Akú moc má nad našimi rozhodnutiami?
Obrovskú.
A keď Vám bude ktokoľvek tvrdiť, že on je imúnny, že on nepozerá televízor a používa AdBlock, tak ho poproste, nech vám nakreslí Santa Clausa/Dedo Mráza.
Pretože, verte či nie, ešte aj za to, že ho všade vidíme ako tučného vysmiateho deduška s bielou bradou a v červenom kostýme, môže do veľkej miery práve tá nenávidená reklama!?
Na prvých obrázkoch ešte z 19. storočia bolo úplne bežné, že Santa nosil nielen červený oblek, ale aj zelený, modrý alebo žltý. Vyzeral aj ako mních, malý škriatok alebo chudý vysoký pánko, lebo veď s veľkým bruchom by sa nedokázal prepchať cez komín.
Ale potom vstúpila na scénu nová rozmáhajúca sa firma, ktorá úspešne „kolonizovala“ celý svet. Značka, ktorá v roku 1928 prvýkrát sponzorovala letnú olympiádu a do dnešného dňa tak robí, bez jedinej prestávky. Produkt s takým výrazným obalom, že ho spoznáte aj po tme.
Tušíte, o kom hovorím?
No, samozrejme, že o Coca-Cole. ?
Napriek všetkému úspechu, popularite a rastúcim tržbám riešili v Coca-Cole jeden zásadný problém – ľudia ich vnímali ako letný osviežujúci nápoj a podľa toho si ho aj kupovali. To je presne ten dôvod, prečo na zimu pozatvára 99 % zmrzlinární, a prečo v lete len ťažko kúpite varené víno.
Lenže oni potrebovali predávať celý rok, lebo veď v továrňach sa musí svietiť, zamestnanci chcú výplaty a majitelia zisky aj v tej najväčšej najkrutejšej zime. Ako vyriešiť tento zamotaný problém?
Dumali tie ich kreatívne obchodnícke mozgy, dumali, až vydumali – musíme sa prepojiť s témou Vianoc.
Po pár neúspešných pokusoch dali v roku 1931 úlohu umelcovi Haddonovi Sundbloomovi. Vraj mu zaplatili 1000 dolárov, na tú dobu neuveriteľne vysokú sumu (za 7 stoviek ste mali nové auto). Výsledkom spolupráce bol obrázok taký dobrý, reklama taká populárna, že Sundbloom pre nich kreslil ďalších 35 rokov, až kým nemal 75!
No, a keď už mala Coca-Cola takúto parádnu kreatívu, začala dlhodobo vrážať obrovské peniaze do komunikácie… A do dnešného dňa tak robia.
Vďaka tomu dosiahli dve veci.
Po prvé, že Deda Mráza nakreslí v červenom aj ten najväčší odporca reklamy.
Po druhé, že firma má v zime 80 – 90 % tržieb ako v lete.
Vidíte, žiadne virálne kampane, nové technológie, TikToky, zoptimalizované PPC-čka na Googli, growth hacking buzzwordy.
Kreativita, konzistencia, dlhodobosť, to sú mocné zbrane, nielen v komunikácii.
Prepojenie Santu a Coca-Coly je toho prekrásnou ukážkou.
Ale mám pre vás ešte jeden príklad, lepší, krajší.
Príklad, o ktorom 99,9 % Slovákov a Čechov ani len netuší.
V Japonsku si nedávajú na štedrovečerný stôl kapustnicu, kapra alebo zemiakový šalát. Tam sa tvoria dlhé rady pred KFC-čkami! Za jeden deň urobia 10-násobok tržieb celoročného priemeru. Neuveríte, kým neuvidíte.
Šťastné a veselé sviatky vám prajem!
Filip