Tipy Lukáša Lukoniča na atraktívny marketingový obsah.
StoryEditor

SUNDAY ADUCATION: Čo umelá inteligencia nedomyslela a ako sa mi páči Žltá kniha budovania značky

Blog Lukáša Lukoniča tento mesiac prináša ľuďom, ktorých baví vzdelávať sa v reklame a marketingu ďalšie dva užitočné tipy.

Autorské práva a AI revolúcia

O umelej inteligencii sa toho už popísalo hodne. Kým väčšinou je skloňovaná v súvislosti s tým, či a koho pripraví o prácu, sú aj ľudia, ktorým nepochybne prácu vystaráva. Právnici.:)

Na pozadí revolučného pokroku, nad ktorým tu všetci ochkáme, sa totiž ako vždy odohráva mocenská vojna gigantov. Microsoft, Google a Meta každým ďalším svojím AI krokom šliapu v mene vyššieho dobra viac a viac po autorských (a iných) právach umelcov, novinárov, športovcov, celebrít...

Textový model Chat GPT už pred časom skonzumoval všetok textový obsah z internetu. Kradol, ehm, teda, učil sa z každého článku, knihy, blogu, webstránky. Jeho napredovanie by sa výrazne spomalilo, nebyť vynaliezavých inžinierov Open AI, ktorí vyvinuli iný AI tool. Na prepis videoobsahu.

Nech sa páči, ďalšie miliardy slov k mání. Do 2026 sme safe. Je to legálne? Nie. Oplatí sa to Microsoftu? Definitívne. O to viac, ak ho najväčší server, ktorý by mal chrániť práva seba aj svojich content creatorov ani nezažaluje? Prečo ale odrazu taký altruistický prístup od inak večného rivala? Nuž Google veľmi dobre vie, že obsah YouTube a ďalších internetových platforiem ilegálne využíva aj jeho Gemini.

V každom prípade je žalôb na AI spoločnosti aj tak dosť. Midjourney obviňujú najväčšie filmové štúdiá. Open AI žalujú spisovatelia, Elon Musk aj New York Times, ktorého najnovší podcast o tejto téme si odporúčam vypočuť. 

V téme pokračujú aj týmto odomknutým článkom, kde si môžete zahrať také novodobé "Nájdi 5 rozdielov": 

Docela zábavná podívaná.:)

 

Nedeľné čítanie o žltej knihe

Niekoľko mesiacov dozadu som tu dával shoutout chalanom z Buzzworldu. Z môjho podľadu boli práve oni prví, komu sa na Slovensku podarilo prasknúť bublinu a dostať svoj marketingový projekt mimo obligátnych 2000 brenďákov a pracovníkov reklamných agentúr.

Prirodzene sa tu teda musí objaviť aj Žltá kniha budovania značky od Michala Pastiera. Kľúčom k jej mainstreamovému úspechu je, že podobne ako podcast Peter Šebo a Gabriel Tóth cieli veľmi široko. Využíva, že ľudí, ktorí majú vlastný biznis, alebo o ňom aspoň uvažujú, nie sú jednotky, ale desiatky tisíc.

Kým z klientskej strany brandže počúvam takmer výlučne pozitívne reakcie, v agentúrach sa nájdu aj skeptici. Tí knihe namietajú najmä kompetenciu. Že na Slovensku sú momentálne aj etablovanejšie a výkonnejšie agentúry ako Bigname či Darwin, v ktorých Michal pôsobí.

Ja si myslím, že na to, aby ste napísali dobrú kuchárku nemusíte byť chef z Eleven Madison Park. Nakoniec, publikácií z nášho reklamného prostredia tu už bolo niekoľko. Keďže obyčajný smrteľník veľmi nerozlišuje, ktorá agentúra má akú históriu a počet ocenení, sú miskami váh úspechu na konci dňa len kvalita a šikovnosť autora. Fair enough.

Mňa Žltá kniha budovania značky bavila. Ak by som jej mal niečo vyčítať, bolo by to len, že málo priznáva kredity zahraničným tvorcom konceptov, ktoré sú v nej pod inými názvami parafrázované. Za všetky cudzojazyčné almanachy spomeniem How Brands Grow od Byrona Sharpa.

Nie je pochýb, že Žltá kniha slúži aj ako šikovné selfpromo. Jej úžitok je ale oveľa širší a dovolím si povedať, že v nasledujúcich rokoch môže byť do určitej miery transformačný pre celú brandžu.

Jednoduchým spôsobom vysvetľuje empiricky overené moderné marketingové postupy aj ľuďom, ktorí by sa k ním inak nedostali. V neradostných situáciách ako búrka kompetencií či príliš lineárny schvaľovací proces, ktoré sú v nej popisované sa rozhode nájde nejeden kreatívec, marketér aj majiteľ firmy. Vďaka tomu nás všetkých, verím, čaká v budúcnosti o trocha viac vzájomného pochopienia.

Žltá kniha budovania značky je veľmi vhodná pre marketingy firiem aj pre foundrov samotných. Palicu by som ale nad ňou nelámal ani z pozície človeka pracujúceho v reklamnej agentúre. Jednak, povedzme si na rovinu, máloktorý junior vie, čo sú brand kódy alebo atribút značky (Pastier ho nazýva OSŤ). Dvak, je veľmi bohatá na inšpiratívne príbehy známych spoločností. Tými mi v najlepšom zmysle slova pripomínala Ogilvy on Advertising a určite obohatí aj seniorov s marketingovú stratégiu v malíčku.

A ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na inšpiratívny reklamný obsah, velice odporúčam sledovať ma na LinkedIne.

 

Príjemnú ADukáciu, priatelia.

 

01 - Modified: 2024-10-06 07:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Je Zlatý Klinec druhý najlepší reklamný event v Európe? 02 - Modified: 2024-06-02 06:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Česká kreativita, slovenská EFFIE a 93 spotov od Apple 03 - Modified: 2024-03-03 13:58:53 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: O tendroch, vedúcich a Super Bowle 04 - Modified: 2024-01-07 14:24:44 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Vianočné mory, ale aj top kreativita 05 - Modified: 2023-12-03 08:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation #12: Dva knižné tipy na sviatky a legenda na pohľadanie
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
30. október 2024 22:15