StoryEditor

Je čas na modlenie a čas na obchod. Francúzske kláštory vyrábajú kozmetiku aj pivo

26.10.2017, 22:57
Autor:
ČTKČTK
Spojiť duchovno s obchodom ale nie je vždy jednoduché.

Mnohí mnísi a mníšky musia vo Francúzsku vytvárať malé firmy, aby sa uživili. Ich produkty sú pre svoju autentickosť žiadané. V kláštore Saint-Vincent de Chantelle vo Francúzsku sú samozrejmosťou obchodné stretnutia medzi benediktýnkami a desiatkami laikov, ktoré kláštor zamestnáva. Exportuje totiž kozmetické výrobky do Nemecka, kde je po ich produkcii veľký dopyt.

AFP

​Sestry sa pustili do výroby kozmetiky v roku 1954 vďaka dvom z nich, z ktorých jedna bola chemička a druhá matematička. Produkcia ich laboratória - telových mliek, mydiel, sprchových gélov a dokonca hydratačných krémov, sa postupne rozširovala a prispôsobovala platným normám.

AFP

"Sme ale príliš skostnatení. Potrebujeme sa rozvíjať a zamerať sa na mladšiu klientelu. Podnik sa buď rozvíja, alebo zahynie," povedala agentúre AFP abatyša Pascale, ktorá dohliada na všetky etapy výroby.

"Naším cieľom nie je túžba po peniazoch, nechceme vstúpiť na burzu, ale zarábať si na živobytie," zdôrazňuje šéfka podniku matka Pascale.

AFP

​Kozmetické výrobky, zložené predovšetkým z prírodných materiálov, sa predávajú v kláštoroch, v špecializovaných obchodoch a dokonca aj na internete. Kláštoru ročne na tržbách vynesú jeden milión eur. Je to nový zdroj príjmov v čase, keď prudko klesá záujem o vstup do kláštora.

AFP

​Podobne ako kláštor v Chantelle predáva až 250 zo zhruba 300 kláštorov svoje výrobky alebo služby. Zväčša ide o klasiku, ako sú napríklad sladkosti, marmelády alebo med, ale aj o potravinové doplnky, bezlepkové potraviny aj bio zeleninu.

paris-normandie.fr

​Benediktínsky kláštor Saint-Wandrille v Normandii na západe Francúzska, založený v roku 649, vlani obnovil výrobu kláštorného piva. Počas roka sa ho predalo cez 100-tisíc fliaš, z toho viac ako polovica na mieste.

paris-normandie.fr

​Produkcia kláštorov však zďaleka nie je len francúzsku výsadou, podobne je to v Nemecku. Napríklad benediktínsky kláštor Maria Laach v Porýní-Falcku spravuje štvorhviezdičkový hotel s wellness a dvoma reštauráciami.

seehotel-maria-laach.de

​Niektoré kláštory sú úžasne výkonné. Napríklad kláštor Grande Chartreuse vo francúzskych Alpách mal v roku 2015 obrat skoro 17 miliónov eur. Slávnu chartreusku, likér zo 130 bylín, vyrába v závode vo Voiron pri Grenobli 58 laikov.

memo.fr

​Predaj výrobkov pochádzajúcich z kláštorov vzrástol najmä v posledných rokoch. Objem tohto trhu sa odhaduje na 75 miliónov eur ročne. "Je to návrat ku koreňom, k starým receptom," zdôrazňuje majiteľ špecializovaného obchodu v Paríži Pascal Douet.

Niektoré kláštory sa však takmer stali obeťou svojho úsripechu. Napríklad kláštor Cîteaux u Dijone vo východnom Francúzsku má ročný obrat 1,2 milióna eur, a to vďaka svojmu slávnemu syru, ktorý sa predáva až v Tokiu, Montreale, Dubaji či v Kapskom Meste.

beaune-tourism.com

​Spojiť duchovno s obchodom ale nie je vždy jednoduché. "Naším cieľom je hľadať Pána. Stále si musíme dávať pozor, aby sme sa nenechali zavaliť problémami výroby, aj keď na ne niekedy myslíme aj pri modlitbách. Preto sme sa rozhodli zamestnávať laikov," vysvetľuje matka Pascale z Chantelle.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
09. september 2024 19:44