Agentúram združeným v Asociácii digitálnych marketingových agentúr (ADMA) sme požiadali aby jednotlivé formy reklám fotka na Instagrame, produkt v online videu, článok ako natívna reklama, zoradili podľa výšky nákladov na nákup mediálneho priestoru od najdrahšieho po finančne najmenej náročné. Tu sú ich odpovede.
|
Martin Rajec Social Media Specialist Zaraguza |
1. najdrahší je jednoznačne produkt v online videu 2. natívna reklama 3. fotka. Fotku môžete získať takmer zadarmo, ak na to vyzvete fanúšikov na sociálnych sieťach. Video je cenovo najnáročnejšie, keďže na kvalitnom videoobsahu sa podieľa hneď niekoľko ľudí. Kreatívec, režisér, kameramani, produkčný tím, postprodukcia a podobne.
Najdrahšia fotografia, ktorú sme na Instagrame riešili pre klienta:
|
Samuel Švolík Online Specialist ecake |
Najdrahší je videoseriál, produkt v online videu, článok ako natívna reklama, natívny post a nakoniec fotka na Instagrame. Nemyslím si, že je úplne exaktné zoradiť tieto veci podľa ceny, bez bližšej špecifikácie. Je rozdiel medzi tým, kto video/fotku/článok zavesí na internet. Tam sa pohybuje skutočný rozdiel v cene a hlavne vo výkone. Súčasne, cena sa môže pohybovať od 0 eur do tisícok eur, článok na serióznejšom portáli začína väčšinou na 500 eur, fotky na Instagrame sa pohybujú od 6€ do 200€, keď ich pridá nejaký influencer.
|
Stano Varády Account Manager SCR interactive |
Najdrahší je produkt v online videu, potom článok ako natívna reklama a fotka na Instagrame. Poradie prvých dvoch formátov a konkrétne sumy však závisia od: daného klienta, kampane, cieľov, contentu. Inak sa dostaneme do debaty typu "Dobrý, koľko u vás stojí webstránka?"
|
Lenka Káčerová PR & Content Specialist RIESENIA.com |
Je nemožné zoradiť tieto formy reklám do jedného rebríčka. Fotku na Instagram môžem uverejniť na svojom (biznis) profile, kde je to zadarmo (respektíve s nákladmi na promo), ale takisto ju môžem dať uverejniť napríklad nejakému influencerovi, kde sa cena môže hýbať v širokom rozpätí. Podobne je to s článkom ako natívnou reklamou. Môžem ho publikovať na portáli s nízkou návštevnosťou zadarmo, prípadne za náklady v desiatkach eur, ale aj v etablovanom médiu s mediálnym nákladom v tisícoch eur. Všetko záleží od cieľov, očakávaní, a od mediálneho rozpočtu, ktorý máme k dispozícii.
|
Ján Papáč Strategist & Social Media Specialist TRIAD Advertising |
Ak by som mal porovnať, čo je najdrahšie (fotka na Instagrame, produkt v online videu- product placement alebo článok ako natívna reklama) na nákup mediálneho priestoru,na začiatok treba povedať, že tie náklady môžeme priamo porovnávať iba v prípade, že máme rovnaký cieľ a podobne veľkú vzorku ľudí.
Fotku na IG totiž môžeme propagovať aj pre desať ľudí a v prípade, že máme maličký budget. To je dosť dôležité, pretože agentúry a brandy si často nevyberajú ten najlepší placement, ale jednoducho placement, ktorý si môžu dovoliť. Na IG a na FB môže ísť každá značka, ale ak chce niekto product placement alebo natívnu reklamu, nestačí mu mini mesačný/kampaňový budget.
To porovnanie teda zrejme môže začať až v prípade, že sa nebavíme o budgete 300 eur. My si pre zjednodušenie povedzme, že ideme zasiahnuť aspoň 30 000 ľudí a cieľom je awareness, teda zobrazenie produktu. Vtedy by to mohlo vyzerať nejako takto (ale upozorňujem, že je to extrémne zjednodušený model):
Ak chceme zasiahnuť 30 000 ľudí jedným postom, mediabudget by sa mohol pohybovať od 20 do 80 eur. Bavíme sa len o zásahu (reachi), kde pri tejto reklame zotrvajú pár sekúnd.
Product placement v online videu (nejakého influencera strednej až vyššej kategórie)
Veľmi individuálne, ale bude to zrejme 4-miestna čiastka, pričom jej konkrétna hodnota záleží od toho, koľko sekúnd bude produkt viditeľný a v akej časti videa by bol. Aby sme ho mohli porovnať s IG, tak povedzme, že by mal byt jasne viditeľný aspoň na 3 sekundy.
Už tu vidíme, že je to výrazne drahšie ako IG, avšak pri IG komunikujeme ako značka a pri influencerskom videu s product placementom sa to na človeka valí od influencera, čo robí rozdiel vo vnímaní produktu a hodnote takejto reklamy. Dôležité je tiež povedať, že pri reklame na FB a IG sa nám reach odhaduje ľahšie ako to, koľko organických videní bude mat v konkrétnom videu influencer. Je ale pravdepodobné, že pri takomto videu to bude výrazne viac ako 30 000 videní.
Článok ako natívna reklama
Ceny sa pohybujú od 400 do 1200 eur, pričom taký článok si môže prečítať cca 30 000 ľudí (aj keď reálne to býva menej). Aj v tomto prípade je to teda drahšie ako Instagram, ale čas strávený na natívnom článku býva spravidla výrazne dlhší ako pri product placemente v online videu alebo pri IG poste. Hodnota takto vnímanej reklamy je teda najvyššia spomedzi všetkých troch.
Takže:
Instagram - najlacnejší a najdostupnejší, ale často najprehliadnuteľnejší, pretože takej reklamy je už veľa.
Product placement v online video - drahší, ale s vyššou hodnotou ako IG a v prípade, že sa spraví dobre, tak nie je vnímaný ako reklama.
Natívna reklama - drahší, ale s najvyššou hodnotou a v prípade, že sa spraví dobre, tak nie je vnímaný ako reklama.
Ideálny mix je, že sa využíva viacero placementov - tie cenovo dostupnejšie s menšou hodnotou a aj tie drahšie, no s vyššou hodnotou.