Denis Rak. Performance Director Digiline.
StoryEditor

Tak veľmi v Google zbožňujú cookies, že sa ich nevedia vzdať?

Aká je pravda o 3rd party cookies v rámci Chrome? Svoj pohľad prináša Denis Rak, Performance Director Digiline.

Ohľadom 3rd party cookies, celkového cross-domain trackovania a tlaku na zvýšenie súkromia používateľov sa posledné roky hovorí veľmi veľa. Je to takmer každodenný chlebíček.

Safari (Inteligent Tracking Prevention) či Firefox (Enhanced Tracking Protection) už dávno blokujú 3rd party cookies. Navyše, Apple prišiel minulý týždeň s "Private Browsing 2.0", kde ešte prísnejšie kladie dôraz na maximálne súkromie používateľov. Stáva sa tak takmer nemožným "sledovať" používateľov v rámci Safari. Zdôrazňujem, takmer.

Od Google sme dlho počúvali, že nie je otázka "či" ale "kedy" rovnako pristúpi k viac privacy riešeniu a úplne ukončí podporu 3rd party cookies. 2022, následne 2024, Q1 2025, až pokým 22. júla 2024 vydal Google stanovisko, že sa koniec 3rd party cookies zatiaľ odkladá na neurčito. Sme opäť tam, kde sme začali? A prečo je okolo Google Chrome taký hype?

Pozrime sa na to celosvetovo cez čísla. Google Chrome zodpovedá za bez mála 2/3 celosvetového využívania internetových prehliadačov. Je tak absolútnou jednotkou s masívnym náskokom pred akýmkoľvek konkurentom. Už veľmi dlho špecializovaný team v rámci Google pracoval na projekte s názvom Google Privacy Sandbox. Mal byť náhradou a privacy safe riešením v cookieless ére, keď Google ukončí podporu 3rd party cookies. Aktuálne stanovisko Google hovorí, že používateľ si bude môcť sám vybrať.

Môže si informovane vybrať - ak súhlasí so zberom cookies a ich poskytovaním 3. stranám, je to jeho slobodné rozhodnutie, na ktoré dá súhlas. Slobodný a informovaný (správna cookie lišta, Google Consent Mode). Alebo si bude môcť vybrať úplne nový spôsob ísť cestou úplne novej "experience" v rámci Chrome, ktoré používateľom poskytne Privacy Sandbox. Úplne do detailov k Privacy Sandboxu dnes priestor nemáme ale pre predstavu:

Google Privacy Sandbox je iniciatíva, ktorá má za cieľ zlepšiť súkromie používateľov pri surfovaní na internete a zároveň umožniť inzerentom efektívne cielenie reklám. Má byť náhradou 3rd party cookies menej invazívnymi technológiami. Používa FLoC, ktoré anonymizuje údaje zoskupovaním používateľov do kohort na základe ich prehliadacích „návykov“. Tým sa anonymizujú individuálne údaje a používateľ je zaradený do širšej skupiny ľudí s podobnými záujmami. Celkovo je Google Privacy Sandbox snahou o nájdenie rovnováhy medzi potrebou súkromia používateľov a potrebami inzerentov.

Aktuálna, najnovšia informácia od Google je akýmsi hybridom, kedy Google Chrome bude stále podporovať 3rd party cookies ale zároveň i cielenie cez Privacy Sandbox API. Je to správny prístup? Nevzniknú tým ďalšie potenciálne, duplicitné náklady pre inzerentov? Čo si používatelia vyberú? To sú otázky budúcnosti.

Napriek všetkým týmto zmenám a novinkám stále platí, že 1st party cookies sú novým digitálnym zlatom. Ak už inzerenti začali pracovať na integrácii Server Site Tagginu majú veľkú výhodu. 3rd party cookies tu s nami zatiaľ zostávajú v rámci Google Chrome na trvalo a najbližšie roky to nevidím na žiadnu výraznú zmenu. Napriek tomu odporúčame maximalizovať zber a prácu s 1st party cookies a implementovať SST.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. október 2024 14:06