Tamara Rogožníková Gončarová
StoryEditor

Novinky zo sveta sociálnych sietí: Prečo aplikácia BeReal neuspeje

16.09.2022, 09:07
Autor:
redred
  • Blog na stránke Strategie.sk píše expertka na komunikáciu na sociálnych sieťach Tamara Rogožníková Gončarová.
  • Koncept BeReal je nápaditý – vytvoriť Antiinstagram.
  • Viete sa odfotiť iba v aplikácii a len vtedy, keď vám sociálna sieť pošle notifikáciu. Na publikáciu máte dve minúty. 
  • Pozerať si cudzí obsah môžete len vtedy, ak ste publikovali ten svoj.

 

Na Slovensku je na sociálnych sieťach 85 percent obyvateľstva. Tradične venujú svoju pozornosť  sociálnym sieťam  YouTube a Mete (Facebooku, Instagramu a chatom Messengeru a WhatsApp).

V závese sa drží TikTok, ktorý hovorí, že 90 percent používateľov siete tvoria dospelí ľudia. Vody sveta sociálnych sietí rozvírila nová aplikácia BeReal sľubujúca realitu, odbúranie filtrov, masiek a falšovanej estetickosti Instagramu, takzvaný AntiInstagram.

Dobrý nápad s nudnými a nekvalitnými fotkami. Vďaka zvedavosti dospelých a nude mladých ľudí dostala počas prázdnin boost, ale podľa môjho názoru nemá šancu na zatienenie TikToku či Instagramu v roku 2023.

Prvé skúsenosti s BeReal

Aplikáciu BeReal, ktorá sa zrodila vo Francúzsku v roku 2020, som prvýkrát nainštalovala – neporozumela jej – odinštalovala. To isté som urobila dvakrát aj s aplikáciou TikTok v roku 2018. Avšak v roku 2019, už pravidelným používaním siete TikTok na komunikáciu a tvorbu obsahu, som bez problémov rozumela jej monetizačnému potenciálu pre podnikateľov aj tvorcov.

Koncept je nápaditý – vytvoriť Antiinstagram. Ten sa ľuďom spája  s luxusom, dovolenkami, nereálne krásnymi ľuďmi, milými zvieratami, anjelsky krásnymi deťmi, estetickými miestami, štýlovým oblečením a „inštaláciou reality“.

Zakladateľ Mety Mark Zuckerberg a CEO Instagramu Adam Mosseri sa neustále snažia potlačiť do popredia viac videoobsah, ktorý by bol živší a menej dokonalý. Tvorcovia siete však pokračujú s fotením rannej kávy, outfitov dňa a západu slnka.

Instagram je epochálnou snahou ukazovať svet nereálne krajším, a to evidentne mnoho ľudí túži vidieť, reality a banálnosti máme navôkol dosť. Navyše, počas používania aplikácie BeReal som sa prichytila, že hľadám lepšie svetlo a aj krajší uhol, aby moja reálna banálnosť nevyzerala tak sivo, čiže aj tak „fejkujem realitu“. 

V čom spočíva podstata aplikácie BeReal:

  •      Do „appky“ neviete uploadnúť foto. Viete sa odfotiť iba v aplikácii a len vtedy, keď vám sociálna sieť pošle notifikáciu. Na publikáciu máte dve minúty. 
  •      Pozerať si cudzí obsah môžete len vtedy, ak ste publikovali ten svoj. Každý deň v rôznych časoch.

 

Z mojej skúsenosti z práce s podnikateľmi je ďalšia notifikácia v mobile a prenikanie do súkromia (geolokácie a priestoru, kde sa v reálnom čase nachádzajú) neprijateľná.

Keď sa pozrieme reálne na bežný deň podnikateľa – v schránke mu visí minimálne sto nezodpovedaných e-mailov, 30 neodpísaných textových správ a vôbec popri tisíckach povinností od účtovníčky, daňového úradu, dodávateľa či reklamácií zákazníka by nemal čas reagovať na notifikáciu typu máte dve minúty na to, aby ste si otvorili aplikáciu a odfotili sa – kde ste práve teraz a čo robíte.

Toto sú moje hlavné dôvody, prečo nevidím monetizačný potenciál tejto aplikácie, aspoň v terajšej podobe.  Nepredpokladám príchod platiaceho (bonitného) publika, keďže bonitní ľudia sú zaneprázdnení skutočným biznisom a nemajú čas na tento druh zábavy.

Dobrý potenciál pre udržanie pozornosti

Keď sa pozriem na aplikáciu  BeReal z druhej strany, z pohľadu udržiavania pozornosti používateľov, aplikácia je perfektná. Každý deň ste v strehu, kedy dostanete upozornenie, že máte dve minúty na publikáciu pravdivej fotky.

Aktívny používateľ sociálnej siete je jej autorom a fotka je vždy momentka z dvoch kamier – frontálnej a zadnej. Pri zábere na seba nevidíte, preto sú vaše selfie fotky prinajmenšom „čudne škaredé“.

A teraz ten najzávažnejší problém – sociálna sieť BeReal je neskutočne nudná. Je zatvorená, takže nevidíte počet priateľov iných používateľov, ani kto ich sleduje, ani žiadne iné štatistiky. Profil pozostáva len z fotky a opisu. Ostatní môžu reagovať na vašu foto emoji svojou emóciou. 

Hľadáte cieľovku? Zbytočné

Našla som natívny reklamný úlet troch značiek vrátane gigantu Chipotle. Nájsť si cieľovku v tomto priestore nie je zatiaľ možné. Nachádza sa tu množstvo jednoduchého, nekvalitného, podobného obsahu od neznámych ľudí. Appka môže nabrať dych vtedy, ak sem príde hviezda.

Billy Eilish sa registrovala, ale sieti by lepšie pomohla „najvychytenejšia reality show celebrita“ typu Kim Kardashian, ktorá by vás nechala nahliadnuť do natáčania The Kardashians, možno by to pritiahlo pozornosť značiek.

Ďalšou slabou stránkou je, že sieť ešte nefunguje stabilne, vyskytujú sa chyby a fotku niekedy naťahuje aj pár minút pri stabilnom 4G pripojení. Môžete pozerať feed „my friends“ (aj z kontaktov) alebo svetový „discovery“. Je to čudné, pozeráš náhodné rozhegané selfie fotky náhodných ľudí na neznámych miestach.

BeReal je o autenticite

Nová aplikácia BeReal sa zbavila známky oceňovania, aby ste sa tu cítili príjemne (a nie deprimovane ako na Instagrame). Jediným pozitívnym bodom je fakt, že náš život je často nudný, monotónny a neupravený. Život nie je len v private jet na Maldivách, ale aj doma, v pracovni, so psom, bez mejkapu či v lese a podobne. 

 A v tom sme si všetci podobní. Pre mňa je napríklad aj takáto pravdivá až nudná banalita takpovediac skľučujúca. Potrebujem náznak radosti, vidieť niečo motivujúce, inšpiratívne, napĺňajúce energiou a estetickosťou. 

Spasenie od frustrácie z informačných tokov viete vyriešiť vypnutím sa od internetu, televízie a toxických ľudí – to pomáha najlepšie.

Sociálnu sieť odporúčam využívať vyslovene na účely zárobku, podnikania a komunikácie so zákazníkmi. Váš život, čas a hranice privátnosti sú len a len vaše. Nenechávajte tam miesto pre sociálnu sieť – nech by sa volala akokoľvek.

 

 

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
23. apríl 2024 07:31