Prečo vianočný Telekom všetkých tak baví?
Že je to bomba sa asi baviť nemusíme. Reakcie brandže aj nebrandže hovoria za všetko. Jaro Vígh je kreatívny génius a keď sa na to pozerám takto s odstupom, rok čo rok s ním prehrávať kategóriu film v Young Lions vlastne ani nemuselo byť také frustrujúce. Obligátnych chvál už ale bolo až až. Ja si dovolím malé zamyslenie nad tým, prečo vlastne táto dvojminútová reklama na magentového operátora tak vyčnieva:
1️⃣ Situácia
Len prednedávnom som tu takto bilancoval Zlatý Klinec:
"Kreatívna výzva najbližších rokov by mala mieriť ale ešte o krok ďalej. Spraviť podobne hodnotnú, inteligentnú prácu ako je Slovník alebo Telekomácke Správy a skúsiť ju nejakým spôsobom prepašovať na druhú stranu tak, aby nevyvolala vyslovene negatívnu emóciu."
No a vidíte. Viselo to vo vzduchu. Až sa trochu bojím, či sa v posledných rokoch naozaj na celom svete nenašiel niekto s podobnou ideou a nepokazí nám všetkým radosť.
2️⃣ Metafora
Ja som ale teda ešte princíp praskania sociálnych bublín ilustrovaný pomocou snežných gúľ nevidel. Veľmi sa mi páči, že bezpochýb súvisí s Vianocami, ale nie je klišé ako stromčeky, snehuliaci, santovia...
3️⃣ Rozprávkovosť
Snežné gule zároveň otvárajú priestor naratívu o rozprávkovej krajine, kde dobro a zlo závisí len od toho, z ktorej strany skla sa pozeráte. Rozprávková krajina zas nahráva krásnym maskám, ktoré sú podľa mňa jedným z najdôležitejších faktorov, prečo spot pôsobí tak originálne.
4️⃣ Sound design
Vďaka práci Carol for Charity som sa minulý rok dozvedel, že moja obľúbená Carol of the Bells je pôvodom vlastne ukrajinská ľudovka. Spot Telekomu ma donútil zamyslieť sa, prečo sme ju v "slovenskej" reklame použili prvýkrát (?) až teraz. V každom prípade podobne ako pri legendárnom John Lewis z 2012 a 2013,
aj teraz výber soundtracku veľmi pomohol konečnému výsledku.5️⃣ Medzinárodnosť
Keď sa v brandži hovorí, že prácam v likeability veľmi pomáha vysoké nasadenie, tu to platí jedenásť násobne. Niekde som čítal komentár "takto to vyzerá, keď dostane slovenská reklama svetový budget". Nemôžem viac súhlasiť. Som presvedčený, že čo sa týka kvality nápadov, v ničom nezaostávame za akoukoľvek krajinou západnej Európy. Teraz sa laťka takto parádne podarila posunúť MUW Saatchi & Saatchi a Slovak Telekom. Nabudúce to, verím, môže byť niekto ďalší. Držme si palce.
Mojich top 5 prác z ADC*E 2024
1️⃣ Her Name In The Game
Dlhodobo som na súťažiach fanúšikom strieborných a bronzových prác. Rozdiel v kvalite oproti zlatom oceneným je nebadateľný. Sú ale oveľa menej známe a často sa medzi nimi schovávajú fakt bomby. Ako táto super vec od Serviceplan Italy.
2️⃣ Waiting to Live
Barcelónsky festival je špeciálny tým, že porotcovia majú každý rok úlohu vybrať GPX. Tá musí byť udelená a musí byť len jedna. Tohtoročný držiteľ najvyššieho ocenenia je easy práca s brutálnym dosahom a zimomriavkovou kejskou. Nie som z nej až taký odpálený ako z GPX z roku 2017, ktorú spomínam vždy, keď sa ma niekto opýta na moje obľúbené kampane, ale kvitujem anyway.
3️⃣ The Square Meter
John Hegarty síce povedal slávne “A great ad is 80% idea and 80% execution”, ak by som si ale musel vybrať, zväčša hýkam skôr nad perfektnou ideou. Toto má aj aj. A ten filmový craft je tak super, že som ho sem nemohol nedat. Brutal!
4️⃣ Rights against the Right
Pamätáte ešte ako krajná pravica pochodovala v rodisku Hitlera a každým krokom donatovala organizáciu proti extrémizmu? Alebo ako sa na Spotify podarilo infiltrovať medzi right-wing playlisty? Tak tu je ďalšia podobná kampaň. Možno ešte trocha podarenejšia ako vyššie menované.
5️⃣ Big Blue Bag
Takéto kreatívne OOHčka z nejakeho dôvodu vyšli z módy. Je to škoda. Mne sa páčia a myslím si, že ak sú dnes také rare, musia aj super fungovať. Ako keď sa u nás nerobili pesničkové spoty a zrazu prišiel Dedoles.
Outdoorová reklama už nefunguje…
Hovorili si v roku 2023 španielski marketéri, keď sa rozhodovali kam budú smerovať svoje kampane. Dôsledkom toho medziročný spend na nosiče v madridskom metre klesol o 7 percent. Keď ste najväčšia spoločnosť špecializujúca sa na vonkajšiu reklamu, sedmička po tomto už asi nebude vaše šťastné číslo. Goliáš outdoorovej reklamy JCDecaux sa ale spojil s kreatívnou agentúru DAVID Madrid. No a tí prišli s geniálnou ideou postavenou na 100-ročnej španielskej obdobe našej Blue Grandma.
Čiperná dôchodkyňa Marina Prieto na rozdiel od modrovlasej slovenskej babičky v tej dobe nemala tisícky sledovateľov. Naopak, celý jej digitálny content tvorilo 54 instagramových príspevkov. Ako pracuje v záhrade, spí, polieva kvety... no proste grandma stuff. Ako táto hŕstka nepovšimnutých postov dokázala zvýšiť spendy do madridského OOH? Pozrite si v krásnej heartwarming case study.
Naratív, že tradičné médiá sú dead je skloňovaný aj u nás. Už asi 15 rokov.:D A pritom to je úplný bullshit. Nechápem, ako to môže niekto tvrdiť vo svete, kde televízne evergreeny ako Inkognito alebo Nové Bývanie sleduje 300k+ ľudí. Stačí to "len" urobiť trocha sexi a stále môžete urobiť dieru do sveta. Alebo do zeme, ak ste v tom madridskom metre.
Ak chcete ísť hlbšie aj do tejto kampane, určite odporúčam super epizódu podcastu On Strategy Showcase, kde ju rozoberajú s autormi
A ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na inšpiratívny reklamný obsah, velice odporúčam sledovať ma na LinkedIne. Diky a peknú nedeľu.