Češi sú majstri v hokeji. Aj v reklame?
Gramatické okienko na úvod: Ospravedlňte používanie českého slova Češi, miesto slovenského Česi. Oni to strašne nemajú radi bez mäkčeňa a počas mojej krátkej anabázy v Prahe ma to takto preučili.
Pôvodne som chcel odkazovať na deň detí a písať o reklamách, ktoré sú postavené na detských insightoch. Spoločenský diskurz v ostatných dňoch ale vďaka víťazstvu na domácich MS skôr patril českému hokeju. A keďže mám k tomuto športu od malička blízko, inšpirovalo ma to, aby som túto radostnú udalosť reflektoval aj do nedeľnej adukácie.
O českej reklame sa toho na Slovensku už porozprávalo dosť. Z úst ľudí, ktorí si vyskúšali pôsobenie v niektorej z pražských agentúr (áno, aj v Česku sa 90 % trhu odohráva len v hlavnom meste) často zaznieva, že tamojšia brandža hrá viac na istotu. Vyššie budgety na väčšom trhu velia taktike hlavne nič nepokaziť. Riskantné prihrávky na modrej nevidíme často. Niekedy sa z výsledkov českých súťaží, do ktorých sa prihlasujú aj slovenské agentúry zdá, že dokážeme bratov v reklamnej kreativite dokonca pomerne ľahko porážať.
Ak by sme to spriemerovali, zrejme by naozaj vyšlo, že v dvoch tretinách prípadov slovenská reklama nad tou českou vedie. Potom ale príde posledná časť zápasu. Pozrieme sa na úspechy z Cannes a úsmev na tvári nám zamrzne ako po neuznanom presilovkovom góle proti Nemcom. Kým my sme posledného leva dokázali získať v roku 2016, česká reklama je oceňovaná každoročne. Češi majú v tejto disciplíne oveľa lepší ťah na bránu. Miminálne pri prihlasovaní k tomu pristupujú výrazne kobercovejšie. Aj keď prekonať v kvantite prihlášok tri slovenské z roku 2022 zase až taký veľký problém nie je. Well, kto nevystrelí, nedá gól.
Zlé jazyky hovoria, že Češi k sebe na festivaloch nie sú takí prísni a kde-tu dopomôžu prihláške aj trochou polopravdy. Nešportové spravanie alebo nutná realita, bez ktorej sa v konkurencii 30 tisíc prác na Cannes Lions vyhrať nedá? Nechám na vás. Ja túto federálnu konfrontáciu vidím na remízu a tu si odkladám tri české kampane, ktoré v ostatných rokoch bodovali najviac.
Hackathlon Známkamaráda
Češi majú dobrý hokej, dobrú vládu, dobrého prezidenta. Ale nebolo tomu tak vždy. V roku 2020 prežívali marazmus a museli sa brániť.
13 minút
Toto je gól. Moja vôbec najobľúbenejšia česká kampaň. Krásna, čistá PR kreativita, v ktorej jedna vydarená špeciálka strieda druhú. Pozrite si ju TU.
Fofrtaška
Hmm, ten názov kampane v angličtine nefunguje. Viem si predstaviť, že u nás by sme kvôli tomu prihlášku na CL odpískali. Češi jej jednoducho vymysleli nové meno. Reklamu si pozrite TU.
Effie 2023 ústami porotcov
Je mi veľmi sympatické, keď sa nejaký projekt robí dlhodobo a v konzistentnej kvalite. Aj keď je v našej brandži v priemere asi viac early adopters ako vo väčšine iných, stále si skutočnosť, že TRIAD Advertising nabehli na trend podcastov už v máji 2019 zaslúži klobúk na podlahe.
Najnovšie začali v rámci materského seriálu Marketing bez obalu vychádzať časti aj od stratégov agentúry s názvom Stratosféra. Hneď štvrtá epizóda ma zaujala natoľko, že by som ju chcel vypichnúť aj tu.
Monika Farkašová, Šimon Gál a Martin Woska sa v nej vracajú k EFFIE 2023 a je to miestami super zaujímavé. Napríklad, keď chvália moju kampaň Deti v núdzi musí byť vidieť pre Úsmev ako dar. Alebo ešte keď komentujú, prečo sa im veľmi páčila práca pre Kofolu od mojich super šikovných kolegov z Wiktor Leo Burnett.
No ale vážne. Dobre to počúvalo od začiatku do konca. Zaujímavé boli insighterske pohľady z diskusií v porotách, štatistiky aj porovnanie slovenskej Effie s európskou alebo s so súťažou Warc. Jediné, čo človeka ľúbiaceho kreativitu v reklame trocha pichne v ušiach bude, že zdá sa tentokrát nebol prienik medzi kreatívnymi a efektívnymi kampaňami až taký veľký. Nevadí. Nie každý deň je nedeľa. Aj keď zrovna dnes áno.:)
Kampaň desaťročia, ktorú nikto nepozná
Zlé jazyky by povedali, že ten headline som poprášil trochou žurnalistického clickbaitu. No ale uznajte, seriál Get a Mac v našich končinách nepatrí medzi najčastejšie skloňované klasiky reklamného sveta nultých rokov. A pritom by si to zaslúžil. Emócie v reklame nikdy nie je dosť a smiech je (americkí vedci zistili) najsilnejšia emócia, ktorú môže reklama vyvolať.
Aké asi teda bolo 8 mesiacov dostávať negatívny feedback od samotného Steva Jobsa? Čo ho nakoniec predsa presvedčilo pre ideu dvornej agentúry aj vo chvíli, keď už mal na ruke armádu iných svetových kreatívcov? Na akých insightoch boli postavené najikonickejšie z 93 komediálnych spotov? Čo sa stalo s kampaňou, keď na trh prišiel operačný systém Windows Vista? ?
Vypočujte si epizódu podcastu Tagline o kampani od Apple, v ktorej medzi rokmi 2006 až 2009 trolili Microsoft s neuveriteľnou kadenciou 30 spotov ročne. V hlavných úlohách Justin Long ako Macintosh a John Hodgman ako PC. Ocenená Adweekom v kategórii kampaň desaťročia.
No a ak sa vám môj seriál páči, nehanbite sa dať mi follow na LinkedIne, kde nájdete podobného obsahu ešte viac. Poteším sa.
Peknú adukáciu, priatelia.