Päť trendov na 2027
Kým procesy v našom mozgu sú stále nastavené na zber bobúľ a čeľusť vďaka tepelne spracovanej potrave až nedávno prestala pripomínať pluh na odhŕňanie snehu, vedecký pokrok dosahuje suverénne najdramatickejšiu rýchlosť v histórii ľudstva.
Aj napriek tomu si ale nemyslím, že komunikačné trendy sa dajú predikovať v horizonte jedného roka. Nie, ak sa bavíme v inštanciách presahujúcich pár niche early adopters. A obzvlášť nie vo svete, v ktorom sa na najvyšších miestach riešia také spiatočnícke myšlienky ako to, že chodiť na terapiu by malo človeka diskvalifikovať zo zamestnania.
Kam sa teda podľa mňa bude uberať marketingovo-mediálny svet v nasledujúcich rokoch?
1️⃣ AI vizuály = klišé fotky zo Shutterstocku
Ako v roku 2023 po dvoch mesiacoch prestalo byť cool napísať si intro tech podcastu cez AI a následne s veľkou pompou odhaliť pravdu, tak sa postupne prestanú páčiť vyhladené obrázky z MidJourney. Budeme sa (chvalabohu) vracať k fotoprodukciám alebo minimálne venovať oveľa viac času tomu, aby bol výstup od AI na nerozoznanie od reality. Komu sa to nepodarí, ten je odkázaný generickú a neviditeľnú komunikáciu.
2️⃣ AI hlasoví asistenti
Už je to nejaký piatok, čo som si na Action Button nastavil audio rozšírenie ChatGPT. Využívam ho veľmi často popri šoférovaní a netrpezlivo čakám, kedy sa konečne takáto technológia implementuje do nateraz komicky hlúpej Siri. Sme krok od toho, aby AI dokázalo okrem rešeršu najnovších telefónov a porovnania ich cien aj jeden konkrétny vybrať, pomocou rozpoznávania hlasu zaplatiť a navrhnúť miesta vyzdvihnutia na trase.
3️⃣ Oktagonizácia značiek
Storytelling nie je žiadna novinka. Mám ale pocit, že vďaka firmám ako OKTAGON MMA alebo AC Sparta Praha začína konečne aj menej skúsený, lokálny marketingový manažér chápať jeho silu. Pred pár dňami ma nadchla prednáška generálneho riaditeľa druhej menovanej značky. Tomáš Křivda na holých číslach demonštroval, ako (aj) vďaka posunu v prístupe k contentu dosiahli násobné úspechy v predajoch. Rovnako, ako sa stotožníme s hrdinom knižného príbehu, dokážeme získať sympatie aj k športovcovi, tvorcovi obsahu na sociálnej sieti alebo celej firme. No a kde je sympatia, tam je nákup.
4️⃣ Relativizácia faktov a ústup CSR tém
Bojím sa, že na základe politických trendov, ktoré pripravujú ešte živnejšiu pôdu pre už beztak prerastenú dezinformačnú burinu, bude v najbližších rokoch stále väčšia skupina ľudí žiť v alterverse. A to sa možno odrazí aj v komunikácii značiek. Veď načo kupovať minerálku, ktorá sadí stromy, keď klimatická kríza neexistuje?
5️⃣ AItomatizácia vs. stredovek
Ako sme si zvykli na umývačky a robotické vysávače, naučíme sa delegovať aj duševné činnosti. AI strašne veľa zefektívni, no aktívne s ňou pracovať bude stále len malá časť populácie a mentálna bariéra medzi generáciami resp. mestom a vidiekom ešte výraznejšie narastie.
Najlepších 7 reklám v histórii Super Bowlu
O reklamách z tohtoročnej the big game sa toho už popísalo dosť. Boli kadejaké. Smiešne, vydarené, bizarné, nudné… dajme si ich ale do kontextu. S tým najlepším, čo sme počas tohto sviatku športu od 15. januára 1967 mohli vidieť.
1️⃣Apple – 1984
Reklama, ktorá zmenila reklamu. Ridley Scott, Orwellovská atmosféra, dramatický manifest proti konformite... a na konci Mac. Apple si v ten večer úspešne prisvojili piesoček technologického pioneera a len tak mimochodom odštartovali éru, v ktorej sa prezencia značky počas finále amerického futbalu začala oceňovať miliónmi dolárov.
2️⃣Budweiser – Frogs (1995)
Tri žaby – "Bud", "Weis", "Er". A Američania sa išli zblázniť. Dnes by bol tento level bizaru skôr priemerný. Rozhodne sa nechytá na tvár Seala s telom tuleňa. Tridsať rokov dozadu to bola ale taká odvaha, že tento pivný spot dodnes nájdeme v nejednom reklamnom almanachu.
3️⃣Old Spice – The Man Your Man Could Smell Like (2010)
Jazda na bielom koni, oslnivý úsmev Isaiaha Mustafu a absurdný humor, ktorý sa stal virálom ešte predtým, než si toto slovo začali klienti písať do briefov. Old Spice započal nesmrteľný koncept a z produktu dedkov sa za noc stal trendsetter pre mileniálov.
4️⃣Snickers – You’re Not You When You’re Hungry (2010)
Ročník 2010 bol taký silný, že stihol splodiť ešte jeden legendárny reklamný koncept. Tridsiatka v hlavnej úlohe so slávnou americkou herečkou Betty White odštartovala sériu reklám na Snickers podpísanú svetoznámym claimom “You’re Not You When You’re Hungry”.
5️⃣ Volkswagen – The Force (2011)
Kto ešte okrem mňa sa pri odchode z kina tak trošku cíti ako hlavný hrdina filmu, ktorý práve videl? A deti to majú ešte tak 10x viac. Krásny insight, supercute prevedenie a vysoká produktocentrickosť vo chvíli, keď je pozitívna emócia najsilnejšia. Chcel by som vidieť emočný tracking tohto spotu. Určite by to bola.. ehm.. sila.:)
6️⃣ P&G – Like a Girl (2014)
Aj keď sa to tak po tomto roku nezdá, nie v každej SB reklame musí byť humor. P&G sa rozhodlo otočiť vnímanie frázy "ako dievča". A bola z toho tak veľká vec, že presiahla aj Super Bowl.
7️⃣ Tide – It’s a Tide Ad (2018)
Že ste spravili naozaj dobrú kampaň viete vtedy, keď po vás začnú iné značky opakovať. Aj tento rok sme aspoň jednu, ktorá sa o to pokúsila videli. Nice try, ale jaksapoví, there is place for one Elán:) V P&G nastavili latku extrémne vysoko, keď povedali že každá reklama, kde je čisté oblečenie je reklama na Tide. Meta-humor at its best a podľa mňa najlepšia vec, ktorú sme za ostatných 10 rokov v rámci SB reklám videli.
Sunday ADucation feat. Matej Valo
Matej mi toho poslal toľko, že aj keď by si zaslúžil oveľa dlhšie intro, jednoducho to s tým rozsahom nevychádza. A to je jasný znak, že tu zase raz mám človeka, ktorý je nie len mimoriadne talentovaný, ale ešte aj brutálny makač. ⬇️⬇️⬇️⬇️Tým, že tu bolo už požehnane veľa odporúčaní od agentúrnych kreatívcov, skúsim posvietiť baterkou aj na inšpirácie z trochu iného súdka, ktoré ale stále súvisia s kreativitou.
1️⃣ Jasmin Alić
Fantastický copywriter a expert na LinkedIn. Ak nie je pre vás LinkedIn absolútne peklo na zemi, mali by ste určite Jasmína sledovať. Naučí vás kopec praktických tipov, ako lepšie písať a štruktúrovať texty na sociálne siete. Keď čítam jeho posty, tak môj imposter syndróm naberá extra vysoké otáčky.
2️⃣ 100 ways to create great ad - Tim Collins
Kniha, ktorú som našiel na Obchodnej ulici v BA v jednom z tých dočasných obchodíkov s výpredajmi kníh. Stála smiešne 3 eurá. Napriek tomu to bola jedna z najpraktickejších kníh pre kreatívcov, akú som kedy čítal. Čisto len techniky na vymýšľanie kampaní a reklamných konceptov + praktické príklady. Nechal som ju ako dedičstvo pre budúce generácie vo svojej alma mater = agentúre Elite - Monday Lovers. Takže tie 3 eurá mi už nikto nevráti.
3️⃣ Daniel Gamrot
9 a pol z 10 marketérov je vyhorených ako zápalka. A v podstate to platí už aj pre mnohých bežných smrteľníkov. Všetko treba ASAP. Hneď. Včera. Do toho stíhať rodinu, budovať osobnú značku, športovať, otužovať, drepovať, networkovať… Toto všetko nám dáva zabrať časovo aj mentálne. A potom nám nezostáva dostatok priestoru na kreatívnu tvorbu.
Daniel je za mňa top expert na produktivitu v “Česko-Slovensku”. Praktické tipy, filozofie či metodiky, ako toho stihnúť viac a mať viac radosti z práce. A tým pádom aj zo života. Navyše je Daniel aj top expert na AI, ktorú vkusne implementuje do svojej témy “stíhačstva”.
4️⃣ Meta AD Library
Väčšina značiek na Slovensku si nemôže dovoliť točiť drahé spoty do telky. Takže, čo keď potrebujete vystrúhať z tenkej nitky poriadny bič? Najlepšie je hľadať inšpiráciu v kreatívne urobených “ugly ads” alebo po našom “autentických low-budget reklamách na mobil”. A tu je zlatým grálom Meta Ad Library. Nájdete v nej totiž reklamy všetkých značiek inzerujúcich na Facebooku. Pozrite si, aké formáty, hooky, strihy, efekty či scenáre používajú top slovenské a svetové značky.
Inšpirujte sa. Nekradnite.
Aj keď majú veľké značky veľké budgety, točia veľa pekných nízkorozpočtových reklám, lebo teraz to jednoducho fičí. Skvelé pre drobné značky. Lebo s trochou kreativity a dobrým iPhonom to zvládnu tiež.
Mne osobne sa stále viac páčia veľké a naleštené spoty. Milujem výpravnosť. Ale vďaka “ugly ads” sa aspoň trošku vyrovnávajú podmienky pre malých a veľkých hráčov.
A to je na nich to pekné.
Tak a to bol marcový blog. A ak sa vám páči a chceli by ste ešte viac tipov na užitočný reklamný obsah, pokojne postalkujte na mojom LinkedIne. Ak dáte aj follow, budem sa tešiť.
Diky a peknú nedeľu.