Všetci ju poznáme, ale málokto tuší, že za ňou stojí (a dlhé desaťročia riadil jej rozvoj) írsky pivovar Guinness. Celý príbeh sa pritom začal nevinnou hádkou. Vtedajší riaditeľ Hugh Beaver sa na poľovačke nevedel s kamarátmi zhodnúť, ktorý vták lieta najrýchlejšie. Odpoveď hľadali v rozličných zdrojoch a knihách, až zistili, že neexistuje. Myšlienka na knihu bola na svete.
Beaver sa totiž domnieval, že sú stovky takýchto krčmových debát, či skôr sporov. Ak by existoval nejaký hodnoverný zdroj s odpoveďami, mohol by to byť výborný marketingový nástroj. V roku 1954 oslovil istých bratov McWhirterovcov, ktorých firma sa venovala overovaniu faktov a skutočností, nech mu napíšu takúto knihu rekordov. Pracovali tvrdo – 13 hodín denne, vrátane víkendov a sviatkov. Po náročnej trojmesačnej práci bolo na svete prvých 1 000 výtlačkov, ktoré zadarmo rozdali do barov a krčiem v Írsku a Anglicku. Vtedy ešte nikto z tímu nemal tušenie, že stál pri zrode jednej z najpredávanejších a najviac uznávaných kníh na svete.
Ohlasy totiž boli také dobré, že do redakcie sa rozhodli prijať viac zamestnancov a rozšíriť obsah. Začali knihu predávať a za najbližších 6 rokov predali pol milióna výtlačkov. Do roku 1974 predali ďalších 23 miliónov kópií a sami sa tak zapísali do knihy ako najpredávanejšia kniha (na ktorú sa vzťahovali autorské práva) všetkých čias. Dodnes vyšla kniha v 23 jazykových mutáciách v 100 krajinách, obsahuje viac ako 40 000 rekordov a predalo sa 130 miliónov kópií.
Nasledujúce video je tým najsledovanejším na ich Youtube kanáli, s ktorým začali experimentovať ešte v roku 2007, teda ďaleko predtým, než bol Youtube pre značky atraktívny.
Nie je náhodou, že tento rekord pochádza od firmy, ktorá sa venuje predaju zariadenia pre domácnosti, vrátane matracov. A rovnako tak nie je náhodou, že bol neskôr prekonaný inou firmou, tiež z oblasti bývania, výroby sedačiek, postelí a matracov. Firmy sa totiž bežne snažia dostať do Guinnessovej knihy rekordov, strhnúť tak na seba pozornosť a vyťažiť z výkonu komunikačný kapitál.
A aké z toho vyplývajú ponaučenia pre váš biznis?
- Tvorte taký kvalitný obsah, že ľudia by zaň boli ochotní aj zaplatiť. Stačí niečo jednoduché, napríklad zorganizujte konferenciu na tému týkajúcu sa vašich produktov a služieb.
- Aj Guinnessova kniha rekordov je ukážkou, keď je marketing nie nákladovou, ale výnosovou položkou.
- Keď vytvoríte skvelý obsah, nikomu neprekáža, že číta reklamu. Naopak, používatelia sa ešte stanú jej ambasádormi, budú ju zdieľať a odporúčať ďalej.
- Zapojte komunitu. Nech majú jednotlivci či firmy možnosť pridávať nový obsah. Ušetríte na tvorbe a ešte vám aj pomôžu s distribúciou, keďže ho budú šíriť svojim kamarátom, kolegom či obchodným partnerom.
- Na tvorbu kvalitného obsahu si nájdite odborníkov, ktorí majú skúsenosti. Beaver nečakal, že jeho marketingoví ľudia sa stanú z noci do rána profesionálnymi novinármi.