Humor v reklame treba brať vážne, aj o tejto téme píše Lukáš Lukonič vo svojom najnovšom blogu.
StoryEditor

Sunday Aducation: Olympiáda vs Majstrovstvá Európy

Mesiac sa s mesiacom snúbil, ME vo futbale vystriedali OH v Paríži a ja som tu opäť so svojimi múdrosťami na tému reklama a marketing. 

Okrem športu sa dozviete aj čo majú spoločne Rusovce a Cannes a dám vám tip na veľmi užitočný LinkedIn profil. Príjemnú adukáciu priatelia. 

Ako to vyzerá so športom? 

Tento rok je nepochybne vlhkým snom každého tunajšieho športového fanúšika. Hokejové majstrovstvá boli za rohom, Slovensko sa celkom úspešne zúčastnilo aj na futbalových ME a práve prebieha olympiáda v Paríži. A práve ostatné menované dve udalosti ma inšpirovali k tohtotýždňovej téme. Ako nedizajnér môžem ich identitu hodnotiť len veľmi subjektívnym, pololaickým okom. Predsa sa o to ale pokúsim, pretože rozdiel sa mi zdá byť veľký. 

 

Vizualita Majstrovstiev Európy vo futbale pozostáva zo šiestich farieb, spravidla použivanývaných spolu. Ako to chápem ja, majú reprezentovať rôznorodosť európskych krajín. Čo sa mi teda, pri všetkej úcte, zdá dosť generické, aplikovateľné na akýkoľvek druh medzinárodného súťaženia.

K futbalu vizualitu prináša bližšie len väčšie využívanie zelenej farby na niektorých nosičoch. Napríkald pri predstavovaní jednotlivých hostiteľských miest. Tu je ale problém v tom, že krikľavá zelená je farbe trávnika tak podobná, že ze s ním na štadiónoch z niektorých uhlov splývala.

Ak ma na tomto dizajnovom prístupe niečo baví, je to rozbíjanie nudných základných farieb patternami. Dúfal som ale aspoň v jednoduchú logickú filozofiu ich použitia. Napríklad, že boli inšpirované tvarmi použitými vo vlajkách jednotlivých krajín. Nikde som sa takúto informáciu nedočítal, takže predpokladám je to zase zrejme vyexplikované len tou rozmanitosťou národov v Európe. Čo som sa, naopak, dočítal je, že “netradičný tvar loga je inšpirovaný tvarom olympijskeho štadióna v Berlíne”. Čo je síce pekné, ale oválny štadión má okrem Berlína ešte asi tak 7394 iných svetových miest. 3/10, tuto si pozrite prezentačné video.

Kde hejtujem Nemcov, tam treba pochváliť Francúzov. Od loga cez celý branding OH. Nespomínam si, že by som niekedy videl tak elegantnú identitu športovej udalosti. Vo svete testosterónu, ostrých farieb a tvarov je neskrývaná subtílnosť a štipka ženskosti extrémne príjemná zmena. Stelesnenie energie Paríža. Najviac sa mi páči ako to celé vyzerá na športoviskách. V tomto prípade platí, že lepšie raz vidieť ako 100x počuť. 

10/10, pozrite si tuto 

Inak, keď sme sa o identite parížskych OH bavili v práci, kolegyňa Barbara Kršková vytiahla tento skvost. Mexico 68, bomba.

Kŕmte svoj feed fresh reklamou 

Ak by som písal, že presne viem, kedy som dal follow LinkedIn stránke Good Ads Matter, klamal by som. Čo ale viem určite je, že vy by ste ju mali začať sledovať práve teraz. 

Za tie roky v brandži som si na sockách polajkoval nejeden profil ukazujúci zaujímavé svetové case studies. Je to super, pretože tak človek trocha hackne prokastrináciu a aj keď práve scrolluje sociálnu sieť, okrem memečiek, hejtu v komentároch a postrelených demagógov na neho vyskakuje aj nejaký hodnotnejší obsah. 

Projekt Good Ads Matter, ktorý od 2022 ťahá indická agentúra Purpose Studios určite patrí medzi to najlepšie, čo sa dá sledovať. Má prehľadný web s case studies na rôzne témy, Instagram, kde dávajú najmä spoty (lebo veď video ide bomby) a LinkedIn, na ktorom sa vynímajú najmä najnovšie printy a OOHčka. Neviem ako to robia, ale 80 % printových kampaní, ktoré vyhrávajú na súťažiach po celom svete som videl s veľkým predstihom práve u nich. 

Mohli na skrčené plechovky od Coca-Cola, pre ktoré bol Cannes prvý festival a hneď dostali Grand Prix, upozorňovať už dva mesiace vopred? Mohli. Inak, z poslednej vety by sa v angličtine dal urobiť dobrý jazykolam. Can canes win the Cannes? 

Humor v reklame treba brať vážne

Nedávno sa v krásnych priestoroch Sľuku v Rusovciach pod záštitou Wiktor Leo Burnett konal ďalší ročník super eventu Cannes Predictions. Opäť sme na ňom okrem iného riešili aj trendy, ktoré vzišli z najväčšieho reklamného festivalu a hýbu brandžou vo svete aj doma na Slovensku. Jedným z najskloňovanejších buzzwordov bol humor a práve bloku na túto tému som sa v rámci Cannes Predistions venoval aj ja. V nasledujúcich riadkoch sa s vami podelím o pár poznatkov, ktoré sme spolu s Petrom Kačenkom dali dokopy. 

Téma nedostatku humoru v reklame sa výraznejšie otvorila už na minuloročnom CL. Podporená bola aj exaktnými dátami, kde napríklad Kantar zistil, že počet oceňovaných humorných reklám kontinuálne klesá už od roku 2002. S peakmi počas ekonomickej krízy v roku 2008 aj nedávneho COVIDU.

V roku 2022 bola len jedna z 10 ocenených reklám v Cannes postavená na humore. Pritom štúdie hovoria také veci, že sranda bokom. Až u 90 % ľudí platí, že ak je reklama humorná, je pre diváka aj zapamätateľnejšia. Ehrenberg-Bass Institute zase zistil na vzorke 300 reklmám, že až polovica z tých, ktoré využívali humor dosiahla pre klientov nadpriemerné predajné výsledky.

Kreatívci sa teda vo Francúzsku vzácne zhodli s datovými analytikmi. Festival dal humoru priestor dedikovanou kategóriou (a XY subkategórií), ale o ocenené smiešne reklamy nebola núdza ani naprieč inými porotami. 

Keď sa vám nechce lúskať stovky ocenených prác, tu je náš výber toho najlepšieho, čo v kategórii humor svet v ostatných mesiacoch videl. 

Postavili sme ho tak, aby ukázal šírku využitia tohto žánru v reklame. Humor neznamená popukať sa od smiechu a búchať pri pozeraní reklamy v kŕčoch do stola. Naopak. Humor dokáže byť subtílny, intímny a inteligentný. Dá sa využívať v single spotoch, ale rovnako na ňom môže byť postavená aj idea komplexnejšej kampane. 

Baví ma, že mnohé z týchto prác fungovali v širšom kontexte. 

➡ Spot s Michaelom Cerom vyvolal hoax (ktorý tvorcovia v úvode živili), že herec je skutočným majiteľom brandu. 

➡ Pri spote pre Lays boli zas využité autentické "futbalové" kamery, aby celá akcia pôsobila čo najprirodzenejšie. Okamžite sa z toho vďaka tomu stalo virálne video. 

➡ Kampaň so Snoop Dogom bola taká zdieľaná, že som o nej prvýkrát nepočul od Adweeku, ale z úst moderárota Fun rádia. 

➡ Supercute aktivita a mega vtipný spot Hotel La Argentina si podľa mňa zamiluje každý, bez ohľadu na uveriteľnosť. 

➡ No a kampane ako tá pre Testicular cancer society zase vďaka humoru dokážu efektívne a s pozitívnym sentimentom komunikovať ťažké témy. 

Jednoducho, humor je super. Robme ho dobre a viac.

A ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na inšpiratívny reklamný obsah, velice odporúčam sledovať ma na LinkedIne. Diky a peknú nedeľu.

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. november 2024 13:08