Sunday ADucation Lukáša Lukoniča.
StoryEditor

Sunday ADucation #8: V júli to bolo s marketingom značiek ružové

V najnovšom blogu ponúkam posledné ohliadnutie sa za Cannes Lions, dávam do pozornosti tip na podcast o najnovšej kampani k filmu Barbie a píšem aj o legendárnej rádio kampani The Real Man of Genius.

Barbie zdvihla latku 

Film som ešte nevidel, ale videl som nevídanú kamapň Mattela & Warner Bros. Akože, spraviť si ako branded content ku svojej značke Ačkový celovečerák je samo o sebe frajerina. A keď ten film ešte vypredáva kinosály po celom svete.. Top.

Už pri The Lego Movie som smékal. Barbie so svojou globálnou kampaňou, do ktorej namočili Google, Airbnb aj telefónnu búdku pred Tower Bridgom šupli latku ešte trocha vyššie. Ako jednoducho to vyzerá, keď sa to vie robiť. V tomto prípade žiadna prelomová kreatíva, ale marketérsko-accountsky masterpiece.

Viac o dvojhodinovej reklame, za ktorej sledovanie si ľudia s radosťou zaplatia 10 eur, si radšej vypočujte podcast Adweeku

Guerilla viac na školách ako v uliciach

Boli momenty, keď som mal ako študent reklamy pocit, že guerillové kampane tvoria veľmi výraznú časť marketingu značiek.

Moja teória je, že komunikácia, ktorá je pochopiteľná na prvé pozretie, sa vyučujúcim jednoducho vysvetľovala oveľa lepšie ako košaté kampane. A priznám aj, že presne z rovnakého dôvodu som na posedenie prelúskal knihu Guerilla Advertising. Až by som povedal, že milovník reklamy z nej bude mať taký ten TikTok feeling. Strana za stranou nový vzrušujúci dopamínobudič.

Inak, keď som hovoril o guerille v kontexte študentských čias, v tretiaku sa podarila takáto vec. Viac v článku Stratégií. Dostalo to vtedy v Stratégiách 8 bodov, vyhralo mesačné hodnotenie a ja som na intrákovej izbe A303 otváral čerešňu so Spritom na oslavu (smiech). 

Akože, s odstupom času by som to, samozrejme, urobil celé inak. Ale veď, na to, že som mal 20 rokov a toto bola total punkáčina za 5 korún, tak hádam celkom fajn. Link na knihu Guerilla Advertising nájdete TU.

The Real Campaign of Genius

Reklama ľuďom kradne čas. A keď potom ten Trójsky kôň ešte aj vyzerá ako postihnutá mulica.. Proste bolo by fajn robiť tú komunikáciu čo najlepšie. Aby to ľudí aspoň trochu bavilo. Bud Light v 99-tom išiel také bomby, že si hlavné postavy ich kampane volali robiť live vystúpenia na eventoch.

Vlastne nechápem, ako po úspechu The Real Man of Genius môže ešte niekto vytiahnúť, že poďme robiť výkonnostný marketing (smiech). Preháňam, ale veď uznajte. Značka spomenutá v posledných piatich sekundách spotu, nulový link na produkt, ale spojenie pozitívnej emócie a Bud Light extrémne. Všetko "len" vďaka krásne trafeným insightom a famózne uje*anému copywritingu. „It is silly, but silly works!“

Link na epizódu podcastu Tagline o kampani Bud Light The Real Man of Genius nájdete TU

You Cannes see them all 

V rámci Sandej Edžukejšn sa tu vystriedalo vyše 40 rôznych tipov na sexi content o reklame. Teraz sem prvýkrát dávam taký, ktorý tu už raz bol. Lebo pred nedávnom skončilo Cannes Lions. Lebo veľa ľudí o jedinej stránke, kde nájdu všetky práce zadarmo stále nevie. Lebo móžem (smiech). 

No ale ozaj boli zase v Cannes super, inšpiratívne veci. Spisovateľ musí čítať, režisér chodiť do kina a človek pracujúci v reklame by mal vedieť, aký trend v aktuálnom roku nastavili kreatívne festivaly. Kliknite na 2023 a popozerajte. Za seba vypichnem napríklad tieto práce: 

Heinz - Ketchup Fraud

  • Agentúra Rethink Toronto
  • Minulý rok získal Heinz 3 kovy, čo bolo najviac za poslednú dekádu. Latka bola nastavená vysoko.
  • Stratégovia robia dlhodobo z Heinzu synonymum pre kečup. Umbrella “It has to be Heinz.”
  • V roku 2022 vyhrala zlato kampaň, kde nechali ľudí z rôznych častí sveta nakresliť kečup. Výsledok bol, že nakreslili Heinz. Tento rok má táto kreatíva dva silné follow ups. Jeden je, neprekvapivo, s použitím AI. V druhej, podľa mňa lepšej kampani s názvom Ketchup Fraud spravili z nevýhody komunikačnú výhodu. Inak, pamätá si ešte niekto kampaň Deisel z roku 2018?

Skinny - Phone it in

  • Agentúra Colenso BBDO Auckland
  • Pekná hyperbolka. Skinny je low-cost. Až tak low-cost, že ešte aj reklama je low-cost.
  • Ľudia majú radi pozornosť. Keď suplujú celebrity. Preto to fungovalo.
  • Cool je, že vytvorili 34 textov na mieru podľa toho, kde sa s nimi ľudia stretli. Keď bola reklama umiestnená napríklad pri parkovisku, začínala “nikdy by som nebola povedala, že budem stáť na parkovisku a zadarmo nahrávať reklamu pre Skinny...”

Korean National Police Agency - Knock Knock

  • Agentúra Cheil Worldwide Seoul
  • Silné aj vďaka tomu, že obete domáceho násilia majú sklon nenahlasovať situáciu po tom, ako ustane. Rozmyslia si to, útočník sa ospravedlní a oni veria, že sa to už nestane.
  • Takéto kontaktovanie polície im pomôže aj pri neskoršom dokazovaní.
  • Je super, že info kampaň zacielili najmä na miesta, kde sa nachádzajú ženy.
  • Existuje aj gesto, ktoré funguje v osobnom styku - #signalforhelp. Gesto vzniklo v roku 2021 a už bolo využité aj na Slovensku.
01 - Modified: 2024-10-06 07:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Je Zlatý Klinec druhý najlepší reklamný event v Európe? 02 - Modified: 2024-09-11 11:11:15 - Feat.: - Title: Fungujú vzťahy na diaľku? Niekedy môžu byť dokonca aj jedinou správnou voľbou 03 - Modified: 2024-06-02 06:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Česká kreativita, slovenská EFFIE a 93 spotov od Apple 04 - Modified: 2024-05-05 08:01:11 - Feat.: - Title: SUNDAY ADUCATION: Čo umelá inteligencia nedomyslela a ako sa mi páči Žltá kniha budovania značky 05 - Modified: 2024-03-03 13:58:53 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: O tendroch, vedúcich a Super Bowle
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 11:55