepredávajú. Všetko s jasným cieľom - vynakladať zdroje na reklamu efektívne.