Už ste sa niekedy zamysleli, ako veľmi nás ovplyvňuje reklama?
StoryEditor

Neuveríte, ale vďaka reklame je ešte aj ten Santa Claus červenší!

Už ste sa niekedy zamysleli, ako veľmi nás ovplyvňuje reklama?

Akú moc má nad našimi rozhodnutiami?

Obrovskú.

A keď Vám bude ktokoľvek tvrdiť, že on je imúnny, že on nepozerá televízor a používa AdBlock, tak ho poproste, nech vám nakreslí Santa Clausa/Dedo Mráza.

Pretože, verte či nie, ešte aj za to, že ho všade vidíme ako tučného vysmiateho deduška s bielou bradou a v červenom kostýme, môže do veľkej miery práve tá nenávidená reklama!?

Na prvých obrázkoch ešte z 19. storočia bolo úplne bežné, že Santa nosil nielen červený oblek, ale aj zelený, modrý alebo žltý. Vyzeral aj ako mních, malý škriatok alebo chudý vysoký pánko, lebo veď s veľkým bruchom by sa nedokázal prepchať cez komín.

Ale potom vstúpila na scénu nová rozmáhajúca sa firma, ktorá úspešne „kolonizovala“ celý svet. Značka, ktorá v roku 1928 prvýkrát sponzorovala letnú olympiádu a do dnešného dňa tak robí, bez jedinej prestávky. Produkt s takým výrazným obalom, že ho spoznáte aj po tme.

Tušíte, o kom hovorím?

No, samozrejme, že o Coca-Cole. ?

Napriek všetkému úspechu, popularite a rastúcim tržbám riešili v Coca-Cole jeden zásadný problém – ľudia ich vnímali ako letný osviežujúci nápoj a podľa toho si ho aj kupovali. To je presne ten dôvod, prečo na zimu pozatvára 99 % zmrzlinární, a prečo v lete len ťažko kúpite varené víno.

Lenže oni potrebovali predávať celý rok, lebo veď v továrňach sa musí svietiť, zamestnanci chcú výplaty a majitelia zisky aj v tej najväčšej najkrutejšej zime. Ako vyriešiť tento zamotaný problém?

Dumali tie ich kreatívne obchodnícke mozgy, dumali, až vydumali – musíme sa prepojiť s témou Vianoc.

Po pár neúspešných pokusoch dali v roku 1931 úlohu umelcovi Haddonovi Sundbloomovi. Vraj mu zaplatili 1000 dolárov, na tú dobu neuveriteľne vysokú sumu (za 7 stoviek ste mali nové auto). Výsledkom spolupráce bol obrázok taký dobrý, reklama taká populárna, že Sundbloom pre nich kreslil ďalších 35 rokov, až kým nemal 75!

No, a keď už mala Coca-Cola takúto parádnu kreatívu, začala dlhodobo vrážať obrovské peniaze do komunikácie… A do dnešného dňa tak robia. 

Vďaka tomu dosiahli dve veci.

Po prvé, že Deda Mráza nakreslí v červenom aj ten najväčší odporca reklamy.

Po druhé, že firma má v zime 80 – 90 % tržieb ako v lete.

Vidíte, žiadne virálne kampane, nové technológie, TikToky, zoptimalizované PPC-čka na Googli, growth hacking buzzwordy.

Kreativita, konzistencia, dlhodobosť, to sú mocné zbrane, nielen v komunikácii. 

Prepojenie Santu a Coca-Coly je toho prekrásnou ukážkou. 

Ale mám pre vás ešte jeden príklad, lepší, krajší.

Príklad, o ktorom 99,9 % Slovákov a Čechov ani len netuší.

V Japonsku si nedávajú na štedrovečerný stôl kapustnicu, kapra alebo zemiakový šalát. Tam sa tvoria dlhé rady pred KFC-čkami! Za jeden deň urobia 10-násobok tržieb celoročného priemeru. Neuveríte, kým neuvidíte.

Šťastné a veselé sviatky vám prajem!

Filip

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. december 2024 11:43